Eaos och Uahs

Anders T

Eaos och Uahs

Inlägg av Anders T »

Hej. Jag undrar när Eaos vagnar började användas i Sverige. Jag gissar 1990-talet men det kanske var tidigare. Har en roco modell av 540 0xxx.
Samma gäller gasvagnar typ Uahs för t ex gasol/propan/butan. När började de användas i sverige? Det kan väl vara så att de fanns nere på kontinenten många år före de kom till Sverige.

Jag gissar igen att före Eaos så användes O-vagnar för t ex skrot, vilka UIC littera användes för gasol mm före Uahs?

Mvh Anders
Ulf Diehl

Re: Eaos och Uahs

Inlägg av Ulf Diehl »

De flesta 540 vagnarna reviderades 1993-1994 sannolikt för användning i Sverige och jag såg min första 1994. Det är fd DB-vagnar, de första byggda 1982-1984.
Gasolvagnar fanns redan före UIC-numrens införande 1966-1968.
Ulf Diehl
BoJ

Re: Eaos och Uahs

Inlägg av BoJ »

Vagnar för gasol fans redan på 50-talet. Både Koppartrans, Esso samt Skifferaktiebolaget Kvarntorp hade sådana vagnar med littera Q12b.
BD-

Re: Eaos i Fredriksskans och Torneå

Inlägg av BD- »

Bild

Sex bilder med inhyrda vagnar samt tre "ohyrda" DB-vagnar som lastas med rostfritt skrotstål, med en Åkerman grävmaskin med avtagna band, från ryska lådvagnar. Det var på den tiden det då och då påträffades radioaktiva skrotlaster vilket föranledde att stålverk som mottog skrotlaster anordnade detekteringsutrusningar vid infarten till verken. Det var också vid den tiden det fanns ett enormt stålskrotlager i Fredriksskans där man kunde se sönderskurna hjulsatser, lastbilsbakaxlar m m intressanta saker.
Högerklicka m m på bilden blir den större.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar