Sida 3 av 4
Re: spårnumrering
Postat: 11 feb 2024, 19:15
av Besc
Lennart Fransson skrev: ↑11 feb 2024, 11:34
Göran Kannerby skrev: ↑10 feb 2024, 11:57
mormorsgruvan skrev: ↑10 feb 2024, 08:50
Hur var spårnumreringen för de stationer som hade 2 eller 3 olika spårvidder ? Exempelvis Hultsfred, Växjö och Fågelsta.
I Växjö låg 891-spåret i läge för spår 0, men mig veterligt angavs inget spårnummer för det. 1067-spåren var slopade innan jag kom till Växjö så de har jag svårare att uttala mig om.
Jag vill minnas att 891-spåret i Växjö i t ex tågordning hade angetts som spår 21, eller möjligen 20.
Nog fanns det väl två 891-spår i Växjö, ända in på 70-talet. Således benämndes de då kanske spår 20 och 21?!
Re: spårnumrering
Postat: 11 feb 2024, 21:12
av Lennart Fransson
Besc skrev: ↑11 feb 2024, 19:15
Lennart Fransson skrev: ↑11 feb 2024, 11:34
Göran Kannerby skrev: ↑10 feb 2024, 11:57
Jag vill minnas att 891-spåret i Växjö i t ex tågordning hade angetts som spår 21, eller möjligen 20.
Nog fanns det väl två 891-spår i Växjö, ända in på 70-talet. Således benämndes de då kanske spår 20 och 21?!
Ja, eller kanske 21 och 22.
Jag vet inte när de två plattformspåren med 891 mm spårvidd blev bara ett, men i slutet av 1970-talet fanns inte båda två. Behovet borde väl försvunnit då linjen mot Oskarshamn försvann, eller i alla fall då loktågskörningen på Hultsfred upphörde 1968(?). Min fråga vad smalspåret hade haft för nummer ställdes något år efter nedläggningen 1984, och gällde bara ett spår. Tyvärr minns jag ju inte riktigt svaret.
Re: spårnumrering
Postat: 11 feb 2024, 21:29
av Leif B
Ola Almquist skrev: ↑11 feb 2024, 12:44
Lennart Fransson skrev: ↑11 feb 2024, 11:30
Hittade en på Plattform 4 i Växjö, dvs 1067-spåren. (Det angivna litterat på motorvagnen är jag aningens tveksam till)
Växjö 1067
Ja, just det. Fordonet är för övrigt en UBFo3yt.
Nja, jag ser inga resgodsdörrar vare sig i bortre änden där SJ-trucken står eller i hitre änden där posttrucken står. Jag ser bara smala passagerardörrar i båda ändar, håller därför på YBo5t. (För de fanns väl inga rena passagerarsläp på 1067?)
Re: spårnumrering
Postat: 11 feb 2024, 21:52
av Ola Almquist
Leif B skrev: ↑11 feb 2024, 21:29
Ola Almquist skrev: ↑11 feb 2024, 12:44
Lennart Fransson skrev: ↑11 feb 2024, 11:30
Hittade en på Plattform 4 i Växjö, dvs 1067-spåren. (Det angivna litterat på motorvagnen är jag aningens tveksam till)
Växjö 1067
Ja, just det. Fordonet är för övrigt en UBFo3yt.
Nja, jag ser inga resgodsdörrar vare sig i bortre änden där SJ-trucken står eller i hitre änden där posttrucken står. Jag ser bara smala passagerardörrar i båda ändar, håller därför på YBo5t. (För de fanns väl inga rena passagerarsläp på 1067?)
Resgodsdörren är skymd av plattformsvagnen men tanklockets placering gör att det inte är någon tvekan. Den avkortade cykelhållaren visar också att det är ett släp (gällde dock inte på på smalspåren på 6 dd, Roslagsbanan).
Re: spårnumrering
Postat: 11 feb 2024, 21:58
av Ola Almquist
Lennart Fransson skrev: ↑11 feb 2024, 21:12
Besc skrev: ↑11 feb 2024, 19:15
Lennart Fransson skrev: ↑11 feb 2024, 11:34
Nog fanns det väl två 891-spår i Växjö, ända in på 70-talet. Således benämndes de då kanske spår 20 och 21?!
Ja, eller kanske 21 och 22.
Jag vet inte när de två plattformspåren med 891 mm spårvidd blev bara ett, men i slutet av 1970-talet fanns inte båda två. Behovet borde väl försvunnit då linjen mot Oskarshamn försvann, eller i alla fall då loktågskörningen på Hultsfred upphörde 1968(?). Min fråga vad smalspåret hade haft för nummer ställdes något år efter nedläggningen 1984, och gällde bara ett spår. Tyvärr minns jag ju inte riktigt svaret.
1966 fanns spår 21 och 22. Se
Utdrag ur tidtabellsboken del A
Västgötabanans spår i Olskroken verkar för övrigt ha benämnts 1A. Se
Tidtabellsboken del B
Re: spårnumrering
Postat: 11 feb 2024, 23:11
av John T
Ola Almquist skrev: ↑11 feb 2024, 21:52
Leif B skrev: ↑11 feb 2024, 21:29
Ola Almquist skrev: ↑11 feb 2024, 12:44
Ja, just det. Fordonet är för övrigt en UBFo3yt.
Nja, jag ser inga resgodsdörrar vare sig i bortre änden där SJ-trucken står eller i hitre änden där posttrucken står. Jag ser bara smala passagerardörrar i båda ändar, håller därför på YBo5t. (För de fanns väl inga rena passagerarsläp på 1067?)
Resgodsdörren är skymd av plattformsvagnen men tanklockets placering gör att det inte är någon tvekan. Den avkortade cykelhållaren visar också att det är ett släp (gällde dock inte på på smalspåren på 6 dd, Roslagsbanan).
Det smala, frostade toalettfönstrets förekomst och placering är ytterligare en god indikering på UBFo3yt.
Re: spårnumrering
Postat: 12 feb 2024, 08:21
av Lennart Fransson
Ola Almquist skrev: ↑11 feb 2024, 21:58
Lennart Fransson skrev: ↑11 feb 2024, 21:12
Besc skrev: ↑11 feb 2024, 19:15
Ja, eller kanske 21 och 22.
Jag vet inte när de två plattformspåren med 891 mm spårvidd blev bara ett, men i slutet av 1970-talet fanns inte båda två. Behovet borde väl försvunnit då linjen mot Oskarshamn försvann, eller i alla fall då loktågskörningen på Hultsfred upphörde 1968(?). Min fråga vad smalspåret hade haft för nummer ställdes något år efter nedläggningen 1984, och gällde bara ett spår. Tyvärr minns jag ju inte riktigt svaret.
1966 fanns spår 21 och 22. Se
Utdrag ur tidtabellsboken del A
Västgötabanans spår i Olskroken verkar för övrigt ha benämnts 1A. Se
Tidtabellsboken del B
Tack! Om jag läser rätt ser vi också att smalspåren i Hultsfred numrerades om från 1-4 till 5 och 6.
Re: spårnumrering
Postat: 12 feb 2024, 12:16
av Lennart Carlsson
Malmö C har högsta spårnummer närmast stationshus, och spår 1 längst ut. Principen har inte ändrats med Citytunnelns tillkomst. Tror att numreringen är en kvarleva från det gamla ställverket, rivet 1982-83 ungefär. Det låg på vänster sida, på väg ut från banhallen.
Re: spårnumrering
Postat: 12 feb 2024, 12:52
av mormorsgruvan
År 1924 byggdes en ny banhall vid Malmö C.
Tror att det var en annan spårnumrering innan dess.
Re: spårnumrering
Postat: 12 feb 2024, 22:21
av Leif B
John T skrev: ↑11 feb 2024, 23:11
Ola Almquist skrev: ↑11 feb 2024, 21:52
Leif B skrev: ↑11 feb 2024, 21:29
Nja, jag ser inga resgodsdörrar vare sig i bortre änden där SJ-trucken står eller i hitre änden där posttrucken står. Jag ser bara smala passagerardörrar i båda ändar, håller därför på YBo5t. (För de fanns väl inga rena passagerarsläp på 1067?)
Resgodsdörren är skymd av plattformsvagnen men tanklockets placering gör att det inte är någon tvekan. Den avkortade cykelhållaren visar också att det är ett släp (gällde dock inte på på smalspåren på 6 dd, Roslagsbanan).
Det smala, frostade toalettfönstrets förekomst och placering är ytterligare en god indikering på UBFo3yt.
Ni menar att resgodsdörren är skymd bakom kontaktledningsstolpen? Jo, jag ger mig! UBFo3yt.