Sida 3 av 3

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Postat: 06 jun 2024, 10:00
av Micael Lindgren
Besc skrev: 26 maj 2024, 13:10
Olof W skrev: 26 maj 2024, 09:11 I tråden om NBVJ står det att "Karlskoga hade ju t o m haft egna vidlyftiga planer på "pendeltågstrafik" på industrispår i kommunen med rälsbussar man t o m köpte in"

Det här är järnvägshistorik. Är det någon som kan berätta mer om detta? När fanns dessa planer och vad var det för fordon man köpte in?

/Olof
Fordonen var Y7 1001 och Y8 1076, numera tillhöriga Örnsköldsviks Järnvägssällskap respektive Landeryds järnvägsmuseum i nämnd ordning. Trafikens omfattning kan säkert någon berätta om.
Vi alltså ÖJS köpte Y7 1001 av Karlskpga kommun.

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Postat: 06 jun 2024, 15:21
av Leif Jakobsson
Jag hoppar in här med några bilder. Bilderna kan öppnas separat gm högerklick.

Bild
Y7 1001, Degerfors, 2009-05-02. Ägare enl. info på vagnen, Karlskoga kommun

Bild
2016-01-22 19:09
Ekebybangården i Karlskoga (Bofors driftplats) Här hade iordningställts en liten träplattform för den turisttrafik som omtalats tidigare i tråden. Den ligger (låg?) som synes i Y-klykan mellan Kilstaspåret t.h och spåret till Botorps industriområde. Det mittre. Linjen mot Strömtorp börjar en bit efter kurvan på det vänstra spåret. Utfartssignalen står till höger om Botorpsspåret , man kan ana ett rött sken.
Se kartan nedan.

Bild

mvh/Leif J

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Postat: 17 jun 2024, 18:22
av Carl-Johan
I Nora byggdes norra sidan av stationsområdet om och bussarna drogs ner från torget. En helt ny utfart mot Örebro byggdes för busstrafiken från stationsområdet. Godsmagasinet gjordes samtidigt om till (järnvägs)museum.

Men som sagt blev det inte någon pendeltrafik till Örebro den här gången

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Postat: 17 jun 2024, 22:34
av Konduktören
Har man inte kommit så långt under alla dessa år med nystart av reguljär trafik på gamla NBJ så lär det ta ganska lång tid och många slantar till innan det projektet blir av.