C 734 i Bollnäs - 1970 -

lars moberg
Inlägg: 198
Blev medlem: 23 dec 2023, 01:00

C 734 i Bollnäs - 1970 -

Inlägg av lars moberg »

IMAG0002.JPG
IMAG0002.JPG (136.29 KiB) Visad 1483 gånger
©Lars
Anders Sandgren
Inlägg: 209
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: C 734 i Bollnäs - 1970 -

Inlägg av Anders Sandgren »

Vad hände med tendern? På en annan bild troligen från Hybo saknas den. Det kan ha varit A 1321, åtm var det den som tillkopplades när loket blev tvättlok.
Conny Sernfalk
Inlägg: 81
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: C 734 i Bollnäs - 1970 -

Inlägg av Conny Sernfalk »

Anders Sandgren skrev: 15 jan 2024, 15:05 Vad hände med tendern? På en annan bild troligen från Hybo saknas den. Det kan ha varit A 1321, åtm var det den som tillkopplades när loket blev tvättlok.
Tender A 1321 skrotades även den i Hybo 1973-1974. Fanns kvar 1973-04-29 (se foto)
Loket användes sista gången 1963 då hela tvätttåget provkördes. Fick därefter förnyad revision 1964
Bild
Bilagor
C 734 tender A 1321 Hybo 1973-04-29
C 734 tender A 1321 Hybo 1973-04-29
1321 B 1973-04-29 Hybo tender foto Conny Sernfalk.jpg (99.68 KiB) Visad 1051 gånger
Anders Sandgren
Inlägg: 209
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: C 734 i Bollnäs - 1970 -

Inlägg av Anders Sandgren »

Jag såg bilden på loket i Hybo utan tender men då delades de alltså. Behovet av tendrar var väl inte så stort då, annars hände det väl att man plockade tendrar vid slopning om de var användbara och bättre än andra.
Conny Sernfalk
Inlägg: 81
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: C 734 i Bollnäs - 1970 -

Inlägg av Conny Sernfalk »

Anders Sandgren skrev: 16 jan 2024, 22:15 Jag såg bilden på loket i Hybo utan tender men då delades de alltså. Behovet av tendrar var väl inte så stort då, annars hände det väl att man plockade tendrar vid slopning om de var användbara och bättre än andra.
Vi pratar även om brytningstiden i början av 1970 talet där det bl.a. bestämdes att provköra alla ånglok som var beordrade till torrluftkonservering och samtidigt situationen att färre lok tillfördes att bli beredskapslok (f.d. driftlok) än beredskapslok som slopades för skrotning. Även slitna driftlok slopades för skrotning. Lokalt skiftades tendrar för ett fåtal lok som var beordrade till torrluftkonservering eller uppmärksammat bristfälliga tendrar vid provkörningen. T.ex. E2 979 som vid provkörning fick slopade E 1218 C tender. Även B 1365 som skulle provköras / torrluftkonserveras fick slopade E 1074 A tender. Tendern märktes aldrig om.
Jag tror inte att ambitionen ur reservdelssynpunkt var så hög längre eftersom man skrotade ut samtliga reservpannor och inte minst när man 1971 skrotade två nytillverkade E2 pannor tillverkade 1960 och som aldrig legat i något lok. Likaså skrotades diverse reservdelar ut t.ex. boggier till A tendrar. När Östersund upphörde som huvudverkstad för ånglok sparades en del reservdelar främst genom dom Gbls vagnar som torrluftkonserverades fyllda med reservdelar. Men mycket från Östersund gallrades sannolikt bort.
När det gäller A 1321 var den oljetender innan den tillkopplades C 734. Behovet var som du säger inte så stort då (eller längre). Ett par tendrar blev dock kvar som tjänstevagnar för bränsle. Bl.a två G5 tendrar som slopades och skrotades först på 1980 talet.
Skriv svar