Färger på trästationshus

Jöran Johansson
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 dec 2023, 17:41

Re: Färger på trästationshus

Inlägg av Jöran Johansson »

Någon enstaka bana/sträcka hade oljade/fernissade stationshus

Vilket/vilka kan det ha varit?
klas blomberg
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:55

Re: Färger på trästationshus

Inlägg av klas blomberg »

Tidaholm har varit ljusblått
Ola Almquist
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: Färger på trästationshus

Inlägg av Ola Almquist »

Bobo L skrev: 05 jun 2024, 12:32 Visst var väl stationshuset i Arvidsjaur ganska skarpt blått en period?
Det hittar jag inget bevis för. Lycksele har hur som helst varit ljusblått.
Ulf L Eriksson
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Färger på trästationshus

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Ola Almquist skrev: 06 jun 2024, 00:25
Bobo L skrev: 05 jun 2024, 12:32 Visst var väl stationshuset i Arvidsjaur ganska skarpt blått en period?
Det hittar jag inget bevis för. Lycksele har hur som helst varit ljusblått.
Som jag tidigare påpekat var både Arvidsjaur och Lycksele målade i ljust pastellblå kulör under 1970-talet. Belägg för detta finns i såväl mitt eget bildarkiv (sommaren 1975 respektive 76) som för Arvidsjaur även i Per Niklassons bilder från sin resa vintern 1976.
Men dessa hus var såvitt jag kunnat se rätt unika i färgvalet i sina trakter. Husen var båda rätt omfångsrika och med tillbyggda stora godsmagasin. Man kunde få intrycket att den kraftigt avvikande kulören också kunde ses som en "statusindikator" eftersom de nog hyste trafikbefäl av lite högre rang än de övriga stationerna i trakterna. Dessa var ju annars i allmänhet röda, gula eller vita.
Ulf L Eriksson
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Färger på trästationshus - två blå

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Som nämnts ovan var både Arvidsjaur och Lycksele stationshus (01) blåa. Det var inte den vanligaste färgen och fler exempel än dessa har jag inte lyckats hitta ännu. Men för att åtminstone få en aning om hur det såg ut i mitten på 1970-talet ett par bilder ur mitt arkiv.

Bild

Bild
Jöran Johansson
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 dec 2023, 17:41

Re: Färger på trästationshus

Inlägg av Jöran Johansson »

Den här notisen ur Smålandsposten 1905-11-11 kan kanske vara av intresse:

"Smakfull målning af jernvägsbyggnader.
Ej mindre än 48 hus, 17 stationshus och 31 vaktstugor utmed Borås - Alfvestads jernväg äro under sommarens lopp målade i gråbrun, chokladbrun, röd, gulröd oljefärg. I sistnämnda färg, som ter sig synnerligen vacker, äro Hestra och Hillareds stationer samt Ingaboda och Wellerstens vaktstugor målade. Målaremästaren J.W. Andersson i Vernamo, som utfört arbetet, har till den sistnämnda färgen tagit motiv från Långedrags restaurant i Göteborgs skärgård. Samtliga husen äro afsynade och med beröm godkända."
Skriv svar