Sida 2 av 2
Re: TGOJ Vo1 Ritning
Postat: 22 okt 2024, 08:57
av wen
Stort tack Bertil !!
Precis vad jag letat efter.
Nu blir det betydligt enklare att gå vidare med projektet.
Mvh
Stefan
Re: TGOJ Vo1 Ritning
Postat: 22 okt 2024, 09:28
av Björn Bodin
Ett par snygga bilder kan väl också vara på sin plats.
Re: TGOJ Vo1 Ritning
Postat: 22 okt 2024, 09:40
av Björn Bodin
Bilderna är från ASJ Dalasamling i Falun. Beklagar att den texten föll bort när jag kopierade från arket.
Re: TGOJ Vo1 Förkrympd bild
Postat: 22 okt 2024, 20:40
av BD-
Av någon obekant anledning har Photobucket rört om bland bildadresserna så att bildadresserna inte går att få fram. Endast en miniatyrbild av den tunnelbanevagnboggi med drivanordningar som användes för loken ifråga.
Kanske någon kan lista ut hur man återfår adressen till en stor bild.
https://photobucket.com/bucket/e6d1b2f4 ... fe128474cd
Re: TGOJ Vo1 Ritning. ASJF 787?
Postat: 23 okt 2024, 19:48
av Leif B
Förstår jag rätt att ASJF 787 var ett SJ-lok? Hur länge användes det av SJ och i vilken tjänst?
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rn ... ouched.jpg
Re: TGOJ Vo1 Förkrympd bild
Postat: 23 okt 2024, 19:51
av Leif B
BD- skrev: ↑22 okt 2024, 20:40
Av någon obekant anledning har Photobucket rört om bland bildadresserna så att bildadresserna inte går att få fram. Endast en miniatyrbild av den tunnelbanevagnboggi med drivanordningar som användes för loken ifråga.
Kanske någon kan lista ut hur man återfår adressen till en stor bild.
https://photobucket.com/bucket/e6d1b2f4 ... fe128474cd
Boggin på bilden har tunnelvagnsmotorer men det är ingen tunnelvagnsboggi. Den här boggin är mycket större och kraftigare än någon tunnelvagnsboggi.
Vid något tillfälle såg jag flera stora, kraftiga boggier vid hjulsvarven i SL:s Hammarbyverkstad. Vill minnas att boggierna var från lok från Järnverket i Oxelösund.
Re: TGOJ Vo1 Ritning. ASJF 787?
Postat: 23 okt 2024, 20:42
av Olof W
Enligt boken Motorlok i Sverige av Diehl & Nilsson så var det ASJF/VM lok nr 799 som var uthyrt till SJ 1960 till 1964 (senast). Loket hade då den inofficiella beteckningen SJ V4 113.
Lok 787 var enligt samma källa ASJF demolok och såldes till Domnarvet runt 1987. Under en demonstrationstur krockade det tyvärr med ett par Y6 utanför Gryksbo.
/Olof
Re: TGOJ Vo1 Ritning
Postat: 24 okt 2024, 10:20
av Ola Almquist
Tyvärr har jag nog bidragit till att det blev fel. Å andra sidan har flera sammanblandningar av loken skett genom åren. Boken Industrijärnvägar i Dalarna hade inte kommit ut vid denna tid.
Gammal tråd
ASJF 787/1958 kom till Domnarvets järnverk när det var relativt nytt. Exakt tidpunkt står inte i boken.
Av typen med rundade huvar och motorer med högre effekt (som TGOJ Vo1 851) fanns (finns) det sju stycken. 794 till TGOJ, 795–798 till Oxelösunds järnverk (som också ingick i TGO-sfären), 799 uthyrdes till SJ och såldes senare till Domnarvet samt 800 som direktlevererades till Domnarvet.
För övrigt är färgbilderna i Björn Bodins inlägg fina men spegelvända.
Re: TGOJ Vo1 Ritning. Bilder från Oxelösund
Postat: 24 okt 2024, 10:31
av Leif B