Enligt dokument som Ola A har hittar skulle L24 1717 ingått i den stora provkörningen i maj 1963 där det skulle gått tillsammans med B5 858 på sträckan Linköping-Nässjö. Av någon anledning fick man inte ut loket från lokhuset (UL21 söder om Strångsjö, 'ingen växel' noterat) till första besiktningen. B5 858 var det däremot inga problem med, det stod i lokhuset i Gistad tillsammans med B5 860. Ett alternativ som kom upp i diskussionerna var tydligen att ta B5 860 som ersättning för 1717. Men av någon anledning blev det inte så, istället kom E2 1123 att gå med B5 858.
Var det så enkelt att man inte hade framförhållning nog att få ut 1717 ur lokhuset eller var det andra orsaker till att E2 1123 kom att dra tåget. 1717 kom att slopas året efter och skrotas 1966. Och vad gjorde att man avstod att använda B5 860, det hade blivit häftigt med två Mellin-kompoundlok...
L24 1717 och den stora provkörningen
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: L24 1717 och den stora provkörningen
Finns detta dokument scannat?Anders Sandgren skrev: ↑11 nov 2024, 23:42 Enligt dokument som Ola A har hittar skulle L24 1717 ingått i den stora provkörningen i maj 1963 där det skulle gått tillsammans med B5 858 på sträckan Linköping-Nässjö. Av någon anledning fick man inte ut loket från lokhuset (UL21 söder om Strångsjö, 'ingen växel' noterat) till första besiktningen. B5 858 var det däremot inga problem med, det stod i lokhuset i Gistad tillsammans med B5 860. Ett alternativ som kom upp i diskussionerna var tydligen att ta B5 860 som ersättning för 1717. Men av någon anledning blev det inte så, istället kom E2 1123 att gå med B5 858.
Var det så enkelt att man inte hade framförhållning nog att få ut 1717 ur lokhuset eller var det andra orsaker till att E2 1123 kom att dra tåget. 1717 kom att slopas året efter och skrotas 1966. Och vad gjorde att man avstod att använda B5 860, det hade blivit häftigt med två Mellin-kompoundlok...
L24 1717 Var ett av de första ångloken som blev beredskapslok (totalt 17 st) sent 1952 eller tidigt 1953. Fanns i huvudverkstaden Örebro 1953-05-22 efter genomförd beredskapsreparation. Avsågs att ställas upp inom VIII Distriktet (huvudort Norrköping) senast 1953-06-19.
Loket ställdes upp i f.d Upplagsplatsen 21 Strångsjö där det fanns 1954-09-11 tillsammans med KA8 1686.
Besiktning planerades då gemensamt då av Dbr, Mbr och Vbr genom att transportera båda loken till närmaste driftverkstad för genomgång och provkörning. Detta genomfördes 1954-10-22. Protokoll anger Inga större anmärkningar. Endast mindre rostfläckar i konserveringen. Bedömdes att få ny beredskapsreparation på huvudverkstad.
KA8 1686 däremot befann sig i dåligt skick och kunde inte provköras. Skickades till huvudverkstad för beredskapsreparation och ställdes därefter upp i lokstall, sannolikt Nyköpings lokstall. L24 gick sannolikt tillbaka till Strångsjö lokhus (anges 1957-09-05 stå i lokhus inom 2 Ms)
1963-04-16 skrivelse mellan Fsbr, Mbr, Vbr och Dam att L24 1717 1963-05-07 ska gemensamt kall besiktigas i Linköping tillsammans med B5 858 inför provkörningen av båda loken 1963-05-13. Från Fsbr medverkade inte helt okände Urban Thiel
Strångsjö hade s.k släpväxel till huvudlinjen. Ett arbete att lägga i en släpväxel tog normalt c:a 1 timma förutsatt att alla delar fanns på plats. Normalt sett förvarades dessa intill spåret eller i närheten.
Det torde inte ha med dålig framförhållning att lägga in en släpväxel.
Att lok E2 1123 istället valdes är inte märkligt. Det hade då stått uppställd som beredskapslok sedan 1960 då loket fick sin beredskapsreparation. B5 860 däremot var slopad för skrotning och som verkställdes 1963-06 i Vislanda.
B5 858 och E2 1123 provkördes 1963-05-13 mellan Norrköping och Nässjö. En provkörning med många ånglok som pågick i två dygn mellan Stockholm och Malmö.
L24 1717 anges i de flesta nutida källor som slopad 1964 (skrotad 1966). Det finns dock en slopningsskrivelse från 1965 (har ej uppgifter om innehållet). Loket slopades flera år innan systerloket L24 1718. Möjlig orsak till slopningen (en hypotes) kan ha varit: Bedömt dåligt skick eller en gammal panna. Loket hade sin ursprungspanna kvar från 1907.
Det finns bl.a ett foto på L24 1717 från digitalt museum som anges vara taget i Norrköping 1962. Det kan dock vara vanskligt med tidsåtergivningen i Digitalt museum.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: L24 1717 och den stora provkörningen
Jag återkommer med dokumenten.
Loket bakom 1717 är nog KA8 1686 varför bilden kan vara från när de båda togs ur lokhuset, dvs 1954.
Å andra sidan slopades 1686 1963 varför det kan ha återkommit till Norrköping.
Loket bakom 1717 är nog KA8 1686 varför bilden kan vara från när de båda togs ur lokhuset, dvs 1954.
Å andra sidan slopades 1686 1963 varför det kan ha återkommit till Norrköping.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: L24 1717 och den stora provkörningen
Enligt skrivelsen är det ju i första hand 860 som skall ersätta L24 1717.
Kan någon ha försnillat släpväxeln, t.ex i samband med städning efter banarbete?
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: L24 1717 och den stora provkörningen
Tack Anders!
Ger en bra bild om "beredskap" och hur samverkan mellan enheter skedde inför provkörningen 1963. Distriktet / lokalt måste gavs ett "rimligt" tidsutrymme för att iordningsställa lok och vattengivningsanordningar m.m. I det här fallet 1 månad från att skrivelse inkl plan delgavs.
Sådan tur att provkörningen "läckte" till ett fåtal av dåtidens järnvägsintresserade inom SJK så att båda bandupptagningar (Karl-Erik Åkerblom) och foton (bl.a Bruno Kock) finns bevarade till eftervärlden. Bandupptagningarna fanns iaf tidigare hos ÖSlJ och förvaras förhoppningsvis väl idag.
Kapten Urban Thiel (Fsbr samt ordförande inom SJK) kanske satt på två hästar att å ena sidan hemlighetshålla planerna och provkörningen för utomstående och samtidigt som han i egenskap av SJK ordförande väl kände Karl-Erik, Bruno m.fl...........
När sista provkörningen i ovanstående form genomfördes 1970 var läckaget till järnvägsintresserade stort. Många järnvägsintresserade torde ha haft tjänster inom SJ och därmed fick kännedom om provkörningen i god tid innan för att själva planera att följa den medelst bil med likasinnade.
Varför det blev omöjligt att ta ut 1717 förtäljer dock inte bifogade handlingar. Släpväxel var inte ovanligt då och innan helsvetsat blev standard.
Varför 860 valdes bort förtäljs inte heller. Fanns vid denna tidpunkt tre B5 lok kvar (858, 860 och 893). Alla slopades för skrotning 1963. Enl anteckningar finns slopningsskrivelser för B5 lok 1963-05-29 (d.v.s efter genomförd provkörning) samt 1963-12-06. Inga anteckningar om vilka B5 lok som slopades vid dessa två tillfällen. Återtar dock mitt påstående tidigare att B5 860 var slopad vid planläggningen av provkörningen.
Men den icke namngivna handskrivna texten i bifogade handlingar ifrågasatte samtidigt att behålla B5 lok som beredskapsånglok.
Oklart varför B5 858 drogs till Nässjö (enl skrivelse) när den skulle besiktigas i Linköping. Möjligen hoppades Maskinavd på snabb slopning av både B5 858 och 860.
Nedanstående bild på B5 858 kan möjligtvis vara tagen då d.v.s april/maj 1963.
Ger en bra bild om "beredskap" och hur samverkan mellan enheter skedde inför provkörningen 1963. Distriktet / lokalt måste gavs ett "rimligt" tidsutrymme för att iordningsställa lok och vattengivningsanordningar m.m. I det här fallet 1 månad från att skrivelse inkl plan delgavs.
Sådan tur att provkörningen "läckte" till ett fåtal av dåtidens järnvägsintresserade inom SJK så att båda bandupptagningar (Karl-Erik Åkerblom) och foton (bl.a Bruno Kock) finns bevarade till eftervärlden. Bandupptagningarna fanns iaf tidigare hos ÖSlJ och förvaras förhoppningsvis väl idag.
Kapten Urban Thiel (Fsbr samt ordförande inom SJK) kanske satt på två hästar att å ena sidan hemlighetshålla planerna och provkörningen för utomstående och samtidigt som han i egenskap av SJK ordförande väl kände Karl-Erik, Bruno m.fl...........
När sista provkörningen i ovanstående form genomfördes 1970 var läckaget till järnvägsintresserade stort. Många järnvägsintresserade torde ha haft tjänster inom SJ och därmed fick kännedom om provkörningen i god tid innan för att själva planera att följa den medelst bil med likasinnade.
Varför det blev omöjligt att ta ut 1717 förtäljer dock inte bifogade handlingar. Släpväxel var inte ovanligt då och innan helsvetsat blev standard.
Varför 860 valdes bort förtäljs inte heller. Fanns vid denna tidpunkt tre B5 lok kvar (858, 860 och 893). Alla slopades för skrotning 1963. Enl anteckningar finns slopningsskrivelser för B5 lok 1963-05-29 (d.v.s efter genomförd provkörning) samt 1963-12-06. Inga anteckningar om vilka B5 lok som slopades vid dessa två tillfällen. Återtar dock mitt påstående tidigare att B5 860 var slopad vid planläggningen av provkörningen.
Men den icke namngivna handskrivna texten i bifogade handlingar ifrågasatte samtidigt att behålla B5 lok som beredskapsånglok.
Oklart varför B5 858 drogs till Nässjö (enl skrivelse) när den skulle besiktigas i Linköping. Möjligen hoppades Maskinavd på snabb slopning av både B5 858 och 860.
Nedanstående bild på B5 858 kan möjligtvis vara tagen då d.v.s april/maj 1963.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: L24 1717 och den stora provkörningen
Kan det inte vara så att den handskrivna texten är tillkommen efter den stora provkörningen och att 858 lämnades i Nässjö i avvaktan på beslut. E2-loket gick nog åter Linköping rätt snart.
Egentligen är det litet märkligt med E2 i tåget. De lok som valts ut hade ställts av i mitten av 50-talet och man ville se om loktyperna alltjämt dög. E/E2 gick alltjämt i trafik och behövde ingen provkörning på typnivå.
Däremot kanske man var osäker på B5 858 och då kan ju en E2 vara en god kompanjon. Speciellt som L24 1717 inte gick att få ut i tid och antagligen B5 860 kan ha varit för dålig.
Sedan skall rätt person tackas, det är Ola Almqvist som grävt och scannat.
Egentligen är det litet märkligt med E2 i tåget. De lok som valts ut hade ställts av i mitten av 50-talet och man ville se om loktyperna alltjämt dög. E/E2 gick alltjämt i trafik och behövde ingen provkörning på typnivå.
Däremot kanske man var osäker på B5 858 och då kan ju en E2 vara en god kompanjon. Speciellt som L24 1717 inte gick att få ut i tid och antagligen B5 860 kan ha varit för dålig.
Sedan skall rätt person tackas, det är Ola Almqvist som grävt och scannat.