Q32u har KE-G. Efter att ha hållit på att skriva i bromsen på sådana vagnar, så kan jag garantera det.
Knorr-EG är inte en enkelverkande, då enkelverkande jobbar bara åt ett håll, vilket i detta fall innebär att den i så fall bara skulle bromsa eller lossa, inte både och.
KK-bromsen är enligt den utbildning jag fick, inte gradvis lossningsbar.
Knorr broms EG
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
- Ort: Luleå
Re: Knorr broms EG
Q32u har omisskännligen en KE-styrventil, men vissa vagnar har vid uppmärkning av skyltar haft lite olika utformning av texten så att utläsning av de tre bokstäverna K, E och G inte kunnat grupperas och tolkas på entydigt sätt. Det är också rätt logiskt att man inte bibehöll EG-bromsen när de byggdes om från malmvagnar till grusvagnar för banunderhåll. Annars hade man ju behövt ha dragkraft till dessa tåg som också var utrustade med malmtågsbroms. När ombyggnaden gjordes var nog enda rimliga alternativet KE-broms med lastväxel. Det finns också vissa individer som har varit märkta "LASTV".Martin Långström skrev: ↑06 nov 2024, 07:30 Q32u har KE-G. Efter att ha hållit på att skriva i bromsen på sådana vagnar, så kan jag garantera det.
Knorr-EG är inte en enkelverkande, då enkelverkande jobbar bara åt ett håll, vilket i detta fall innebär att den i så fall bara skulle bromsa eller lossa, inte både och.
KK-bromsen är enligt den utbildning jag fick, inte gradvis lossningsbar.
KK-bromsens historia och egenskaper finns lagom koncist beskriven på webbsidan "Die Bremsenbude" (på tyska naturligtvis) där det tydligt framgår att den är "mehrlösig". Vill man fördjupa sig i hur det går till finns i NAF:s "Lilla svarta" en detaljerad beskrivning av vad som sker i styrventilen när man kan avbryta lossningsförloppet vid delbroms