Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?

Jan_Murberger
Inlägg: 135
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?

Inlägg av Jan_Murberger »

Med risk för missförstånd ställer jag frågan. Har observerat att det är en liten kort bit räls på motsatt sida av till exempel rälsen som går in i lokstallet. Är det för att kunna ”köra för långt” eller för låsningen av skivan eller kanske annan anledning? Har sett det i Järpen och på några andra ställen. Ser nästan ut som en vändskiva i modell, färdig från valfri tillverkare. En massa insticksspår som blivit kvar. Om det är skydd mot genomkörning borde det finnas något stopp, men det ser man inte. När det gäller underhållet har jag sett bilder på när man tinar is under skivan med hjälp av ånga. Vilka andra underhållsmoment fanns förutom skottning och rengöring?
Man ser ”stumparna” i bild här:
https://digitaltmuseum.se/021018080804/ ... vna-anglok
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Erik Andersson
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 jan 2024, 13:25

Re: Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?

Inlägg av Erik Andersson »

Många lok får precis plats på skivan, med kanske 1 dm marginal. Beroende på hur mycket kol och vatten loket har i förråden när det kör ut på skivan behöver man köra olika långt för att den ska vippa över och balansera så att det går att vända loket. Därför kan man komma i situationer där man bara har någon enstaka centimeter till "kanten". Då är det trevligt med en liten spårstump utanför skivan så att man inte riskerar att rulla över kanten när man försöker precisionsflytta loket så att skivan vippar över.
Olof W
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?

Inlägg av Olof W »

Jan_Murberger skrev: 14 jan 2024, 21:11 Vilka andra underhållsmoment fanns förutom skottning och rengöring?
Smörjning
Jan_Murberger
Inlägg: 135
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?

Inlägg av Jan_Murberger »

Ja, smörjning glömde jag. Fettspruta eller smörjkoppar?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Anders Sandgren
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?

Inlägg av Anders Sandgren »

Sedan är det ju bra att olja trädäcket då och då.
Jim Hansson
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:55

Re: Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?

Inlägg av Jim Hansson »

Jan_Murberger skrev: 14 jan 2024, 21:11 Med risk för missförstånd ställer jag frågan. Har observerat att det är en liten kort bit räls på motsatt sida av till exempel rälsen som går in i lokstallet. Är det för att kunna ”köra för långt” eller för låsningen av skivan eller kanske annan anledning? Har sett det i Järpen och på några andra ställen. Ser nästan ut som en vändskiva i modell, färdig från valfri tillverkare. En massa insticksspår som blivit kvar. Om det är skydd mot genomkörning borde det finnas något stopp, men det ser man inte. När det gäller underhållet har jag sett bilder på när man tinar is under skivan med hjälp av ånga. Vilka andra underhållsmoment fanns förutom skottning och rengöring?
Man ser ”stumparna” i bild här:
https://digitaltmuseum.se/021018080804/ ... vna-anglok
Om du ska ha ut ett icke fungerande lok från lokstallet behövs ett fungerande litet lok som drar ut det. Detta lilla lok får ju inte plats på skivan och kan då köras ut på den lilla spårstumpen. Motsvarande naturligtvis när man ska ha in loket i stallet. Kan det vara en sådan rälsstump du menar?
Jim
Anders Sandgren
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?

Inlägg av Anders Sandgren »

De på bilden är mycket kortare, mindre än en meter så det handlar nog mer om spår för att Erik A skrev för att det skall finnas litet marginal. Inte ens en Breuer får plats på de korta spåren på bilden.
Äldre lokomotorer överlevde ganska länge på grund av att de var korta och med en 20m-skiva fick de plats tillsammans med el- eller diesel-lok eller 2-axlig vagn. Z3 189 användes för detta i Nässjö.
Skriv svar