Sida 2 av 2

Re: Knorr broms EG

Postat: 06 nov 2024, 07:30
av Martin Långström
Q32u har KE-G. Efter att ha hållit på att skriva i bromsen på sådana vagnar, så kan jag garantera det.

Knorr-EG är inte en enkelverkande, då enkelverkande jobbar bara åt ett håll, vilket i detta fall innebär att den i så fall bara skulle bromsa eller lossa, inte både och.

KK-bromsen är enligt den utbildning jag fick, inte gradvis lossningsbar.

Re: Knorr broms EG

Postat: 06 nov 2024, 21:10
av Ulf L Eriksson
Martin Långström skrev: 06 nov 2024, 07:30 Q32u har KE-G. Efter att ha hållit på att skriva i bromsen på sådana vagnar, så kan jag garantera det.

Knorr-EG är inte en enkelverkande, då enkelverkande jobbar bara åt ett håll, vilket i detta fall innebär att den i så fall bara skulle bromsa eller lossa, inte både och.

KK-bromsen är enligt den utbildning jag fick, inte gradvis lossningsbar.
Q32u har omisskännligen en KE-styrventil, men vissa vagnar har vid uppmärkning av skyltar haft lite olika utformning av texten så att utläsning av de tre bokstäverna K, E och G inte kunnat grupperas och tolkas på entydigt sätt. Det är också rätt logiskt att man inte bibehöll EG-bromsen när de byggdes om från malmvagnar till grusvagnar för banunderhåll. Annars hade man ju behövt ha dragkraft till dessa tåg som också var utrustade med malmtågsbroms. När ombyggnaden gjordes var nog enda rimliga alternativet KE-broms med lastväxel. Det finns också vissa individer som har varit märkta "LASTV".

KK-bromsens historia och egenskaper finns lagom koncist beskriven på webbsidan "Die Bremsenbude" (på tyska naturligtvis) där det tydligt framgår att den är "mehrlösig". Vill man fördjupa sig i hur det går till finns i NAF:s "Lilla svarta" en detaljerad beskrivning av vad som sker i styrventilen när man kan avbryta lossningsförloppet vid delbroms

Re: Knorr broms EG

Postat: 11 nov 2024, 19:27
av Bertil Bengtsson
[/quote]
Q32u har omisskännligen en KE-styrventil, men vissa vagnar har vid uppmärkning av skyltar haft lite olika utformning av texten så att utläsning av de tre bokstäverna K, E och G inte kunnat grupperas och tolkas på entydigt sätt. Det är också rätt logiskt att man inte bibehöll EG-bromsen när de byggdes om från malmvagnar till grusvagnar för banunderhåll. Annars hade man ju behövt ha dragkraft till dessa tåg som också var utrustade med malmtågsbroms. När ombyggnaden gjordes var nog enda rimliga alternativet KE-broms med lastväxel. Det finns också vissa individer som har varit märkta "LASTV".
[/quote]

Där se man - ja, det vore ju konstigt om det inte hänt förändringar under ca 70 år... Jag har inte tittat på Q32u/Qbe så nämnvärt noga sedan dess... Förlåt.
Den Q32u jag refererade till hade en EG-ventil - men (naturligtvis) INTE malmtågsbroms. Om den hade lastväxel eller inte, vet jag inte. Men förmodligen hade den det, en Knorr EG-ventil utesluter ju inte manuell lastväxel - som dessutom kan användas med KE-G.

KK-bromsen infördes 1920 just därför att det var den första tryckluftbroms, som var gradvis lossbar. Annars hade den nog inte införts...

Re: Knorr broms EG

Postat: 12 nov 2024, 15:18
av Bertil Bengtsson
Passande nog har "Eisenbahnstiftung" just nu en bild från 1917, som visar provkörning nerför en lutning med 24,5 promille.

https://eisenbahnstiftung.de/images/bil ... 104834.jpg

Den tyska bildtexten i översättning (jag gör det enkelt för mig..):

Omkring 1917 genomfördes provkörningar med Kunze-Knorr-Bremse på ramperna till Thüringer Wald. Fotografen fångade det ståtliga godståget med den 4-axliga inspektionsvagnen från KPEV i slutet av tåget på 24,5 ‰ nedförsbacken Neuhaus am Rennweg–Probstzella nära Gerbersdorf på plattan. Kunze-Knorr-Bremse var den första självverkande luftbromsen med flera frigöringar för gods-, passagerar- och expresståg. I och med introduktionen efter första världskriget behövde godstågen inte längre köra med upptagna handbromsar.

Re: Knorr broms EG

Postat: 13 nov 2024, 22:02
av Bertil Bengtsson
Q32u har omisskännligen en KE-styrventil, men vissa vagnar har vid uppmärkning av skyltar haft lite olika utformning av texten så att utläsning av de tre bokstäverna K, E och G inte kunnat grupperas och tolkas på entydigt sätt. Det är också rätt logiskt att man inte bibehöll EG-bromsen när de byggdes om från malmvagnar till grusvagnar för banunderhåll. Annars hade man ju behövt ha dragkraft till dessa tåg som också var utrustade med malmtågsbroms. När ombyggnaden gjordes var nog enda rimliga alternativet KE-broms med lastväxel. Det finns också vissa individer som har varit märkta "LASTV".
Men de gamla Mas-vagnarna hade inte Knorr EG-ventiler! De hade Westinghouse, eller New York, eller Knorr "enkelverkande" (dvs, INTE gradvis lossbara) ventiler, (alla årgång ca 1890, eller 1900, eller nåt) med röranslutning från "lossningsutsläppet" till malmtågsbromsen!
Om jag ska "interpretera" (ja - förlåt, jag tycker om att svänga mig med intellektuella ord..) vad jag nu lärt mig, så blir det så här (med reservation för vad en 81-årig hjärna nu kan komma ihåg):
Q32u, åtminstone äldre individer av Q32u, fick uppenbarligen dessa urgamla ventiler utbytta till K-EG vid ombyggnaden från de gamla Mas 1902 - alltså: UTAN malmtågsboms. Sen har de fått K-EG i sin tur utbytt till KE-G... K-EG måste ha varit udda styrventiler i SJ:s godsvagnspark/tjänstevagnspark (i en enda vagntyp?)..
Månne Tell har något att säga i frågan?

Re: Knorr broms EG

Postat: 14 nov 2024, 03:31
av Ulf L Eriksson
Om några Q32u/Qbe över huvud taget haft Knorr-EG-broms (y9) så måste det ha varit före 1967 då alla vagnarna uppges ha haft KE-G-broms (y11).
Före 1955 bör de ha varit Mas med antingen Knorr- (y1), NY- (y2) eller Westinghouse-broms (y3).
Knorr EG var nog inte så udda sedan leveranserna av Mas/50 kommit gång och ännu mindre sedan malmvagnsparken inklusive de omkorgade uppnått närmare 2500 vagnar utrustade med den. Då var det nog snarare de äldre ventiltyperna som blev udda.

Re: Knorr broms EG

Postat: 15 nov 2024, 20:27
av Bertil Bengtsson
Den Q32u jag refererar till, såg jag ca 1955 i Boden. Det är enda gången jag sett en K-EG (och då undrat över vad det var jag såg).