Vattenkaraffer hos SJ

JVMFredrik
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 jan 2024, 14:55

Vattenkaraffer hos SJ

Inlägg av JVMFredrik »

Hej, finns här någon som är fena på SJ:s vattenkaraffer? Järnvägsmuseet har fått en fråga från ett annat museum angående just detta. På museet ifråga finns denna vattenkaraff. Frågeställaren undrar när denna karafftyp introducerades, och hur länge den var i bruk. Jag har inte sett någon liknande karaff själv, varför jag vänder mig till våra kunniga forumanvändare.

Stort tack till den/de som kan hjälpa mig lösa gåtan!

Hälsningar
Fredrik Gahm, Järnvägsmuseet
Bilagor
Karaff.jpg
Karaff.jpg (38.05 KiB) Visad 3085 gånger
Urban Johansson
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:38

Re: Vattenkaraffer hos SJ

Inlägg av Urban Johansson »

Hej Fredrik!

Karaffer - loggan har tydlig koppling till Statens Järnvägar.

Du skriver väldigt lite om bakgrunden och det ger inget att gå på. Hur vet vi att det inte är en 50-årspresent, pensionsgåva etc från SJ eller kolleger?

Eller att den har ett förflutet från någons kontor, styrelserum? Bokstäverna "SJ" ger, för mig, intryck av "ägarsignatur" och inte förkortningen för Statens Järnvägar".
harald
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vattenkaraffer hos SJ

Inlägg av harald »

Det krönta vinghjulet visar ju att det är SJ. Det tycks ha varit vanligt att man använde fraktur för järnvägssignaturer på vattenkaraffer. Digitalt museum har många bilder på karaffer ur Jvm samlingar med diverse privatbanors signaturer i fraktur.
https://digitaltmuseum.se/search/?q=vat ... &o=0&n=108
Tillägg: Strängt taget är det väl inte fraktur, för S ser inte ut så i riktig fraktur, men det ska väl se ut som fraktur.
Senast redigerad av harald den 23 jan 2024, 14:27, redigerad totalt 1 gånger.
Leif B
Inlägg: 87
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Vattenkaraffer hos SJ

Inlägg av Leif B »

De här karafferna påminner om den på frågebilden, men är lite högre:
https://www.antiktitommarp.se/index.877---1.html
https://kringla.nu/kringla/objekt?refer ... jekt/15104

De jag minns från min barn- och ungdom var ännu högre och "mindre bulliga", som de här:
https://auctionet.com/sv/742092-karaff- ... rsta-halft
https://digitaltmuseum.se/021018037995/ ... attenkaraf

Jag vet tyvärr inget om åldern, men tycker att de "små, bulliga" ser äldre ut än de "höga, stramare".
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Vattenkaraffer hos SJ

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

harald skrev: 23 jan 2024, 09:12 Det krönta vinghjulet visar ju att det är SJ. Det tycks ha varit vanligt att man använde fraktur för järnvägssignaturer på vattenkaraffer. Digitalt museum har många bilder på karaffer ur Jvm samlingar med diverse privatbanors signaturer i fraktur.
https://digitaltmuseum.se/search/?q=vat ... &o=0&n=108
Tillägg: Strängt taget är det väl inte fraktur, för S ser inte ut så i riktig fraktur, men det ska väl se ut som fraktur.
Lätt off-topic: I tyskan, i synnerhet när man skriver med frakturstil, skiljer man på ”langes S” som jag tror du tänker på, och ”rundes S” som mer ser ut så som vi är vana vid att s ser ut. Tyskspråkiga Wikipedia har bra artiklar som beskriver när vilket s ska användas. Observera att tidigare förekom även ett särskilt ”langes S” när man satte text med antikva, något som man senare har övergett. Även svenska texter satta med fraktur använder båda formerna av s. Jag har dock aldrig sett ett ”langes S” i någon svensk text som är satt med antikva.
harald
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vattenkaraffer hos SJ

Inlägg av harald »

Det finns inget langes S. det finns bara det gemena langes s, men det var inte det jag tänkte på för bokstäverna i SJ är versaler.
Det var alltså S jag avsåg:
frakturS.jpg
frakturS.jpg (2.97 KiB) Visad 2246 gånger
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Vattenkaraffer hos SJ

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

harald skrev: 23 jan 2024, 22:08 Det finns inget langes S. det finns bara det gemena langes s, men det var inte det jag tänkte på för bokstäverna i SJ är versaler.
Det var alltså S jag avsåg: frakturS.jpg
Jag får erkänna att jag inte läste på ordentligt, bokstaven S på karaffen är inte fraktur. Versalt langes S förekommer tydligen ytterst sparsamt. Det exempel jag har sett är satt med antikva.
Urban Johansson
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:38

Re: Vattenkaraffer hos SJ

Inlägg av Urban Johansson »

Hej Fredrik! och övriga!

Liknande och exakt identiska(?) finns uppenbart på flera museér och i olika antikvitetsbodar/marknader. Du har förmodligen bättre kontakter/sökvägar än undertecknad, men jag skulle inte hålla det för otroligt att det är en av SJs första "standard vattenkaraffer". "Nyare" har både annan form (högre och kortare hals) och även större volym. När karafferna "slutade åka tåg" borde de rimligtvis haft ett visst andrahandsvärde -> in på kontoret eller hem till någon.

Emblemen och bokstäverna på flera av de "senare" karafferna är placerade så att de syns även när karaffen står i karaffstället.

Men som sagt - det är min amatörmässiga gissning utifrån bilder och samtal med andra.
Anders Jansson
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42

Re: Vattenkaraffer hos SJ

Inlägg av Anders Jansson »

Jag har tittat i ritningsförteckningar från början av 1900-talet och fram till 1940. De karaffiner som användes i SJs personvagnar fanns i två storlekar som båda hade andra proportioner och utformning. De var högre, smalare och slipade. Högst sannolikt kom inga andra utföranden till användning då karaffinerna skulle passa i speciella ställ med motsvarande mått.

En gissning från min sida blir att det rör sig om en bordskaraffin från något kontor. Det etsade "SJ" är av samma utförande som på vagnskaraffinerna som dock saknade etsat vinghjul. På vagnskaraffinerna övergick man under 1937 till en etsad "metkrok" och år 1939 till SJ i modern sans-serif.
Anders Sandgren
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Vattenkaraffer hos SJ

Inlägg av Anders Sandgren »

Hur skedde hanteringen av karafferna i vagnarna? Genom att de var standardiserade borde man bytt ut dem och tagit in de från vagnarna och diskat dem innan påfyllning. Eller fyllde men dem i vagnen?
Skriv svar