Micke Carlsson skrev: ↑13 jan 2024, 08:03
Richard Loe skrev: ↑10 jan 2024, 20:53
Jaså? Följde man den Bevarandeplan från 2004 som du hela tiden hänvisar till? SKÅJ hade ju trots allt X5:an i 16 år efter 2004 års Bevarandeplan fastställdes. Hade SKÅJ en egen bevarandeplan för fordonet som beskrev hur fordonet skulle bevaras och eventuellt insättas i museitrafik? Man borde ju haft en sådan med tanke på att hur viktig X5 påstås vara. Hur kunde det då komma sig att fordonet var i så pass dåligt skick när JVM tog över fordonet? (Som parentes, samma frågor kunde ha ställts om den X5 som Delenbanans vänner hade.)
Förstår du alls varför jag har sagt att man rimligen ställer olika slags krav på en förening och en myndighet, eller vill du bara bråka?
Det är du som inte tycks förstå hur myndigheter styrs. Verksamhetskraven som är ställda är de som finns i myndighetens regleringsbrev och inget annat. Och den väsentliga delen av kraven på JVM är:
"4. verka för bevarande och brukande av kulturhistoriskt värdefulla fartyg, järnvägsfordon och andra fordonstyper som omfattas av myndighetens verksamhetsområde"
Du kan tycka vad du vill om det kravet, men det är detta som myndigheten och JVM har att förhålla sig till. Det står att myndigheten ska "verka för". Det står
inte att myndigheten måste bevara alla fordon som den får. Det står
inte att alla bevarade fordon ska vara trafikdugliga. Genom att ställa upp X5 vagnarna som man gjort så har man uppfyllt kraven som ställs i regleringsbrevet.
Och när det gäller SKÅJ så står följande i deras egna stadgar:
1. Föreningens ändamål
1.1 Allmänt
Stockholms Kultursällskap för Ånga & Järnväg (SKÅJ) – bildat den 23 maj 1981 och nedan benämnt föreningen – är en ideell förening. Föreningens uppgift är att främja bevarandet av teknikhistoria med järnvägsanknytning och att i driftdugligt skick till eftervärlden bevara ett representativt urval av järnvägsfordon från i huvudsak 1930- till och med 1960-talen.
1.2 Verksamhet
Föreningen ska aktivt verka för insamling, iståndsättning och vård av intressant järnvägsmateriel helst då med anknytning till Stockholmstrakten. Föreningen ska verka för att bevara lokstallet i Krylbo med tillhörande infrastruktur i ett så ursprungligt skick som möjligt. Föreningen ska samarbeta med övriga organisationer med samma eller liknande inriktning.
Det står att SKÅJ ska "främja bevarandet av teknikhistoria med järnvägsanknytning och att i driftdugligt skick till eftervärlden bevara ett representativt urval av järnvägsfordon från i huvudsak 1930- till och med 1960-talen." Det står också att SKÅJ ska "aktivt verka för insamling, iståndsättande och vård av intressant järnvägsmateriel". Med andra ord, SKÅJ har faktiskt hårdare egna krav än de som gäller för JVM.
Du kan tycka att än hårdare krav ska gälla för JVM. Men så är inte fallet just nu, och om hårdare krav ska gälla så ska resurser tillföras. Då blir nästa fråga vilken offentlig verksamhet som ska stå tillbaka så att JVM kan uppfylla hårdare krav.