Bertil Bengtsson skrev: ↑11 maj 2024, 08:47
jonas_sth skrev: ↑10 maj 2024, 10:53
Tack för svaret och fakta, jag är överallt
Men finns det nån förklaring till att märkningen på vagnen är övermålade vid tidpunkten... Inte så att SJ märkte om den... bör väl ändå vara grön på bilden.
Nu har jag inte letat allt för mycket efter den generel tyska utseende men vagnens sidofärg går också upp något på taket (kupan) och ut över vulster.
När du säger omlopp med Fo2 var det typ något måste.
Den gröna målningen går inte upp på taket. Det är skuggningen som ger den effekten; taken på tyska vagnarna av "generation 1928" avslutades med en tämligen lodrät kant, det finns alltså ett veck ca 7-8 cm upp på taket!
För övrigt, SJ:s vagnar Fo2 var "kopior" av motsvarande preussiska vagnar, men med annorlunda konstruktion.
Berra
Betr diskussion om tyska bagagevagnar i Sverige.
Här ett foto av gaveln på den tyska Pw4ü29. Vagnen som kom till Sverige "heter" Pw4ü28a, men är egentligen samma vagntyp som Pw4ü29. Varför det är så vet jag inte. Notera i alla fall takets avslut mot sidorna.
- Pw4ie-28 x.jpg (246.87 KiB) Visad 2132 gånger
En vild gissning är att färjevagnarna beställdes som Pw4ü28a ("a" för att de är en variant av Pw4ü28). Vagnarnas nummer ligger inom nummerserien för Pw4ü28. Men eftersom färjevagnarna var en variant, som måste "konstrueras", blev de kanske så försenade, att de blev byggda som Pw4ü29 istället, men med oförändrad beteckning på måttskissen. De fick färjeöglor på vagnssidornas nederdel, samt öglor på taket! Dessutom fick de inte Görlitz-boggier med 3,6 m axelavstånd, utan svanhalsboggier med 2,15 m axelavstånd. Man befarade problem med de långa boggierna på färjeklaffarna. Senare tyska färjevagnar fick dock Görlitz-boggier.
Pw4ü28
- Pw4ue-28.jpg (132.54 KiB) Visad 2132 gånger
Pw4ü29
Vagnarna i "serie" 29 blev omkonstruerade på så vis, att de blev "Austauschwagen". Därmed menas, att alla detaljer tillverkades med noggranna toleranser, så att detaljerna utan särskild anpassning skulle passa i alla vagnar. Dessutom fick sådana vagnar "hängande" sidodörrar; jämför med Pw4ü28: dörrarna vilar där nertill på hjul som löper på en skena. På Pw4ü29 hänger dörrarna i stället vid takkanten.
- Pw4ue-29 80 proc.jpg (170.69 KiB) Visad 2132 gånger
Pw4ü28a
- Pw4ue-28a.jpg (76.58 KiB) Visad 2132 gånger
Slutligen en jämförelse mellan de preussiska bagagevagnar som trafikerade "Kungaleden" fram till 1928-1929, och SJ:s Fo2a.
De tyska vagnarna byggdes med största säkerhet enligt ritning IIa9, som levererats från år 1907:
- Pw4u pr02.jpg (97.46 KiB) Visad 2132 gånger
Om vi antar, att de för Sverige aktuella vagnarna byggdes 1909, fick de förmodligen någon av beteckningarna Pw4ü-pr07, 07a, 09, 09a eller 09b ("pr" därför att de var preussiska). Vilka skillnader det var, vet jag inte (kanske olika belysning?). Finns det kvar noteringar om vilka vagnsnummer det var?
SJ:s Fo2a:
SJ:s vagnar förlängdes ca en meter, fördelat på de två godsutrymmena. Konduktörskupén i mitten förblev enligt de tyska normerna, men SJ skippade kupolen. Dessutom frångick SJ de tyska byggnadsprinciperna med "självbärande" träkorg.
- Fo2a.jpg (102.41 KiB) Visad 2132 gånger
Berra