Växling i Limhamn

HenrikH
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 dec 2023, 22:51

Växling i Limhamn

Inlägg av HenrikH »

Hej
Ett litet filmtips denna blåsiga och regniga söndag.
Olof Nevenius har lagt ut väldigt intressant film gällande
Växling i industriområde (finns väl knappt längre)
Platsen är Limhamn

https://youtu.be/BCwR-412JCg?si=Q_vaPoiKRgUGtsxa

Mvh Henrik
Jan-Anders Wihrén
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11

Re: Växling i Limhamn

Inlägg av Jan-Anders Wihrén »

Föraren på lokomotorn är Holger Madsen, som började vid MLJ först 1987 vid 62 års ålder! Växlaren är Günther Köcher. Uppgifterna från boken Malmö-Limhamns Järnväg 1889-1989 av Håkan Olsson. Numera är allt borta i Limhamn utom lokstallet, som skulle byggas om till förskola! Men jag vet inte om det blev så. Stationsområdet i Limhamn består numera av bostadshus. Lokomotorn MLJ Z4 nr 10 (som syns i filmen) finns bevarad i Brösarp, fult blåmålad, och märkt JM Entreprenad. Den ägs dock inte av Skånska Järnvägar. Även ett par av de andra lokomotorerna kanske finns kvar någonstans?
Finns det f.ö. kvar någon enskild (privat) järnväg som inte bara "kör tåg" på statens spåranläggning utan som äger infrastrukturen och på den bedriver järnvägsdrift? De enskilda järnvägarna hade ju en gemensam organisation som hette Svenska Järnvägsföreningen. Finns den kvar?
Jim Hansson
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:55

Re: Växling i Limhamn

Inlägg av Jim Hansson »

Jan-Anders Wihrén skrev: 04 feb 2024, 21:00 Föraren på lokomotorn är Holger Madsen, som började vid MLJ först 1987 vid 62 års ålder! Växlaren är Günther Köcher. Uppgifterna från boken Malmö-Limhamns Järnväg 1889-1989 av Håkan Olsson. Numera är allt borta i Limhamn utom lokstallet, som skulle byggas om till förskola! Men jag vet inte om det blev så. Stationsområdet i Limhamn består numera av bostadshus. Lokomotorn MLJ Z4 nr 10 (som syns i filmen) finns bevarad i Brösarp, fult blåmålad, och märkt JM Entreprenad. Den ägs dock inte av Skånska Järnvägar. Även ett par av de andra lokomotorerna kanske finns kvar någonstans?
Finns det f.ö. kvar någon enskild (privat) järnväg som inte bara "kör tåg" på statens spåranläggning utan som äger infrastrukturen och på den bedriver järnvägsdrift? De enskilda järnvägarna hade ju en gemensam organisation som hette Svenska Järnvägsföreningen. Finns den kvar?
Det är Stig Carlström som kör lokomotorn på filmen. Han hoppade in och körde vid behov. Kanske var Holger ledig den aktuella dagen? Stig var aktiv och utbildad vid Veteranjärnvägen i Klippan där jag tjänstgjort på ånglok många gånger med honom.
Jim
Jan-Anders Wihrén
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11

Re: Växling i Limhamn

Inlägg av Jan-Anders Wihrén »

MLJ-boken gavs ut 1989 och kanske var Holger Madsen inte ens kvar vid MLJ när filmen gjordes? När jag såg filmen tyckte jag absolut att föraren var Holger Madsen att döma av utseendet på bilder i boken men likheten mellan honom och Stig Carlström tycker jag finns där. Tack för att du korrigerade, Jim!
Skriv svar