B 1429 i Östersund - 1970 -

lars moberg
Inlägg: 158
Blev medlem: 23 dec 2023, 01:00

B 1429 i Östersund - 1970 -

Inlägg av lars moberg »

x714   B 1429   Östersund   12-7-70   18.JPG
x714 B 1429 Östersund 12-7-70 18.JPG (197.6 KiB) Visad 1406 gånger
©Lars
Anders Sandgren
Inlägg: 157
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: B 1429 i Östersund - 1970 -

Inlägg av Anders Sandgren »

Är det en E-panna som ligger på en flakvagn på spåret bortom 1429?
Conny Sernfalk
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: B 1429 i Östersund - 1970 -

Inlägg av Conny Sernfalk »

Anders Sandgren skrev: 31 jan 2024, 22:39 Är det en E-panna som ligger på en flakvagn på spåret bortom 1429?
Det är sannolikt panna 2576 Motala 4459 1960 (näst sista tillverkade ångpannan i Sverige). Den var ilagd lok E2 1046 mellan 1960 - 1964. Därefter reservpanna 1964-1969. Därefter slopad och uppställd utomhus i Östersund. Den skrotades i Östersund 1970-1971.
Den sista tillverkade pannan 2577 blev aldrig ilagd något lok utan var reservpanna och uppställd i Granbo grusgrop. Även den skrotades i Östersund i början av 1970 talet. Men reservpannorna (bl.a 2577) fanns inte i Östersund när detta foto togs. Dom stod fortfarande kvar i Granbo grusgrop (känd senare av en viss herr Näckdal som hade planer på att bedriva museitrafik i grusgropen).
Anders Sandgren
Inlägg: 157
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: B 1429 i Östersund - 1970 -

Inlägg av Anders Sandgren »

Jag har sett noteringar, bl.a Stig Lundin, som anger att panna 2576 var ilagd i E2 1046 6408-6906 och därefter slopad. E2 1046 fick 6906 panna 1620 som lär ligga kvar ännu.
Conny Sernfalk
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: B 1429 i Östersund - 1970 -

Inlägg av Conny Sernfalk »

Anders Sandgren skrev: 01 feb 2024, 11:18 Jag har sett noteringar, bl.a Stig Lundin, som anger att panna 2576 var ilagd i E2 1046 6408-6906 och därefter slopad. E2 1046 fick 6906 panna 1620 som lär ligga kvar ännu.
Tittat på flera källor nu (bl.a SJ Ma och lokjournal ) . Det stämmer att panna 2576 (levererad 1960-05-21) var ilagd E21046 fr.o.m 1964-08 (utfört Ös/Östersund) till 1969-06 (utfört Ös). Det var f.ö det näst sista pannbytet som genomfördes av SJ.
Vid pannbytet 1969 var E2 1046 beredskapslok. Det stämmer att panna 1620 är alltjämt ilagd lok E2 1046 och ägs sedan många år av NBVJ.
M.a.o är min tidigare uppgift felaktig. (Många anteckningar från privata källor är tyvärr felaktiga).
Inga rapporter tyder på att pannan var ilagd något lok mellan 1960-1964. Sannolikt var pannan reservpanna dessa år
jag fotograferade pannan i Östersund (ej konserverad - upplagd på vagn) 1971-07-08. Någon gång därefter skrotades pannan. Det finns en observation av okänd panna i Östersund 1972-08-24 men det kan även avse någon annan reservpanna.
1046 E2 reparationsjournal (6014) från JVM bearb.jpg
1046 E2 reparationsjournal (6014) från JVM bearb.jpg (289.73 KiB) Visad 884 gånger
Anders Sandgren
Inlägg: 157
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: B 1429 i Östersund - 1970 -

Inlägg av Anders Sandgren »

Jag tolkade det mest som att tiderna blivit omkastade, dvs reservpanna 1960-64 och sedan ilagd i E2 1046 till 1969 varefter den togs ur och slopades.
Sista pannbytet var väl BGb 1788 som urtogs från A2 1004 1970 och lades i G6 1449 som dock slopades redan 1973. A2 1004 skrotades.
Skriv svar