Markera järnväg i Google Earth som *.kmz fil

Paul_Lindstrom
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 feb 2024, 18:18

Markera järnväg i Google Earth som *.kmz fil

Inlägg av Paul_Lindstrom »

Hej, jag är ny i forumet, och undrar om det är många här som markerar järnvägar i Google Earth som banor och sparar dem (som kmz-filer)? Jag gör det och undrar om vi kan dela med oss av våra filer här på forumet.
Ulf Pålsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27

Re: Markera järnväg i Google Earth som *.kmz fil

Inlägg av Ulf Pålsson »

Vad avser markerandet? Har det något att göra med järnvägshistoria?
Göran Kannerby
Inlägg: 69
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Markera järnväg i Google Earth som *.kmz fil

Inlägg av Göran Kannerby »

Jag uppfattar det som att man kan lägga upp en kompletterande fil till Google Earth för att hålla ordning på exempelvis järnvägar. Om man väljer att lägga upp en sådan fil för historiska banor (exempelvis sådana som inte längre finns) blir det definitivt en gren av järnvägshistoria, dessutom synnerligen bra och intressant.
Baloo
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 dec 2023, 08:51

Re: Markera järnväg i Google Earth som *.kmz fil

Inlägg av Baloo »

Det är ett ganska fenomenalt bra verktyg när det kommer till järnvägsarkeologi. Se exempel nedan gällande Rio Grande Southern som revs upp under tidiga 1950-talet och inte syns så bra längre i naturen eller i t ex Google maps. Notera att man som i exemplet även kan lägga till informationsrutor angående broar, stationer, lokstall, vattentorn och allt möjligt annat.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 764027&z=8
Anders Östlund
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:49

Re: Markera järnväg i Google Earth som *.kmz fil

Inlägg av Anders Östlund »

Det finns en fil för JGJ som är gjord av Anders Lindh som han delat med oss och som kan nås via denna länk:

http://jgj.se/bana/

Jag har redigeringsrättigheter i KMZ-filen så jag vet inte exakt hur det funkar för alla andra. Google är väldigt tjänstvilligt ibland, inte alltid man förstår hur det funkar...

Jag tycker det är ett fantastiskt verktyg som vore kul om det fick spridning eller att man kan samla flera sträckningar på en och samma plats, likt bangardar.se...

/Anders Ö
OlleThåström
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47

Re: Markera järnväg i Google Earth som *.kmz fil

Inlägg av OlleThåström »

Jag använder Google Maps för att göra egna kartor över objekt som sedan kan visas på egen dator eller på webbsidor för att illustrera "något", t.ex. platsen för ett objekt eller vägar, järnvägar o.s.v.

Man skapar (eller använder ett befintligt) Google-konto och där finns funktioner för att lägga in symboler för objekt, informationsrutor och bilder. Man kan dela länken till en karta så att andra kan se dem, men inte redigera.

Här som ett exempel på en karta över broarna i Järbo socken, inte så avancerad som i tidigare inlägg i tråden:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 40004&z=12

*.kml och *.kmz är s.k. XML-filer som är textfiler skrivna enligt en given struktur. De kan importeras till Google Maps och Google Earth.

Det finns ett API till Google Maps som gör att man kan integrera en webbsida med Maps. API betyder "application programming interface is a way for two or more computer programs or components to communicate with each other". Så tror jag det görs på banvakt.se.

Men för "gamla järnvägar" undrar jag om inte det vore en bättre idé att samla dem i, och komplettera, OpenRailwayMap. Där finns ju redan många nedlagda banor.
Skriv svar