Morfar Emil Spångberg anställd vid SWB (?) banan. Vet någon var?

Leif Jakobsson

Morfar Emil Spångberg anställd vid SWB (?) banan. Vet någon var?

Inlägg av Leif Jakobsson »

Emil Viktor Eugen Spångberg var född 1884-02-10 i Ramnäs och avled i Tillberga 19 april 1972. Min fru och dotter har koll på andra släktingar.

Jag försöker bidra till släktforskningens del med järnvägsanknytningen och har letat via Banvakt.se och Google men hittar inget. Jag vet att morfar hade varit vid järnvägen, att han ev. hade blivit skadad - påkörd. Som jag minns det,var han senare på tele- eller signalavdelningen.

SWB förstatligades 1944 och då fyllde Emil 60 och hade sju år kvar till uppnådd pensionsålder. Vad hände? På den tiden, krigsår dessutom, skickade man väl knappast hem någon med någon sorts förtida pension?

Från det jag minns av honom, från mitten av 50 talet och framåt,d.v.s. när jag var i tioårsåldern, bodde han Tillberga och var vicevärd i en HSB förening där.

Utöver detta finns det så att säga en morfar till, min mors morfar. Den vet vi ännu mindre om, men vi vet med säkerhet att han bodde i en banvaktstuga. Han hette Karl-Erik Hedlund, född 1854 i Ramnäs och död 1933. Seglingsberg och Virsbo är orter jag vet har nämnts av mina mostrar. Jag har sökt på Banvakt.se även beträffande Karl-Erik.

Tacksam för all information.
Ola Almquist

Re: Morfar Emil Spångberg anställd vid SWB (?) banan. Vet någon var?

Inlägg av Ola Almquist »

Han finns med i SJ:s avlöningsstater från 1946 och 1947 som förste reparatör vid 31 bansektionen i Tillberga.
Avlöningsstaterna finns här.
1946: sidorna 57 och 556. 1947: sidorna 60 och 600.
Conny Sernfalk

Re: Morfar Emil Spångberg anställd vid SWB (?) banan. Vet någon var?

Inlägg av Conny Sernfalk »

Rune Ekegren forskade och dokumenterade samtlig personal vid SWB (Varje person "från vaggan till graven" - som han själv uttryckte det) så länge han själv levde. Hade även omfattande fotoarkiv över SWB. Hans samlingar togs över av Järnvägsmuseet och NBVJ arkiv, Om du vill gräva vidare kan det vara lönt att ta kontakt med Järnvägsmuseets arkiv för att höra om Runes dokumentation av anställda finns tillgängligt. i andra hand kontakta t.ex. Roger Lundberg på NBVJ.
Skriv svar