Sida 2 av 3
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 10 nov 2024, 10:57
av Thomas Tell
Sammansättningen efter lok är.
CFo4, Co8f, Co8cs, Bo4b och Bo5b.
Jag tänker Xt 90 Göteborg-Stockholm.
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 13 nov 2024, 14:55
av BoJ
Det måste vara en annan provkörning. Tågsättet i filmen innehåller två nitade vagnar med nummer under 4000.
- Skärmklipp9.JPG (32.61 KiB) Visad 521 gånger
- Skärmklipp10.JPG (28.23 KiB) Visad 521 gånger
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 13 nov 2024, 16:39
av Anders Jansson
Filmen är helt klart från ett eller flera andra tillfällen.
Den ljusare av vagnarna i tåget bör med mycket stor sannolikhet kunna bestämmas som en av de båda "körsbärsröda" Co4e-vagnarna 3313 och 3316.
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 13 nov 2024, 18:07
av Stig Lagergren
Den ljusa vagnen har för få fönster för att vara Co4e. Jag tror på Bo4b eller Bo5b.
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 13 nov 2024, 19:05
av BoJ
Anders Jansson skrev: ↑13 nov 2024, 16:39
Filmen är helt klart från ett eller flera andra tillfällen.
Den ljusare av vagnarna i tåget bör med mycket stor sannolikhet kunna bestämmas som en av de båda "körsbärsröda" Co4e-vagnarna 3313 och 3316.
Jag tänkte liknande. Men vilken färg blir ljusare på svart-vitt. Grön eller vinröd.
Sedan inser jag att vagnen har för få fönster.
Men varför så ljus? Är den nyss nymålad och har högblank finish. Kan det ge denna effekt på s/v film. Just denna har fått silvermålat tak också. Övriga ser ut att ha sina svarta tak.
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 13 nov 2024, 20:33
av Anders Jansson
De båda röda Co4e-vagnarna var inte vinröda utan körsbärsröda. Exakt kulör är svårt att uttala sig om men i generaldirektör Upmarks arkiv finns ett färgprov från DB som förmodligen fungerade som färglikare. De tre första Co4e-vagnarna lämnade verkstaden i Örebro den 8 juli 1955 och bör således ha varit nymålade och blanka. Vad gäller taket så var det målat med SJ kulör F (SJ grå 10). En ljust grå kulör.
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 13 nov 2024, 22:01
av Björn Arvidsson
Stig Lagergren skrev: ↑13 nov 2024, 18:07
Den ljusa vagnen har för få fönster för att vara Co4e. Jag tror på Bo4b eller Bo5b.
med tanke på märkningen så är det en Bo4b
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 14 nov 2024, 11:00
av Thomas Tell
Björn Arvidsson skrev: ↑13 nov 2024, 22:01
Stig Lagergren skrev: ↑13 nov 2024, 18:07
Den ljusa vagnen har för få fönster för att vara Co4e. Jag tror på Bo4b eller Bo5b.
med tanke på märkningen så är det en Bo4b
Vagnen saknar toalett i hitre änden så det är en Bo4b.
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 14 nov 2024, 15:22
av Anders Jansson
Frågan är om vi här är något hitintills okänt på spåren? Den SJ-röda färgen kunde förvisso variera mycket beroende på ålder och smuts vilket framgår av färgbilden nedan. När bilden omvandlas till svartvitt så blir skillnaderna dock långtifrån så stora som den ljusa vagnen i filmen.
Åren 1954/1955 förekom diverse diskussioner inom SJ vad gäller färgsättning på personvagnar. Två Co4e kom att målas röda och fyra vagnar av samma typ målades gröna. Nedan återgivna skrivelse är dock intressant. Där förordas orange färgsättning (sannolikt identisk med SJ kulör O som användes på bland annat Ra-loken). En hypotes skulle kunna vara att en vagn provmålades med sådan färg och att det är den som syns i filmen.
Re: Extratåg med Ra 847 och CFo4
Postat: 14 nov 2024, 18:52
av Rolf Berg
Jag kan inte hitta någon bild på Fleichmanns 2 SJ personvagnar från 50 talet som först var i Orange för att senare bli SJ bruna .
Någonstans har jag läst (eller hört) att SJ meddelade Fleischmann att i framtiden skulle SJ personvagnar målas orange (som Ra loken) .
Kan någon bekräfta/dementera detta ?
mvh Rolf Berg