SJ 1154 Bo15
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 17 dec 2023, 15:07
SJ 1154 Bo15
Trevlig kort vagn med boggier mod 91.
foto Staffan Wolter omkr 1960 (oklart var).-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 16 dec 2023, 15:53
Re: SJ 1154 Bo15
Tack för den bilden. Ser fram emot fler bilder på gamla personvagnar.
-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36
Re: SJ 1154 Bo15
Jag tackar också. Bilden är tagen i Gävle. Tornet på Staffans kyrka i bakgrunden.
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 16 dec 2023, 15:53
Re: SJ 1154 Bo15
Någon (säkert Thomas T) som vet mer om vagnen? Enl. mitt Str. 77 från 1945 var 1154 en BC slopad 1912.
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11
Re: SJ 1154 Bo15
Ska det inte vara Bo15 8154 i stället (felnotering av Staffan Wolter?). Någon annan Bo15 med slutsiffror 54 verkar inte passa in. 8154 är f.d. CHJ 601 och vagnen "känns" på utseendet att kunna vara en vagn från CHJ. 8154 var slopad 1/1 1960 (enl SJ str 420 Psv (77:II).
-
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: SJ 1154 Bo15
1154 var en tvåaxlig gammal 1800-talsvagn från Västkustbbanan. Detta är nog i stället 1134 som byggdes på Kockums för Göteborg-Hallands Järnväg 1891 som är på bilden.
Vagnen, GHB 618, var lik GHB 634 på bilden här. Vagnen med både andra och tredje klass hade lanternin, dubbelfönster och boggier med träram. Träramsboggierna satt fortfaranade kvar 1914 men byttes sen till modell 91.
BCo2 1134 byggdes 1930 om till BCo5b med elvärme och elbelysning. Då byggdes innersta andraklasskupéxn om till tredje klass och svängdörr sattes upp i korridoren. Vagnen ändrades till hel tredjeklassvagn, Co2, 1937.
En skrivelse till verkstadsföreståndaren i Malmö 7 juli 1945 meddelar att vagnen ombyggas till Co5.
Man gjorde utbyte av murkna stolpar och reglar, korgen gjordes 190mm längre, fick högvälvt tak med våra takändar. Fönster m/38 med Heralyftare ersatte de äldre, värmeledning system Vapor inmonterades, insattes längsgående resgodshylla ritning 29547, el värme och belysning justerades, rörsoffor monterades, då nya långbalkar inlades förlängdes underredet lika mycket som korgen, varefter befintliga plattformsbarriärer kan användes.
Vagnen fick standardutseende likt på färgbilden.
Vagnen fick sin sista storrevision i april 1959 och slopades 1 juni 1965. Skrotad i Vislanda i augusti samma år.
Vagnen, GHB 618, var lik GHB 634 på bilden här. Vagnen med både andra och tredje klass hade lanternin, dubbelfönster och boggier med träram. Träramsboggierna satt fortfaranade kvar 1914 men byttes sen till modell 91.
BCo2 1134 byggdes 1930 om till BCo5b med elvärme och elbelysning. Då byggdes innersta andraklasskupéxn om till tredje klass och svängdörr sattes upp i korridoren. Vagnen ändrades till hel tredjeklassvagn, Co2, 1937.
En skrivelse till verkstadsföreståndaren i Malmö 7 juli 1945 meddelar att vagnen ombyggas till Co5.
Man gjorde utbyte av murkna stolpar och reglar, korgen gjordes 190mm längre, fick högvälvt tak med våra takändar. Fönster m/38 med Heralyftare ersatte de äldre, värmeledning system Vapor inmonterades, insattes längsgående resgodshylla ritning 29547, el värme och belysning justerades, rörsoffor monterades, då nya långbalkar inlades förlängdes underredet lika mycket som korgen, varefter befintliga plattformsbarriärer kan användes.
Vagnen fick standardutseende likt på färgbilden.
Vagnen fick sin sista storrevision i april 1959 och slopades 1 juni 1965. Skrotad i Vislanda i augusti samma år.
- Bilagor
-
- GHB Cb 634 .KBEC00467.jpg (316.51 KiB) Visad 581 gånger
-
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: SJ 1154 Bo15
Här ritning på systervagnen 1133 från 1907.Thomas Tell skrev: ↑16 nov 2024, 18:11 1154 var en tvåaxlig gammal 1800-talsvagn från Västkustbbanan. Detta är nog i stället 1134 som byggdes på Kockums för Göteborg-Hallands Järnväg 1891 som är på bilden.
Vagnen, GHB 618, var lik GHB 634 på bilden här. Vagnen med både andra och tredje klass hade lanternin, dubbelfönster och boggier med träram. Träramsboggierna satt fortfaranade kvar 1914 men byttes sen till modell 91.
BCo2 1134 byggdes 1930 om till BCo5b med elvärme och elbelysning. Då byggdes innersta andraklasskupéxn om till tredje klass och svängdörr sattes upp i korridoren. Vagnen ändrades till hel tredjeklassvagn, Co2, 1937.
- Bilagor
-
- Mbr 15351 BCo2 1133.jpg (374.66 KiB) Visad 557 gånger
-
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: SJ 1154 Bo15
Nog står det en 1:a först i numret tycker jag. Tredje siffran är en krumelur som 5 eller 3.Jan-Anders Wihrén skrev: ↑16 nov 2024, 18:02 Ska det inte vara Bo15 8154 i stället (felnotering av Staffan Wolter?). Någon annan Bo15 med slutsiffror 54 verkar inte passa in. 8154 är f.d. CHJ 601 och vagnen "känns" på utseendet att kunna vara en vagn från CHJ. 8154 var slopad 1/1 1960 (enl SJ str 420 Psv (77:II).
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11
Re: SJ 1154 Bo15
Ja, 1134 kan det såklart också stå. Det är svårt att se suddiga siffror på bilder med dålig upplösning och 8154 var bara en gissning från min sida. 1134 verkar i nuläget mera relevant.
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11
Re: SJ 1154 Bo15
Efter att ha sökt i mina register så visar det sig att jag faktiskt åkt i Bo15 1134 Eslöv-Malmö C 27/12 1964 i pt 1759 som gick som dubblering E-M till pt 1725 denna dag. Tåget bestod av Dk 339 + F3 2884 + Bo15 1134 + Bo8a 2773 + ABo7a 2480 och jag hann ta en bild av tåget vid uppehållet i Lund. Under färd Eslöv-Lund tog jag också en bild av ornamenteringen vid takfoten i den ena plattformsänden. Båda bilderna bifogas här. Då är det nog vagn 1134 vi ser på den initiala bilden, som sägs föreställa 1154. Eller?
- Bilagor
-
- S106_28_red.jpg (98.55 KiB) Visad 467 gånger
-
- S106_27_red.jpg (61.45 KiB) Visad 467 gånger