Tjänstemannaföreningar

HenrikR
Inlägg: 31
Blev medlem: 02 jan 2024, 12:48

Tjänstemannaföreningar

Inlägg av HenrikR »

Hej!
Förr fanns det en del Tjänstemannaföreningar för tjänstemännen på våra olika banor och även i staten. Dessa ska ej förväxlas med fackliga verksamheter, utan de var till för nätverkade, föreläsningar och nöje.

Den enda jag vet som förfarande är verksam är Uppland, Gestrikland och Dalarnes Järnvägstjänstemannaförening (U.G.D.) som bildades 1892. Men jag har hört något om att det för en del år sedan fanns en kvar även i Malmö, kallad något i stil med "SJ III-distrikts tjänstemannaförening". (Utläses tredje distriktet). Någon som vet om den fortfarande är verksam?

Mvh Henrik R
Göran Kannerby
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Tjänstemannaföreningar

Inlägg av Göran Kannerby »

En googling ger följande organisationsnummer: 802505-0462

Korrekt namn är: TREDJE DISTRIKTETS TJÄNSTEMANNAFÖRENING AF ÅR 1872
HenrikR
Inlägg: 31
Blev medlem: 02 jan 2024, 12:48

Re: Tjänstemannaföreningar

Inlägg av HenrikR »

Göran Kannerby skrev: 07 jan 2024, 16:07 En googling ger följande organisationsnummer: 802505-0462

Korrekt namn är: TREDJE DISTRIKTETS TJÄNSTEMANNAFÖRENING AF ÅR 1872
Se på tusan! Tack!
Jan-Anders Wihrén
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11

Re: Tjänstemannaföreningar

Inlägg av Jan-Anders Wihrén »

Jag tror (och är ganska säker på) att det var denna förening som bland annat gjorde årliga utfärder längs med främst nedlagda bandelar. En av eldsjälarna var Lars-Gunnar Branås (död 2016). Lars-Gunnar hade arbetat i olika befattningar inom SJ och senare Green Cargo som bl.a. tågledare och vid kontrollkontoret i Stockholm. Han var också under många år trafikchef vid Skånska Järnvägar och syntes de flesta trafikdagar som tågklarerare eller biljettexpditör vid någon av stationerna. Jag hade nöjet att få vara med vid en av dessa utflykter, nämligen i juni 2014 längs med f.d. NAEJ. Vi var sammanlagt 21 personer, varav många gamla järnvägare, som i två minibussar och en personbil tog oss på mer eller mindre oframkomliga vägar (ibland f.d. järnvägsbanvall) norrut från Nättraby efter att först ha färdats med fartyget AXEL från Karlskrona och längs med Nättrabyån fram till Nättrabyhamn. Givetvis var färden ordentligt rekognoserad och det fanns en väl utarbetad "tjänstetidtabell" för dagen. Här kunde jag ha lagt ut en lämplig bild men hittar inget sätt att göra det på, så jag får återkomma i så fall när jag lärt mig det.
Olof W
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Att lägga til bilder Was: Tjänstemannaföreningar

Inlägg av Olof W »

Jan-Anders Wihrén skrev: 07 jan 2024, 21:00 Här kunde jag ha lagt ut en lämplig bild men hittar inget sätt att göra det på, så jag får återkomma i så fall när jag lärt mig det.
Du har många bra bilder Jan-Anders; de vill jag inte missa.

Välj fullständig redigerare och sedan bilagor, ladda upp bilden som en bilaga och placera i inlägget. Det finns nog andra sätt men det här funkar.

Olof
Jan-Anders Wihrén
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11

Re: Tjänstemannaföreningar

Inlägg av Jan-Anders Wihrén »

Utfärden ägde rum 28 juni 2014. Efter att ha samlats vid Nättrabyhamn f.d. station (stationshuset rivet och numera ersatt av en vårdcentral) tog vi buss till Karlskrona, varifrån vi åkte med AXEL till Nättrabyhamn på Nättrabyån. Båten är namngiven efter NAEJ verkställande direktör 1892-1931 och tillika trafikchef 1896-1905 Axel E Lindvall som också drev rederiet med ångslupar sträckan Nättrabyhamn - Karlskrona. AXEL inköptes 1934 och var då nytillverkad vid Lödöse varv med en begagnad ångmaskin byggd av Motala verkstad 1902. 1960 ersattes ångmaskinen av en dieselmotor och numera bedrivs trafiken av Karlskrona kommun som en av flera båtlinjer i skärgården kring Karlskrona. Här en interiörbild med några av deltagarna (där Lars-Gunnar Branås sitter till höger längst bort i bild) och sedan en bild där AXEL lagt till vid kajen i Nättrabyhamn.
Mitt emot tilläggsplatsen är Nättraby kyrka och vid kajen på bilden gick förr spår fram från stationen, som fanns till vänster i bild. visa
Nästa bild visar hur det tidigare stationsområdet ser ut numera. Bilden tagen norrut. Sista bilden är av en biljettkiosk som finns uppställd vid stationsområdet i Nättrabyhamn. Kiosken har från början stått i Karlskrona och betjänat resande med båt och omnibus (NAEJ hade också busstrafik på slutet) från Karlskrona och via Nättrabyhamn vidare norrut mot Älmeboda. En del av faktauppgifterna är hämtade från "NAEJ-boken" (NAEJ - Nättrabybanan) utgiven av Föreningen Gamla Carlskrona och Östra Södermanlands järnväg, skriven av Lennart Welander. Här till sist en deltagarlista för utfärden (totalt 21 deltagare), där vissa av deltagarna numera är avlidna (alla deltagare var inte medlemmar i föreningen utan särskilt inbjuda, t.ex. jag själv).
Magnus Andersson, Eskil Arvidsson, Sten Axeheim, Göte Bengtsson, Sigurd Berg, Alberta van Berlekom, Daan van Berlekom, Lars-Gunnar Branås, Lennart Danielsson, Olle Ek, Sven-Ingvar Håkansson, Lars-Olov Karlsson, Ingemar Lundin, Ronny Nilsson, Krister Persson, Margareta Sandberg, Mats Sjölin, Bertil Sturesson, Börje Sundberg, Rolf Swartling och Jan-Anders Wihrén.
Bilagor
E36_128.JPG
E36_128.JPG (275.14 KiB) Visad 555 gånger
E36_138.JPG
E36_138.JPG (348.25 KiB) Visad 555 gånger
E36_137.JPG
E36_137.JPG (366.17 KiB) Visad 555 gånger
E36_141.JPG
E36_141.JPG (341.26 KiB) Visad 555 gånger
E36_142.JPG
E36_142.JPG (362.31 KiB) Visad 555 gånger
Fredrik Lundström
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 dec 2023, 19:38

Re: Tjänstemannaföreningar

Inlägg av Fredrik Lundström »

HenrikR skrev: 07 jan 2024, 14:58 Hej!
Förr fanns det en del Tjänstemannaföreningar för tjänstemännen på våra olika banor och även i staten. Dessa ska ej förväxlas med fackliga verksamheter, utan de var till för nätverkade, föreläsningar och nöje.

Den enda jag vet som förfarande är verksam är Uppland, Gestrikland och Dalarnes Järnvägstjänstemannaförening (U.G.D.) som bildades 1892. Men jag har hört något om att det för en del år sedan fanns en kvar även i Malmö, kallad något i stil med "SJ III-distrikts tjänstemannaförening". (Utläses tredje distriktet). Någon som vet om den fortfarande är verksam?

Mvh Henrik R
Det finns en i fd. 1:a distriktet också, men jag tror inte den är formellt registrerad. Den för en väldigt tynande tillvaro!

3:e distriktets tjänstemannaförening lever i alla högsta grad och föryngras dessutom en del (är själv medlem). Brukar vara en del intressanta föredrag då och då.
Skriv svar