Hjalmar von Porat

Ulf Diehl

Hjalmar von Porat

Inlägg av Ulf Diehl »

Miö vid SRJ 1908-1916. Han utvecklade systemet för torvpulvereldning som sedan användes vid SJ, men dessförinnan skall han ha provat det på SRJ-lok 7. Han borde ha skrivit om sitt system någonstans men var?
1917 övergick han till enskild ingenjörs- och affärsverksamhet som man kan gissa hade med torvpulvereldningen att göra. Sedan var han trafikchef vid HBJ och VBHJ och vid sistnämnda bana känd för användningen av Maybach-motorvagnarna.
Ulf Diehl
Anders Jansson

Re: Hjalmar von Porat

Inlägg av Anders Jansson »

Affärsverksamheten bedrevs i form av Vakö Torvpulverfabrik. Affärerna gick inte så bra vilket förklarar återgången till järnvägsmannabanan.
Thomas Tell

Inlägg av Thomas Tell »

Han skrev en artikel om "Torvpulver som lokomotivbränsle" i "Lokomotivmanna- och Maskinisttidning" 1913 på sidorna 98-100, 111-112. Där finns beskrivning av provkörningarna med diagram. Jag har kopior av sidorna.
BD-

Re: Lokmannatidningen

Inlägg av BD- »

BD-

Re: Lokomotivmannatidning

Inlägg av BD- »

Bild

Bild

I Jernbanebladet finns ytterligare redogörelser.
BD-

Re: Lokomotivmannatidngen

Inlägg av BD- »

Bild

Bild
BD-

Re: KJ 14

Inlägg av BD- »

Bild

Bild

Tendern för lok 14 som nybyggd och efter ombyggnad för torvpulvereldning.

Bild

Bild

Bild
Anders Sandgren

Inlägg av Anders Sandgren »

Vet man vilket HNJ-lok som användes? von Porat var väl på HNJ 1907 för att sedan gå till SRJ.
Anders Sandgren

Inlägg av Anders Sandgren »

Intressant att se placeringen av luftpumpen (2-cyl ångmaskin med rootskompressor) för torvpulvereldningen under pannan. På SJ's tenderlok med torvpulver fanns pumpen på baktill på gångbordet på eldarsidan (Tb 864 har den kvar fortfarande) och Kf-loken hade den placerad bak torpulverboxen längst bak på loket. Men var fanns den på Sa/Sb-loken? Några Sa-look hade kolpulvereldning vilket använder samma typ av utrustning. På tenderloken fanns det avloppsrör till skorstenen från ångmaskinen samt ett rör från hytten som torde vara sotarröret som på dessa lok har koppling till regulatorn på något sätt. Men på Sa/Sb syns pumpen. Byggdes den in i baktankarna på något sätt?
Ångmakinen smordes med en lubrikator i hytten, en mindre typ som jag har för mig att jag även sett på något av ÖSlJ's lok. Tb 864 har dessutom två de Limon-lubrikatorer för maskineriet.
Skriv svar