Montana
-
Montana
Motorlok på småbanor finns det någon bild. Orenstein&Koppel
Re: Montana
Något som också intresserar mig då det på tidigt 1900-tal funnits en industrijärnväg i närheten av där jag växte upp och dom lär ha haft som enda lok just ett sådant. Någon bild har jag dock aldrig lyckats finna.
-
Hade nöjet att en tid i slutet av sjuttiotalet bo i Essen. Från den tiden tycker mig jag ha ett minne av loktillverkare som hette
MontanIa . Kan det vara den tillverkaren som avse?
Olle S
MontanIa . Kan det vara den tillverkaren som avse?
Olle S
Visst är det Montania som avses. Tidig tillverkare av mindre (i regel) smalspåriga motorlok. Orenstein & Koppel AG, Arthur Koppel AG, Abteilung Montania, Nordhausen i Tyskland. Googla på Abteilung Montania och då visas olika motorlok. Sök även på Orenstein & Koppel (OK). Minst 100 OK motorlok är kända i Sverige. Mestadels smalspåriga men några enstaka även normalspåriga. Det första OK-loket i Sverige var tillverkat 1906 och var försett med strömavtagare för elektrisk drift via kontaktledning. Ett OK motorlok finns bevarat hos ÖSlJ i Mariefred. Några finns även att beskåda hos Frövi Maskin och Bruksbanemuseum (FMBBM).
Re: Montania
Ja jag var på väg att skriva Montania först per automatik men ändrade sen då jag trodde det var jag som mindes fel och att det skulle vara Montana. Skönt att veta att minnes fortfarande funkar trots att jag själv tvivlade på det.
Hittar dock inga bilder på lok genom att googla på Abteilung Montania. Två st O&K lok var vad som dök upp bland alla bilder på allt annat än lok vid googling.
Hittar dock inga bilder på lok genom att googla på Abteilung Montania. Två st O&K lok var vad som dök upp bland alla bilder på allt annat än lok vid googling.
-