Hagaströms lokstall

Anders Sandgren
Inlägg: 157
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Hagaströms lokstall

Inlägg av Anders Sandgren »

I samband med diskussion om A6 1541 så noterade jag att det stått uppställt i Hagaströms lokhus. Jag antar att detta var det som syns på historiska flygfoton placerat där spåret till tegelbruket gått.
Men hur är det med lokstallet som torde byggts av SGGJ när de anslöt hit. I lokstationsboken skulle det vara rivet 1983 men aktuella flygfoton visar att det står kvar. Dock finns det planer på ett omsorgsboende på tomten vilket skulle innebära att stallet rivs tillsammans med omgivande byggnader. Ett av de är ett äldre hus som finns med på de historiska flygfotona, som anges vara i dåligt skick. Har även detta koppling till SGGJ? Hur är status idag för projektet?
Conny Sernfalk
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Hagaströms lokstall

Inlägg av Conny Sernfalk »

Anders Sandgren skrev: 17 jan 2024, 14:14 I samband med diskussion om A6 1541 så noterade jag att det stått uppställt i Hagaströms lokhus. Jag antar att detta var det som syns på historiska flygfoton placerat där spåret till tegelbruket gått.
Men hur är det med lokstallet som torde byggts av SGGJ när de anslöt hit. I lokstationsboken skulle det vara rivet 1983 men aktuella flygfoton visar att det står kvar. Dock finns det planer på ett omsorgsboende på tomten vilket skulle innebära att stallet rivs tillsammans med omgivande byggnader. Ett av de är ett äldre hus som finns med på de historiska flygfotona, som anges vara i dåligt skick. Har även detta koppling till SGGJ? Hur är status idag för projektet?
Det stämmer att A6 1541 och B 1282 var uppställda i lokhuset t.ex. 1964. Sista uppställningen var B 1314 och 1322 torrluftkonserverade fram till 1982 då lokhuset och loken tyvärr eldhärjades efter en anlagd brand. Lokhuset låg intill det f.d spåret till tegelbruket.
När jag senast var i Hagaström för över 50 år sedan fanns ingen vegetation och lokstallet var synligt från det numer rivna stationshuset om jag minns rätt. Lokstallet var redan då i privat verksamhet.
Malte Ljunggren gav ut en blad med rättelser och kompletteringar om lokstationsboken på 1990 talet. Där rättade han att Hagaströms lokstall fanns kvar 1994. Lokstallet finns uppenbarligen kvar och används i dagsläget. Går lätt att se från nutida väg- och flygkartor.

Ang planerna för omsorgsboende finns förslaget till detaljplan att riva lokstallet och intilliggande byggnader. Förslaget är f.n ute på samråd. Det innebär att det kommer att dröja lång tid innan beslut kan fattas och processas.
På nedanstående foto från digitalt museum syns tegelbruksspåret samt det då nyuppförda lokhuset med skorstens attrapper. Bilden anges vara tagen 1955 vilket stämmer bra med uppförandet av lokhuset.
Hagaström lokhus 1955 foto Järnvägsmuseet JvmKDAH00035 bearb.jpg
Hagaström lokhus 1955 foto Järnvägsmuseet JvmKDAH00035 bearb.jpg (129.92 KiB) Visad 1217 gånger
HenrikR
Inlägg: 31
Blev medlem: 02 jan 2024, 12:48

Re: Hagaströms lokstall

Inlägg av HenrikR »

Varför fick huset skorstensattraper?/HP
Conny Sernfalk
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Hagaströms lokstall

Inlägg av Conny Sernfalk »

Dom s.k Götene lokhusen byggdes och uppfördes c:a 1954 med skorstensattrapper. Anledningen var möjligen att få husen att mer smälta in som "vanliga" hus och hem istället för hem för beredskapsånglok. Var möjligen på den tiden som satellitfotografering började utvecklas och dylika utrustningar kunde förvilla vad husen egentligen användes till?
Anders Sandgren
Inlägg: 157
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Hagaströms lokstall

Inlägg av Anders Sandgren »

På flygbilderna ser det mer ut som att lokhuset står på det gamla tegelbruksspåret, åtm till en början då spåret böjde av medan huset är rakt. Det andra spåret verkar vara för ett rälsupplag och ser ut att sluta en bit bort. Detta spår finns, till skillnad från tegelbruksspåret, inte med på bangårdsritningen från 1908, men har nog tillkommit långt senare.
Tegelbruksspåret revs nog i samband med att lokhuset byggdes.
Conny Sernfalk
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Hagaströms lokstall / lokhus o tegelbruk

Inlägg av Conny Sernfalk »

Anders Sandgren skrev: 18 jan 2024, 16:21 På flygbilderna ser det mer ut som att lokhuset står på det gamla tegelbruksspåret, åtm till en början då spåret böjde av medan huset är rakt. Det andra spåret verkar vara för ett rälsupplag och ser ut att sluta en bit bort. Detta spår finns, till skillnad från tegelbruksspåret, inte med på bangårdsritningen från 1908, men har nog tillkommit långt senare.
Tegelbruksspåret revs nog i samband med att lokhuset byggdes.
Du har rätt. Jag var lite för snabb med slutsatsen om placeringen av lokhuset. Syns bra på denna flygbild från 1960 att huset (iaf delvis) ligger på/vid f.d tegelbruksspåret. Enligt Industrilok i Gästrikland är det oklart när spåret revs, men lär ha legat kvar kvar in på 50 talet vilket överensstämmer med byggandet av lokhuset c:a 1954.
Enligt boken ombesörjde GDJ och senare SJ trafiken på spåret till Tegelbruket. Synd att jag missade Tegelbruket när jag besökte Hagaström 1972 och att det då kanske var i bruk (nedlades samma år). 1980-81 revs tegelbruket 1982 revs stationshuset och lokhuset brann ner samma år. Nu är det bara lokstallet och möjligen någon intilliggande byggnad som finns kvar av bevarad järnvägshistoria.
Hagaström 1960.jpg
Hagaström 1960.jpg (213.83 KiB) Visad 964 gånger
Anders Sandgren
Inlägg: 157
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Hagaströms lokstall

Inlägg av Anders Sandgren »

På bilden KCAC11647 (https://digitaltmuseum.se/021018110122/ ... -hagastrom) syns både tegelbruket och spåren, inkl sidospåret vid rälsförrådet. Var det månne vedupplag under kriget?
Bilden anges som tagen 1960, men spåret ligger kvar och lokhuset och rälsförrådet saknas så jag misstänker att bilden är ca tio år äldre.
Notera decauvillespåret och den spårgående grävmaskinen vid lertaget.
Skriv svar