Trollhättan Nossebro 1968

alf48
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jan 2024, 11:13

Trollhättan Nossebro 1968

Inlägg av alf48 »

Såsom varande alldeles ny i denna grupp väljer jag att inleda med en gammal bild, som jag tog med lådkamera i Nossebro 1968. Den visar två Yb05p som står uppställda på spåret mot Trollhättan. Ännu efter 56 år grämer det mig att jag inte masade mig iväg utefter linjen för att invänta rälsbussarna när de for förbi. Ännu mer grämer det mig att jag inte löste biljett och följde med till Trollhättan.
Bilagor
Rälsbuss.jpg
Rälsbuss.jpg (117.17 KiB) Visad 1952 gånger
Granis
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:54

Re: Trollhättan Nossebro 1968

Inlägg av Granis »

Trevlig bild. Fast fordonet närmast kameran är inte en motorvagn litt YBo5p, utan en manövervagn med resande och godsutrymme litt UBFo3yp. Och står det inte numret 1798 på buffertbalken? Detta fordon, UBFo3yp 1798 i så fall, levererades ny till SJ i Kalmar i juni 1956. Men redan i november året efter (1957 då) kom den till Västergötland och Skara. Där fick den dock stanna (placerad) "livet ut" då den slopades i januari 1966 och skrotades i Götene 1973. Det tidiga slopningsdatumet (smalspårig persontrafik fortgick till 1970 i Västergötland, men till 1968 på sträckan Nossebro- Trollhättan) tyder kanske på att den råkade ut för något "tekniskt missöde" och man inte tyckte det var lönt att reparera den eftersom "nedläggningar skymtade vid horisonten" redan 1966? Så -förutsatt att det är 1798 vi ser på bilden!- du kanske fotade en slopad rälsbuss här? Du har inte numret på den bakre bussen (också)? Den kanske också var slopad vid tillfället?

/ L G

Källan här är Arne Hällqvists bok "Svenska Rälsbussar" (SJK 92)
Leif B
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Trollhättan Nossebro 1968

Inlägg av Leif B »

Men vänta nu, alf48 skriver ju att rälsbussarna gick i trafik. Banan lades ner 16 juni 1968, och bioden visar kala träd så den är väl tagen under vintern eller tidig vår. I så fall måste det vara en annan manövervagn än just 1798. Jag klara tyvärr inte att se vagnsnumret, kanske alf48 kan se det på originalbilden?
Ola Almquist
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: Trollhättan Nossebro 1968

Inlägg av Ola Almquist »

Det mest sannolika är att det är 1799. Den sista siffran är inte en sjua. 1797 - 1799 var de som flyttades till Skara.
Senast redigerad av Ola Almquist den 25 jan 2024, 19:07, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Arvidsson
Inlägg: 87
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Trollhättan Nossebro 1968

Inlägg av Björn Arvidsson »

Granis skrev: 25 jan 2024, 15:46 Trevlig bild. Fast fordonet närmast kameran är inte en motorvagn litt YBo5p, utan en manövervagn med resande och godsutrymme litt UBFo3yp. Och står det inte numret 1798 på buffertbalken? Detta fordon, UBFo3yp 1798 i så fall, levererades ny till SJ i Kalmar i juni 1956. Men redan i november året efter (1957 då) kom den till Västergötland och Skara. Där fick den dock stanna (placerad) "livet ut" då den slopades i januari 1966 och skrotades i Götene 1973. Det tidiga slopningsdatumet (smalspårig persontrafik fortgick till 1970 i Västergötland, men till 1968 på sträckan Nossebro- Trollhättan) tyder kanske på att den råkade ut för något "tekniskt missöde" och man inte tyckte det var lönt att reparera den eftersom "nedläggningar skymtade vid horisonten" redan 1966? Så -förutsatt att det är 1798 vi ser på bilden!- du kanske fotade en slopad rälsbuss här? Du har inte numret på den bakre bussen (också)? Den kanske också var slopad vid tillfället?

/ L G

Källan här är Arne Hällqvists bok "Svenska Rälsbussar" (SJK 92)
Enligt senare utgiven bok Rälbussar från Svenska Järnvägsverkstäderna och deras samtida. skriven av Arne Hällqvist, Bengt-Åke Rudström och Erik Forss. Så levererades YCo3yp 1798 1953 och slopades 1966 samt skrotades i Vislanda 1966
Granis
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:54

Re: Trollhättan Nossebro 1968

Inlägg av Granis »

Visst skulle ett klarläggande av exakt vilket nummer det är lösa dessa funderingar. Men nog tycker jag det ser ut som 179x iallafall, och av UBFo3yp i nummerserien 1791 till 1799 är det bara 1797-1799 som via Kalmar hamnade i V-götland (Skara) enligt "rälsbussboken". 1798 (i så fall) kanske var slopat vid fototillfälle; den skrotades ju först 1973? Men den bör om inte förr (också) ha rullat i väg på egna hjul när fd TNJ skulle rivas efter 1968. Man kan väl knappast ha kört den i trafik under slopningsbeslut efter 1966!? Nåja. Det visar sig om vi får fram numret.

/ L G :-)
Mikael Blom
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:21

Re: Trollhättan Nossebro 1968

Inlägg av Mikael Blom »

Vad jag kan se i "Rälsbussboken" så anges 1798 skrotad 1966 i Vislanda och 1799 skrotad 1973 i Götene. Eftersom jag inte med bästa vilja kan få det till en sjua som slutsiffra bör det därför vara 1799 som visas på bilden från alf48.

/Micke :)
alf48
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jan 2024, 11:13

Re: Trollhättan Nossebro 1968

Inlägg av alf48 »

Jag kan inte heller se numret på vagnen och jag är inte helt bergsäker på att bilden togs 68. Det kan ha varit hösten 67 också.
Skriv svar