Sida 2 av 2
Re: Michelinvagnen
Postat: 10 mar 2024, 16:56
av mormorsgruvan
Järnvägsmuseum i Mulhouse har en Michelinvagn med 4+4 axlar.
Re: Michelinvagnen
Postat: 25 apr 2024, 16:48
av torbjorn_forsman
En notis i Teknisk Tidskrift från 1959 om Michelinvagnarna och dess efterföljare i tunnelbanan i Paris:
https://runeberg.org/tektid/1959/0238.html
Re: Michelinvagnen
Postat: 25 apr 2024, 20:16
av Anders Johansson
I många länder använder man andra system för indikering, t ex rälskontakter, varvid problemet faller.
Re: Michelinvagnen
Postat: 29 apr 2024, 08:16
av mormorsgruvan
Är rälskontakten tillräckligt känslig för att indikera vid lågt axeltryck ?
En 4+4 axlars Michelinvagn har förmodligen inte något stort axeltryck.
Re: Michelinvagnen
Postat: 29 apr 2024, 16:17
av torbjorn_forsman
En rälskontakts känslighet beror ju på hur grov rälsen är. Ju klenare räls, desto större nedböjning för ett givet hjultryck och därmed möjlighet till känsligare inställning av rälskontakten.
Re: Michelinvagnen
Postat: 01 maj 2024, 18:55
av mormorsgruvan
Hur fungerar en rälskontakt ?
Jag tror att jag har läst att SJ använde kvicksilverfyllda rälskontakter.
Re: Michelinvagnen
Postat: 02 maj 2024, 12:49
av BD-
torbjorn_forsman skrev: ↑29 apr 2024, 16:17
En rälskontakts känslighet beror ju på hur grov rälsen är. Ju klenare räls, desto större nedböjning för ett givet hjultryck och därmed möjlighet till känsligare inställning av rälskontakten.
Är det sådana som mäter nedböjning? Tror fotot är taget i Narvik hos LKAB.
Re: Michelinvagnen
Postat: 02 maj 2024, 20:14
av Carl-Göran Sehlberg
Re: Michelinvagnen
Postat: 02 maj 2024, 20:31
av Göran Kannerby
Anders Johansson skrev: ↑25 apr 2024, 20:16
I många länder använder man andra system för indikering, t ex rälskontakter, varvid problemet faller.
En axelräknare bör vara känsligare. Det finns även likartade konstruktioner som inte alls är konstruerade för att räkna axlarna utan enbart indikera att någon axel passerar.