NBVJ lägger ner

Anders Persson
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:05

Re: NBVJ lägger ner

Inlägg av Anders Persson »

Nu har det kommit upp info på NBVJs hemsida.
https://www.nbvj.se/kallelse-till-allmant-mote/

Större delen av styrelsen har avgått, så nyval till dessa poster ska göras den 29 juni. Om posterna inte kan tillsättas är frågan vad som händer? Lustigt nog täcker inte stadgarna det scenariot. https://www.nbvj.se/stadgar/

Ska också flika in att jag tycker Granis föregående inlägg i denna tråd är "spot on".
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 54
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: NBVJ lägger ner

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Anders Persson skrev: 05 jun 2024, 08:59 Nu har det kommit upp info på NBVJs hemsida.
https://www.nbvj.se/kallelse-till-allmant-mote/

Större delen av styrelsen har avgått, så nyval till dessa poster ska göras den 29 juni. Om posterna inte kan tillsättas är frågan vad som händer? Lustigt nog täcker inte stadgarna det scenariot. https://www.nbvj.se/stadgar/

Ska också flika in att jag tycker Granis föregående inlägg i denna tråd är "spot on".
När jag läser informationen på NBVJ:s hemsida, är det en sak som gör mig riktigt upprörd: Det är att valberedningen har avgått! Föreningen är i sin värsta kris någonsin och en valberedning har nog aldrig behövts så väl som nu. Att i detta läge avgå, det är ren obstruktion! Då vill man inte föreningen väl! Att ordförande och delar av övriga styrelsen kliver av för att man har tappat sugen må vara en sak, men valberedningens icke-agerande är rent oförlåtligt. Så gör man bara inte!
Torbjörn Jansson
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:48

Re: NBVJ lägger ner

Inlägg av Torbjörn Jansson »

En stilla fundering. Enligt föreningens stadgar är det årsmötet som bl a utser styrelsens medlemmar. Kan ett Allmänt möte hålla fyllnadsval till styrelsen? Tarvas det inte ett Extra årsmöte för detta? Stadgarna innehåller inget svar på detta.
Undrar Torbjörn
Anders Persson
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:05

Re: NBVJ lägger ner

Inlägg av Anders Persson »

Det är en onekligen del frågor, som man skulle vilja ha svar på.

Om det nu är en bra idé, som avhoppad styrelse hävdar, att belåna banfastigheten för att kunna köpa in banunderhåll - varför har NJOV, dvs ägaren, inte nappat på idén?
De borde väl precis som NBVJ kunna belåna banfastigheten.

Nu tycker jag själv att det är en dålig idé att ta lån för att köpa in banunderhåll.
Lån ska betalas tillbaka och trafikintäkterna har historiskt sett inte gett NBVJ överskott och lär absolut inte göra det när låneräntor ska betalas.

Här har NBVJ en fungerande verkstad, tillgång till en bana man får använda, gott om fordon, fungerande trafikverksamhet.
Det är väl bara trafikera den sträcka som man förmår att sköta banunderhållet på.
Om banunderhållet inte fungerar så får man lägga fokus på att ordna till det, men det är ju inte direkt raket-vetenskap.
När jag var banchef så fanns det massor av medlemmar som visste hur banavdelningen skulle skötas. :mrgreen:
Conny Sernfalk
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: NBVJ lägger ner

Inlägg av Conny Sernfalk »

Anders Persson skrev: 08 jun 2024, 12:43 Det är en onekligen del frågor, som man skulle vilja ha svar på.

Om det nu är en bra idé, som avhoppad styrelse hävdar, att belåna banfastigheten för att kunna köpa in banunderhåll - varför har NJOV, dvs ägaren, inte nappat på idén?
De borde väl precis som NBVJ kunna belåna banfastigheten.

Nu tycker jag själv att det är en dålig idé att ta lån för att köpa in banunderhåll.
Lån ska betalas tillbaka och trafikintäkterna har historiskt sett inte gett NBVJ överskott och lär absolut inte göra det när låneräntor ska betalas.

Här har NBVJ en fungerande verkstad, tillgång till en bana man får använda, gott om fordon, fungerande trafikverksamhet.
Det är väl bara trafikera den sträcka som man förmår att sköta banunderhållet på.
Om banunderhållet inte fungerar så får man lägga fokus på att ordna till det, men det är ju inte direkt raket-vetenskap.
När jag var banchef så fanns det massor av medlemmar som visste hur banavdelningen skulle skötas. :mrgreen:
Till skillnad från ekonomiska föreningar kan stadgar för ideella föreningar ses mer som ramverk som inte kan täcka in allt (även om det hade varit önskvärt). Om en förening (allmänt) bryter mot stadgar eller fattar okloka beslut kan dels revisorer ge kritik och föreslå att ej bevilja ansvarsfrihet för styrelsen på kommande årsmöte. Även medlemmar som ej beviljar ansvarsfrihet. Min bild av olika stadgar från föreningar är att det ser olika ut när det gäller förutsättningar för extra årsmöte eller andra mötesformers befogenheter att fatta större beslut. Jag tycker NBVJ avgående styrelse (som faktiskt finns efter en del omedelbara avhopp) har gjort rätt att enligt sina stadgar kalla till medlemsmöte för fyllnadsval av styrelse.
Många föreningar har gjort fyllnadsval (vid avhopp) under pågående verksamhetsår. Ibland genom extra årsmöte, ibland genom medlemsmöte och ibland genom styrelsebeslut. Det är heller inte ovanligt att styrelse adjungerar personer tillfälligt i avvaktan på permanent lösning och val. En styrelse kan även ha vakanta platser.
Det hade varit en stor skandal både internt av föreningen och får branschen i sin helhet (NBVJ är en viktig del - historiskt och besitter bl.a. stora verkstadsresurser m.m.) om kvarvarande styrelseledamöter inte hade gjort någonting eller vidtagit åtgärder som går emot stadgar (t.ex. olika former av avveckling av föreningen och rullande materiel.
Jag hoppas innerligt att föreningen i nuvarande situation får tillskott av medlemmar och att en klok styrelse kan väljas den 29/6 som kan ta tag i föreningens inre arbete / organisation och inte minst vad som är prio att ta tag i när det gäller omvärldskontakter och målsättningar. Om dessutom tidigare ansvariga personer kan finnas med i eller utanför styrelse som kunskapsbank, specifika uppdrag m.m. kan t.o.m. något gott komma av nuvarande situation.
Det finns även andra sätt att ta ett kliv framåt t.ex. en arbetande valberedning väljs. Bildande av arbetsgrupper e.t.c Men detta är föreningens inre angelägenheter. Jag har dock svårt att tro att det finns en vilja att avveckla föreningen bland medlemmar, intresserade inom branschen, kommun, stiftelse och resenärer.
Skriv svar