Sida 2 av 2

Re: Dellenbanan 1959-1985? Omlastning i Nådendal?

Postat: 08 jul 2024, 21:50
av Leif B
Annars bytte man ju hjulaxlar på normalspårsvagnar i Nådendal så att de kunde fortsätta in i Finland. Gällde inte det för vagnar som skulle visaren in i Sovjet?

Re: Dellenbanan 1959-1985? Omlastning i Nådendal?

Postat: 08 jul 2024, 22:58
av Ulf L Eriksson
Leif B skrev: 08 jul 2024, 21:50 Annars bytte man ju hjulaxlar på normalspårsvagnar i Nådendal så att de kunde fortsätta in i Finland. Gällde inte det för vagnar som skulle visaren in i Sovjet?
Hur stor vagnpark kompatibel med omaxlingsförfarande mellan 1435 och 1520/1524 fanns då tillgänglig (hos SJ/VR)? En Gbs (1502 ...) var det inte. Det var väl först senare som sådan kapacitet byggdes ut ordentligt av t.ex. Nordwaggon, Railship m.fl.? Men 1969, hur såg det ut då?

Re: Dellenbanan 1959-1985? Omlastning i Nådendal?

Postat: 09 jul 2024, 09:34
av Gunnar Lilienberg
Ulf L Eriksson skrev: 08 jul 2024, 22:58
Leif B skrev: 08 jul 2024, 21:50 Annars bytte man ju hjulaxlar på normalspårsvagnar i Nådendal så att de kunde fortsätta in i Finland. Gällde inte det för vagnar som skulle visaren in i Sovjet?
Hur stor vagnpark kompatibel med omaxlingsförfarande mellan 1435 och 1520/1524 fanns då tillgänglig (hos SJ/VR)? En Gbs (1502 ...) var det inte. Det var väl först senare som sådan kapacitet byggdes ut ordentligt av t.ex. Nordwaggon, Railship m.fl.? Men 1969, hur såg det ut då?
Jag ställer mig tveksam till uppgiften. Det var nog omlastning som gällde i Nådendal. Dessutom var det uteslutande sovjetiska vagnar som gick över gränsen. VR hade lärt sig den hårda vägen att om man lät några av sina vagnar gå över gränsen, då såg man dem inte mer.

Re: Dellenbanan 1959-1985?

Postat: 09 jul 2024, 16:27
av Lennart Strömquist
Som jag minns det hela så är det korrekt att banan delvis elektrifierades med äldre stolpar och huvudsyftet var strömmatning till OKB. De enda motorvagnar jag såg på slutet av persontrafiken var av X16 typ, aldrig dieselfordon. På den tiden åkte jag ofta OKB från Uppsala till Sundsvall och kollade de anslutande tågen i Hudiksvall. Något år efter persontrafikens nedläggning 1985 gick det i alla fall genomgående virkeståg till industrierna i Iggesund. Tror med Dg lok. Skall kolla gamla dia. Mvh LSQ

Re: Dellenbanan 1959-1985?

Postat: 09 jul 2024, 16:28
av Lennart Strömquist
Som jag minns det hela så är det korrekt att banan delvis elektrifierades med äldre stolpar och huvudsyftet var strömmatning till OKB. De enda motorvagnar jag såg på slutet av persontrafiken var av X16 typ, aldrig dieselfordon. På den tiden åkte jag ofta OKB från Uppsala till Sundsvall och kollade de anslutande tågen i Hudiksvall. Något år efter persontrafikens nedläggning 1985 gick det i alla fall genomgående virkeståg till industrierna i Iggesund. Tror med Dg lok. Skall kolla gamla dia. Mvh LSQ

Re: Dellenbanan 1959-1985? Omlastning i Nådendal?

Postat: 09 jul 2024, 18:45
av Leif B
Gunnar Lilienberg skrev: 09 jul 2024, 09:34
Ulf L Eriksson skrev: 08 jul 2024, 22:58
Leif B skrev: 08 jul 2024, 21:50 Annars bytte man ju hjulaxlar på normalspårsvagnar i Nådendal så att de kunde fortsätta in i Finland. Gällde inte det för vagnar som skulle visaren in i Sovjet?
Hur stor vagnpark kompatibel med omaxlingsförfarande mellan 1435 och 1520/1524 fanns då tillgänglig (hos SJ/VR)? En Gbs (1502 ...) var det inte. Det var väl först senare som sådan kapacitet byggdes ut ordentligt av t.ex. Nordwaggon, Railship m.fl.? Men 1969, hur såg det ut då?
Jag ställer mig tveksam till uppgiften. Det var nog omlastning som gällde i Nådendal. Dessutom var det uteslutande sovjetiska vagnar som gick över gränsen. VR hade lärt sig den hårda vägen att om man lät några av sina vagnar gå över gränsen, då såg man dem inte mer.
Tack för intressant svar. Jag ger mig genast!
/Leif