Re: Ånglok 1965-66
Postat: 01 jul 2024, 12:01
1316, är inte den med i en LEG-film (Normalspåriga ånglok på 60-talet) när den passerar Vissefjärda i full fart, våren 1966? /HP
1316 ska enligt uppgifter ha återställts från statisk ångcentral under 1966 till ånglok. F.ö var loket uthyrtt till tre olika industrier för bla. ångcentral i Skåne i mitten av 1960 talet Östanå pappersbruk, Svenska Rayon och Förenade Superfosfat fabriker. Dessförinnan andra uthyrningar, t.ex. 1961 Haldens färgeri i Fritsla.
Intressant tråd!Conny Sernfalk skrev: ↑26 jun 2024, 00:17Det var en kort period från slutet av februari till i början av april B lok gick i gods- och persontågen.Anders Johansson skrev: ↑24 jun 2024, 15:53 Vintern 1965-66 satte SJ in ånglok i trafiken mellan Alvesta och Kalmar/Karlskrona.
Det handlade främst om B-lok som försågs med C-tender, men även en och annsn E-maskin (E2).
Någon som har koll på vilka individe det handlade om?
I mitten av mars användes B 1107 (till Kalmar) B 1146, 1281, 1283, 1321 och 1381. Lite senare tillkom B 1028 som var i trafik mellan 1966-03-21 -- 1966-03-25. Skickades därefter till Östersund för omkonservering.
B 1316 (oljeeldad) ska ha stått som reserv i Karlskrona. En privat uppgift (mer vanskligt med privata uppgifter) förtäljer stationär ångcentral i Karlskrona under vintern.
E2 1183 ska ha varit stationerat i Karlskrona 1966-03 och kan ha använts för godståg / växling.
E 953 kom från I Distriktet och provkördes (ensamt lok) till Kalmar i Mars 1966 och oklart om loket fick någon riktig tjänstgöring.
E2 1099 eldades på men oklart om den togs i trafik.
En nyhet för mig enl JAW att även 1460 och 1194 drogs till Alvesta i ett sent skede. 1194 var dock driftånglok.
OBS att flera av loket tjänstgjorde som ordinarie driftånglok. Dom som var beredskapslok gick enligt handlingar något sålunda omgående till Östersund för omkonservering. Dock fanns något enstaka lok kvar i början av 1967 och som stod i kö till omkonservering i Östersund.
1107 fortsatte tjänstgöring (som beredskapslok) i Kalmar till sommaren 1966 innan det transporterades till Östersund och utsågs därefter som provlok för torrluftkonservering.
Det gick sannolikt inga backgående B lok under tiden. Finns heller inga foton (som sagts) på backgående B lok Alvesta-Kalmar / Karlskrona. Ordinarie tidtabell gällde och som man tydligen lyckades hålla. Dock förseningar pga. vattentagning / vändning och påfyllning av kolförråd. Men på linjen klarade man av att hålla tiden. Det har berättats att man t.o.m. lyckades köra in försening som orsakats av vattentagning.
OBS! att flera andra orter i Sverige rustade beredskapslok för trafik under en begränsad tid vintern 65-66. Ska dock inte förväxlas med ordinarie driftånglok som möjligen fick en utökad tjänst under den korta tid det behövdes.
T.ex. finns privata uppgifter på återupptagen tjänstgöring av 2 st G2 och två G6 inom 10 Ms.