Grh för levande fisk

Jan_Murberger
Inlägg: 136
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Grh för levande fisk

Inlägg av Jan_Murberger »

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... d&id=75171
Hittade denna fantastiska vagn på gamla forumet. Bilden finns nu på Digitalt Museum:
https://digitaltmuseum.se/011013838786/ ... rnvagsvagn
Dock uppstår många frågor:
Har man utgått från en viss vagn eller är det en helt udda och unik konstruktion?
Man kan nog konstatera att vagnarna försvann som fiskvagnar i början av fyrtiotalet. Frågan är hur brått det var att få fisken till kund? Kan de ha gått som ilgods, eller till och med i persontåg?
Edit:Det står en del om levande fisk här (nu ska jag försöka sova en stund igen):
https://popularhistoria.se/vardagsliv/m ... -pa-export
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
johanmmolin
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: Grh för levande fisk

Inlägg av johanmmolin »

För mig ser åtminstone vagnskorgarna distinkt tyska ut (förutom att de tyska vagnar jag sett bilder på hade stående och inte liggande panel).

Det här med att frakta levande fisk var väl inte så exklusivt som det kan låta. Alla fisksumpar från Stockholms skärgård fraktade ju färsk fisk in (till Nybroviken?). För att hålla en genomströmning av färskt vatten fanns ju t o m en särskild yrkeskår för detta, de så kallade sumprunkarna som såg till att vagga båtarna från sida till sida genom att gunga med fötterna!

Jag har hela tiden trott att det var självklart att dessa vagnar gick i trafik mellan Göteborg och Stockholm. Men har jag möjligen fel?
Claes Mattisson
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 feb 2024, 14:44

Re: Grh för levande fisk

Inlägg av Claes Mattisson »

I SJ str 77 år 1938 anges i fotnot: Grh nr 31640 och 31641 äro inredda för transport av levande fisk.
Lastförmågan är nedsatt från 18 till 13,8 ton och vagnarna är utrustade med vakuumbromsledning och genomgångsledning för ång- och elvärme, den ena med elvärmeutrustning. I 1931 och 1943 års utgåvor är vagnarna "vanliga" Grh-vagnar (jag har inte kollat mellanliggande år).
Vagnarna ingick i en beställning på 60 st Grh Från ASJ Falun. Arkiverat med kontraktet finns bl.a. detta brev.
Nor_100125-b.jpg
Nor_100125-b.jpg (112.56 KiB) Visad 640 gånger
Skriv svar