Sida 2 av 2

Re: Banöverbyggnad "granrisbanor"

Postat: 02 maj 2024, 20:28
av Göran Kannerby
JakobE skrev: 01 maj 2024, 03:59
Om man kikar på dagens bestånd med TrV-infrastruktur - var ligger det risigaste spåret med reguljär trafik? Är det typ Kil-Torsby ?
Jag skulle våga satsa en peng på att det är någon bana i system S, om nu dessa kvalar in som "reguljär trafik" (det står inte persontrafik), men jag undviker att gissa på någon, om inte annat så för att minska risken för att berörd bana stängs p g a dåligt skick.

Re: Banöverbyggnad "granrisbanor"

Postat: 05 maj 2024, 13:46
av Jan_Murberger
Nu har du inlett med modellbygge så jag ger följande tips: Jag har huggt av slipersarna på flexräls för att få en varierande ytterlinje. Några är även ersatta med bambupinnar och repade för att se dåliga ut. Strömförsörjingen är utförd med tråd som också agerar slipers. Det var inte ovanligt med klossar.

Re: Banöverbyggnad "granrisbanor"

Postat: 05 maj 2024, 17:51
av Eje Larsson
Den sämsta banan med persontrafik är nog Ställdalen - Grängesberg via Silverhöjden, dvs fd TGOJ. Nedslitna skarvar, granris tätt intill spåret, kontaktakledning från 1956 och sth 70 som bitvis känns väl hög. Men nu ska den äntligen rustas för att tillsammans med fd BJ-linjen via Hörken bilda ett partiellt dubbelspår Ställdalen - Grängesberg. Det är något som vi på TiB började kämpa för 2005.

Re: Banöverbyggnad "granrisbanor"

Postat: 05 maj 2024, 18:18
av Jan_Murberger
Det finns en del klipp på Youtube där spårläget är så dåligt att det ser ut som terrängkörning. Har ett minne av att det är inland.

Re: Banöverbyggnad "granrisbanor"

Postat: 06 maj 2024, 18:32
av K Lemming
Jan_Murberger skrev: 05 maj 2024, 13:46 Strömförsörjingen är utförd med tråd som också agerar slipers.
Det där får du gärna förklara.

Re: Banöverbyggnad "granrisbanor"

Postat: 06 jun 2024, 10:08
av Jan_Murberger
K Lemming skrev: 06 maj 2024, 18:32
Jan_Murberger skrev: 05 maj 2024, 13:46 Strömförsörjingen är utförd med tråd som också agerar slipers.
Det där får du gärna förklara.
Har använt 2.5 kvadrat, tror jag. Isoleringen är borttäljd på ovansidan och helt borta under rälerna. Sen kan man gå ner i mitten och limma dit en trudelutt så ser det ut som en rundsyll. Projektet är för stunden avstannat och ballast saknas.

Re: Banöverbyggnad "granrisbanor"

Postat: 07 jun 2024, 16:02
av Dag Bonnedal
Hittade Banlära från 1915 på Samlingsportalen. Informationen är ju äldsta laget och det vore ju intressant om det finns någon modernare skrift i ämnet, säg från 1950 eller så. Var 1915 det sista året Banlära gavs ut?

Här är det du letar efter: Banöverbyggnad 1948
http://www.wnj.se/arkiv/dokument/Banove ... 948_bw.pdf