Re: Mb och IORE
Postat: 16 apr 2024, 20:47
När LKAB beställt IORE-loken ska LKAB har förordat samma ASEA boggikonstruktion som El 15 har. Men tyskarna inom Adtranz hävdade att deras (Ursprungligen Henschels) FlexiFloat boggi var lika bra och så fick tyskarna igenom att IORE byggdes med boggier av tyskarnas konstruktion.
Om det ska anskaffas fler stora lok för malmtåg kan man ju hoppas att Softronic kan erbjuda en tyngre version av litt Mb med ASEA-boggier och rotorhålaxlade motorer.
Har åkt med både IORE och El 15 i malmtågsfart men kan inte erinra mig något speciellt vad gäller gångegenskaperna.
Rotorhålaxel till litt Mb.
Rotor till en Mb-motor. Bakom syns blåmålade kardanaxlar som förenar rotorhålaxlarnas ena ände medelst bågtandkoppling till växellådan med sin stora fläns.
En hjulsats för en rumänsk "El 15" komplett med växellåda.
IORE med tasslagerhängd motor.
Om det ska anskaffas fler stora lok för malmtåg kan man ju hoppas att Softronic kan erbjuda en tyngre version av litt Mb med ASEA-boggier och rotorhålaxlade motorer.
Har åkt med både IORE och El 15 i malmtågsfart men kan inte erinra mig något speciellt vad gäller gångegenskaperna.
Rotorhålaxel till litt Mb.
Rotor till en Mb-motor. Bakom syns blåmålade kardanaxlar som förenar rotorhålaxlarnas ena ände medelst bågtandkoppling till växellådan med sin stora fläns.
En hjulsats för en rumänsk "El 15" komplett med växellåda.
IORE med tasslagerhängd motor.