Säbylund (Säd) grusgropsspåren. Frågor!

Leif B
Inlägg: 109
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Säbylund (Säd) grusgropsspåren. Frågor!

Inlägg av Leif B »

Leif Jakobsson skrev: 02 nov 2024, 13:17 ---

Bild
Det är nog så att jag övertolkat vad som stod i anslutning till bilden på Digitaltmuseum. Där står ju bara att bilden ingick i hennes (Lagerholms) samling. Inte uttryckligen att hon fotograferat den. Det finns ju en felkälla till, Wikipedia. Även om hon slog igen fotoateljén i Örebro kan hon ju ha fotograferat senare. Hon avled 1917 i Stockholm men är begravd i Örebro, Nicolai. Bilden är alltså av senare datum, men vilket? Det är känt att den ursprungliga hållplatsbyggnaden låg "invid infartsvägen till Säbylunds herrgård" vilket skulle kunna innebära att den var synlig på den här bilden men någon hållplatsbyggnad syns ju inte.

---
Jag tror att bilden är betydligt yngre en 1917. Min gissning är 1950-talet men det är mest en känsla. Från 10-talet och tidigare brukar det vara knivskarpa glasplåtar med omsorgsfullt arrangerade motiv, gärna med personer uppställda efter tjänsterang eller familjeband. Den här bilden är oskarp och ett med ett till synes slumpmässigt motiv och liknar på så vis en instamatic-bild. En instamatic-bild är det givetvis inte, men min känsla är ändå ca 50-tal, som tidigast 30-tal.

Vad säger expertisen?
Conny Sernfalk
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Säbylund (Säd) grusgropsspåren. Frågor!

Inlägg av Conny Sernfalk »

Intressant du fann kartorna. Visar att det ursprungliga spåret torde varit det som lokhus H1 (det södra lokhuset) placerades på. Spåret gick sedan vidare på insidan (mellan gamla landsvägen och grustaget) av det södra grustaget enligt kartorna. Oklart när det spåret från norra torvfabriken till det norra grustaget byggdes. Det finns iaf med på schematiska kartan från 1938. Ser ut som att man kapat sista biten där det ursprungliga spåret gick ihop med det nyare. Det ser ut som att den nyare spåret byggdes på eller intill det södra grustaget som kanske planades ut. Vägen från den nya landsvägen till förråden kan möjligtvis ha tillkommit när förråden byggdes (ca 1935-1945 tal när det mobiliserades?)
Vad jag minns fanns (ca 1970) inga grushögar kvar vid förrådens placeringar (se ekonomiska kartan). Däremot grusslänt (se foto) intill lokhus H1 som i nutid schaktats bort och ligger under vatten vid den konstgjorda sjön.

Ang Ångloksuppställningar i Säbylund. Jag skulle ta uppgifter från websidan svenska lok med en nypa salt. Sidorna innehåller väldigt mycket fel som är svåra att spåra då ingen källa anges. Här följer en del uppgifter:

Lokhus H1 (det mest södra) byggdes ca 1955 och torde ha använts omgående för uppställning av beredskapsånglok (i likhet med H2 och H3 något år senare). Huset var ca 40 meter
Lokhus H2 (nordvästra) Byggdes ca 1955 i DDR om jag minns rätt. Huset var ca 40 m.
Lokhus H3 (nordöstra) byggd på ett av spåren till norra grustaget. Bör ha uppförts 1956. Huset var av s.k Västanfors typ dock utan glasfiberfönster som släppte in ljus och som fanns på senare "Västanfors lokhus". Detta lokhus var 80,4 m långt.

1963-05-17 (H1, H2 och H3) E6 1706, K4 866, 870, 923, 961, 1109, 1112, 1114, 1116, 1164, 1226, L23 1716, N 1243, S10 1731 och S10 1733

1966-1967 L23 1716 transport till Vislanda för skrotning

1968-07 S10 1731, 1733 och 1735, K4 866, 870 1109 , 1114, 1164, 1226 E6 1706 N 1243

1969 Transport av kvarvarande K4 (utom 866) och S10 till Vislanda för skrotning.
Att 866 blev kvar berodde på att Kristianstad museum hade erhållit deposition av loket 1969. Loket transporterades bort 1970 för pannbyte.

1970-02-02 Lokhus H1 E6 1706.
H2 N 1243
H3 K4 866
1970-12-27 Lokhus H1 E6 1706
H2 N 1243
H3 E6 1703 och 1704 (1703 deltog i den stora provkörningen februari 1970 och 1704 skulle deltagit men slopades pga skada vid provtryckning i Hallsberg inför provkörningen 1970.

1971-09 N 1243 transport till annan uppställningsplats

1971 Transport av E6 1703, 1706 till annan uppställningsplats

1971-10 Transport av E6 1704 till Vislanda för skrotning

1972-03 B 1220 och 1036 provkörda Hallsberg – Säbylunds grusgrop. Därefter torrluftkonserverade i lokhus H3

1972-05—06 E2 1119 och 1121 Provkörd Hallsberg – Säbylund och inställda i lokhus H1. Torrluftkonserverades där omgående och stod kvar i lokhuset till 1978

1972-05-03 B 1137 och 1315 Provkörda Hallsberg-Säbylunds grusgrop. Ställdes därefter in i lokhus H3 tillsammans med B 1036 och B 1220 som redan var torrluftkonserverade i lokhuset H3
I lokhus H2 stod E 1092 och E2 1122 som nyligen provkörts och blivit torrluftkonserverade

1978-04 Transport av E2 1119 och 1121 till annan uppställningsplats. Sannolikt ställdes inga fler lok (diesellok) i lokhuset. Möjligen kan utrustning för sjukhuståget ha förvarats där fram till 1990 talet.
Lokhuset revs i mitten av 1990 talet och några sektioner återuppfördes ca 100 meter därifrån (utan spår) . Revs även det ett par år senare.

1977/ 1978 transporterades samtliga ånglok från även H2 oh H3 till andra uppställningsplatser längre norrut. Därmed var ångloksuppställningen avslutad i Säbylunds grusgrop.
Istället torrluftkonserverades diesellok littera T23 och V3 i lokhus H2 och H3. Loken var nr 5, 12, 15,16, 24, 26, 28, 29,35, 53, 113 och 120. Dessa stod kvar fram till mitten av 1990 talet förutom att ett par lok plockades tillfälligt i slutet av 1980 talet ut för provkörningar i Hallsberg. Loken placerades därefter till andra uppställningsplatser och lokhus H2 och H3 revs ca 2000.

Bifogade foton visar provkörningen till Säbylunds grusgrop av B 1137 och 1315 i Hallsberg 1972. Foto undertecknad
1137 B 1972-05-03 Hallsberg foto CS.jpg
1137 B 1972-05-03 Hallsberg foto CS.jpg (104.8 KiB) Visad 808 gånger
1315 B 1972-05-02 Hallsberg B 1137 foto Conny Sernfalk.jpg
1315 B 1972-05-02 Hallsberg B 1137 foto Conny Sernfalk.jpg (158.35 KiB) Visad 808 gånger
Skriv svar