Ånglok 1965-66

HenrikR
Inlägg: 34
Blev medlem: 02 jan 2024, 12:48

Re: Ånglok 1965-66

Inlägg av HenrikR »

1316, är inte den med i en LEG-film (Normalspåriga ånglok på 60-talet) när den passerar Vissefjärda i full fart, våren 1966? /HP
Conny Sernfalk
Inlägg: 53
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Ånglok 1965-66

Inlägg av Conny Sernfalk »

HenrikR skrev: 01 jul 2024, 12:01 1316, är inte den med i en LEG-film (Normalspåriga ånglok på 60-talet) när den passerar Vissefjärda i full fart, våren 1966? /HP
1316 ska enligt uppgifter ha återställts från statisk ångcentral under 1966 till ånglok. F.ö var loket uthyrtt till tre olika industrier för bla. ångcentral i Skåne i mitten av 1960 talet Östanå pappersbruk, Svenska Rayon och Förenade Superfosfat fabriker. Dessförinnan andra uthyrningar, t.ex. 1961 Haldens färgeri i Fritsla.
Som driftlok placerad i Karlskrona och avställde som driftlok 1969-01.
Därefter placerad som beredskapslok i Saleboda och från ca 1980 Renviken. Enligt skrivelse skulle loket 1976 placeras vid lokhuset Förrådet (nära Karsbäcken). Tveksamt om detta blev av då Förrådets 2 olika ihopbyggda lokhus saknade el anslutning och revs under 1980 talet.
1316 B 1961-11-02 BT Tidningsartikel Fritsla Färgeri Ola Almquists saml.jpg
1316 B 1961-11-02 BT Tidningsartikel Fritsla Färgeri Ola Almquists saml.jpg (185 KiB) Visad 343 gånger
Besc
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 dec 2023, 00:14

Re: Ånglok 1965-66

Inlägg av Besc »

Conny Sernfalk skrev: 26 jun 2024, 00:17
Anders Johansson skrev: 24 jun 2024, 15:53 Vintern 1965-66 satte SJ in ånglok i trafiken mellan Alvesta och Kalmar/Karlskrona.
Det handlade främst om B-lok som försågs med C-tender, men även en och annsn E-maskin (E2).
Någon som har koll på vilka individe det handlade om?
Det var en kort period från slutet av februari till i början av april B lok gick i gods- och persontågen.
I mitten av mars användes B 1107 (till Kalmar) B 1146, 1281, 1283, 1321 och 1381. Lite senare tillkom B 1028 som var i trafik mellan 1966-03-21 -- 1966-03-25. Skickades därefter till Östersund för omkonservering.
B 1316 (oljeeldad) ska ha stått som reserv i Karlskrona. En privat uppgift (mer vanskligt med privata uppgifter) förtäljer stationär ångcentral i Karlskrona under vintern.

E2 1183 ska ha varit stationerat i Karlskrona 1966-03 och kan ha använts för godståg / växling.
E 953 kom från I Distriktet och provkördes (ensamt lok) till Kalmar i Mars 1966 och oklart om loket fick någon riktig tjänstgöring.
E2 1099 eldades på men oklart om den togs i trafik.
En nyhet för mig enl JAW att även 1460 och 1194 drogs till Alvesta i ett sent skede. 1194 var dock driftånglok.

OBS att flera av loket tjänstgjorde som ordinarie driftånglok. Dom som var beredskapslok gick enligt handlingar något sålunda omgående till Östersund för omkonservering. Dock fanns något enstaka lok kvar i början av 1967 och som stod i kö till omkonservering i Östersund.
1107 fortsatte tjänstgöring (som beredskapslok) i Kalmar till sommaren 1966 innan det transporterades till Östersund och utsågs därefter som provlok för torrluftkonservering.

Det gick sannolikt inga backgående B lok under tiden. Finns heller inga foton (som sagts) på backgående B lok Alvesta-Kalmar / Karlskrona. Ordinarie tidtabell gällde och som man tydligen lyckades hålla. Dock förseningar pga. vattentagning / vändning och påfyllning av kolförråd. Men på linjen klarade man av att hålla tiden. Det har berättats att man t.o.m. lyckades köra in försening som orsakats av vattentagning.

OBS! att flera andra orter i Sverige rustade beredskapslok för trafik under en begränsad tid vintern 65-66. Ska dock inte förväxlas med ordinarie driftånglok som möjligen fick en utökad tjänst under den korta tid det behövdes.
T.ex. finns privata uppgifter på återupptagen tjänstgöring av 2 st G2 och två G6 inom 10 Ms.
IMG_4272.jpeg
IMG_4272.jpeg (269.08 KiB) Visad 198 gånger
Intressant tråd!
Besökte Karlskrona påsken 1966 och kunde då notera att tre B-lok fanns i stall/utanför där och då. I Torskors fotograferade jag då ovanstående dåliga svartvita bild med min instamatic-kamera. Att det är två B-lok och en tender, är ju helt klarlagt, men man kan fråga sig varför man gjorde såhär och delade på lok och tender? Vet dock inte vilka individer det rör sig om.

Tittar i mina anteckningar, men hittar inte nu uppgift på vilken tender som under flera år stod uppställd vid vattenkastaren i Karlskrona. Kan det ha med ångcentralen att göra, som nämns i tråden och förmodligen då vara 1316?

Hittar även en notering från 711103 och då ska B1316, 1317 och 1431, samt E2 1329 funnits i Karlskrona.
Besc
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 dec 2023, 00:14

Re: Ånglok 1965-66

Inlägg av Besc »

Ajdå, ser nu att bilden inte återges i rätt läge. Kanske någon med tekniska kunskaper kan rätta upp bilden?
Hans Larsson
Inlägg: 33
Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24

Re: Ånglok 1965-66

Inlägg av Hans Larsson »

Så här?
IMG_4272.jpeg
IMG_4272.jpeg (173.3 KiB) Visad 184 gånger
Besc
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 dec 2023, 00:14

Re: Ånglok 1965-66

Inlägg av Besc »

Precis, toppen tack!
Skriv svar