Restspänning i D-lok?

Gunnar Lilienberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Restspänning i D-lok?

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

När man bryter spänningen till ett D-lok och fäller ner strömavtagaren, kan det då finnas delar i maskinrummet som har restspänning? I så fall, vilka åtgärder vidtas för att säkerställa att alla delar är ofarliga att beröra ur ett elsäkerhetsperspektiv?
Anders Sandgren
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Restspänning i D-lok?

Inlägg av Anders Sandgren »

Knappast eftersom det är växelström. Säkerhetsreglerna säger nog trots det att det skall jordas innan arbete påbörjas.
Tågvärmekablar måste också urkopplas liksom multipelkablar.
Det som borde återstå då är 24V likspänning från batterierna men den blir inte växelström.
torbjorn_forsman
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38

Re: Restspänning i D-lok?

Inlägg av torbjorn_forsman »

Om loket är spänningslöst (dvs ingen elenergi tillförs utifrån) men i rörelse, skulle teoretiskt sett - mycket teoretiskt - någon av motorerna kunna ta upp spänning genom remanent magnetism och gå som likströmsgenerator, i all synnerhet om något ligger inkopplat parallellt med motorn så att den spänning som möjligen induceras i rotorn driver fram ström genom fältlindningen. Skulle t ex kunna inträffa trots att motorn är frånskild allt annat som följd av ett s k dubbelt jordfel, t ex på en skadad eller mycket nersmutsad och fuktig motor.

Med loket stillastående föreligger ingen risk alls för restspänning.
Göran Kannerby
Inlägg: 75
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Restspänning i D-lok?

Inlägg av Göran Kannerby »

Finns det ingen kondensatorer som kan ha restspänning?
torbjorn_forsman
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38

Re: Restspänning i D-lok?

Inlägg av torbjorn_forsman »

Åtminstone inga kondensatorer som syns på något elschema jag har tillgång till. Och tekniskt sett fanns det väl ingen anledning att införa kondensatorer någonstans när D-loket konstruerades. Kondensatorer i elkraftsammanhang var brandfarliga och opålitliga på 1920-talet så man undvek dem i det längsta. Det finns inga asynkronmotorer som kräver startkondensatorer, och på den tiden använde man inte kondensatorer eller RC-nät för gnistsläckning vid kontaktorer mm heller.

I den katekesliknande läroboken "Frågor och svar - En lokomotivförares anteckningar" från 1943 står det inte heller något om några särskilda åtgärder mot restspänning.
Fråga:
Vad har man att iakttaga vid felsökning innan kontakter och apparater vidröras?
Svar:
Gör alltid högspänningslöst och öppna dörren till högspänningskammaren.
Anders Sandgren
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Restspänning i D-lok?

Inlägg av Anders Sandgren »

Restspänning är ju trots allt ett likspänningsfenomen och i D-loken förekom ingen likspänning högre än batterispänningen. Däremot kan backspänning inträffa, t.ex från multipelkabeln eller framförallt tågvärmen. Om tågvärmen är inkopplad och omkopplaren i fel läge blir den högspänning i transformatorn. Tågvärmeomkopplaren har väl både jordat och frikopplat läge förutom två spänningslägen. Som multipellok skall den vara frikopplad då det lok som föraren är i skall mata tågvärmen.
Skriv svar