Fällbroms - fasthakbar?

anders_w
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 dec 2023, 06:47

Fällbroms - fasthakbar?

Inlägg av anders_w »

Som tidigare behandlats på forumet hade GDJ vagnar med hävstångsbroms, s.k. fällbroms.

Vet någon om dessa, likt den brittiska hävstångsbromsen, kunde hakas fast i aktivt läge? Eller låg bromsen bara till genom den fällda hävstångens egen tyngd?
Rolf Berg
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 mar 2024, 10:48

Re: Fällbroms - fasthakbar?

Inlägg av Rolf Berg »

Nytt försök med "kanske ett svar"

https://igg.org.uk/rail/4-rstock/04arstock2f.htm

mvh Rolf Berg
Rolf Berg
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 mar 2024, 10:48

Re: Fällbroms - fasthakbar?

Inlägg av Rolf Berg »

På sidan 24 i "Svenska Godsvagnar 1856 - 1956" står det något om fällbromsar . Tyvärr hittar jag ingen ritning eller bra bild som visar ev möjlighet för fasthakning av bromsspaken i bromsläge . Bilden UGJ NN 656 är den enda (?) som visar en vagn med fällbroms . Större bild på sid 219 .
GDJ krävde fällbroms på vagnar i samtrafiken med BJ och UGJ .
GDJ övergav fällbromsen kring 1896 sid 26 mitten . Mer om detta på sid 218 .
Tidiga vagnar på DJ , FLJ och KHJ hade fällbroms . MaSJ hade också fällbroms .
På sid 112 nederst en bild på en fd S&NJ vagn nu SJ I2 som har fällbroms med fasthakning . Men inte det frågan egentligen gäller .
Sid 205 (del 7.02 Svängelvagnar - Äldre) . Nederst ritning på en GDJ vagn med fällbroms som inte ser ut till att kunna hakas upp .
Sid 212-213 (del 7.06 Timmervagnar - Äldre ).
Bild på SJ 5885 NNm fd GDJ 1015 som behöll fällbromsen till slopning 1956 .Ensidig fällbroms på bilden från 1953 .
Under en bild på MaSJ 147 NN1 från 1914 med upphakningsbar fällbroms .
I slutet nmns att många timmervagnar ombyggdes till grusvagnar och fällbromsen var praktisk frör dessa transporter .

En gammal länk om div fällbromsar "i allmänhet" :
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=195496

Mvh Rolf Berg
Skriv svar