Fotograferade Sven Nygren C9 1821 är det troligt att han också tog bilder på de andra.
Den publicerade bilden på 1821 är kapad. På originalet syns K25 1775 kopplad till 1821. Det finns ett antal bilder på dom lok som nämnts och sannolikt är från transporten. En del är eventuellt från S.O Lundberg (Nässjö) eller Sven Nygren. S.O Lundberg fotograferade själv / fotograferade av / bytte med andra o möjligen köpte in. Alla oavsett fotograf märktes copright S.O Lundberg. Jag tar för givet att han kände Sven Nygren och att dom kanske utbytte foton med varandra. Sven Nygrens bilder gick till Stig Nyberg som i sin tur donerade hela samlingen till Järnvägsmuseet. Jag har även träffat på ett antal bilder från Nyberg som aldrig blev publicerade på digitalt museum. Kanske dom inte blev scannade klart innan Järnvägsmuseets projekt upphörde.
Nedanstående foto (sannolikt från transporten) kommer från Järnvägsmuseet men finns inte på digitalt museum (vid sökning på 1554). Fotograf är okänd. Möjligen Sven Nygren eller S.O Lundberg
1554 KA4 1954 ca foto Järnvägsmuseet.jpg (127.69 KiB) Visad 953 gånger
På bilden med 1534 först är det sannolikt att det är en L28 sist. KA4 1553 är litet speciellt genom att ånguttaget för luftpumpen sitter högt på domen med reglage till hytten väl synligt. 1534 har annorlunda anslutning.
Kandidater med planslider (den sneda skarven på locket syns) är 1770, 1771 & 1865. 1770 & 1771 har välvd ovankant på sidofönstret medan 1865 har rak ovankant med rundade hörn. Loket i skrotsläpan har välvd ovankant varför 1865 utgår. Dessutom hade 1865 inte ledskenegnistsläckare vid slopningen (bild finns från Vs) vilket är tydligare... Dessutom hade 1865 3-axlig tender vid ankomsten till Vs medan de andra (liksom loket i släpan) har 2-axlig.
Sedan har 1770 det knäckta steget på andra steget medan 1771 har det första. Loket på bilden har knäckt första steg och rakt andra så då borde det vara 1771.
Sedan får jag ju erkänna att jag inte tänkte på skorsten och tender vilket ju är tydligare bevis på att det inte är 1865.
Det är intressant med tendrarna till L28'orna och deras systrar. Loken hade från början 3-axliga tenderar men bytte dessa med godstågsloken 33-37 (varav 33-34 byggdes om till tanklok, SJ litt K22). Detta skedde tidigt 30-tal varför de tre lok som såldes till ÅmÅJ (2st) resp SSA Skivarp såldes med de 3-axliga medan de övriga fick 2-axliga. Oklart om 11 som skrotade 1936 hann byta tender. Därför har 1865 3-axlig medan de övriga som kom till SJ hade 2-axliga.