Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Ola Ahlström
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jan 2024, 18:09

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Ola Ahlström »

Richard Loe skrev: 05 jan 2024, 17:46 Många här som inte förstår hur mycket ibland måste göras på ett äldre elfordon för att både bevara den och köra den i trafik.
.......
Visst, det är synd att vi inte kommer att se en X5 eller en X8 på spåren igen. Men några vagnar finns trots allt kvar och det finns ritningar och bilder på de andra. Ibland får vi vara realister.
Ja men allt måste inte renoveras till kördugligt skick. Ta till exempel Flygvapen museum, hur många av flygplanen där är renoverade i flygbart skick? Hur många skulle föreslå att Vasa skulle göras i segelbart skick igen? Nä, för min del handlar det om att bevara så att framtida generationer kan få ta ställning till vad och hur det skall göras och inte någon form av "städiver" skall få råda genom kortsiktiga beslut.

Möjlighet att påverka? Jag tror att detta sätt genom debatt i till exempel Järnvägshistoriskt Forum kan vara ett sätt eller möjligen via media, däremot tror jag knappast politiker eller departement bryr sig.

Ola Ahlström
Malmö
Björn Arvidsson
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Björn Arvidsson »

Ola Ahlström skrev: 05 jan 2024, 19:16
Richard Loe skrev: 05 jan 2024, 17:46 Många här som inte förstår hur mycket ibland måste göras på ett äldre elfordon för att både bevara den och köra den i trafik.
.......
Visst, det är synd att vi inte kommer att se en X5 eller en X8 på spåren igen. Men några vagnar finns trots allt kvar och det finns ritningar och bilder på de andra. Ibland får vi vara realister.
Ja men allt måste inte renoveras till kördugligt skick. Ta till exempel Flygvapen museum, hur många av flygplanen där är renoverade i flygbart skick? Hur många skulle föreslå att Vasa skulle göras i segelbart skick igen? Nä, för min del handlar det om att bevara så att framtida generationer kan få ta ställning till vad och hur det skall göras och inte någon form av "städiver" skall få råda genom kortsiktiga beslut.

Möjlighet att påverka? Jag tror att detta sätt genom debatt i till exempel Järnvägshistoriskt Forum kan vara ett sätt eller möjligen via media, däremot tror jag knappast politiker eller departement bryr sig.

Ola Ahlström
Malmö
Har själv inte läst artikeln i Sidospår där museichefen skriver om bakgrunden till skrotbeslutet. Men har inte upplevt att JVM skrotar ut något bara för att de fått städiver. Utan det verkar som att de verkligen gör en ordentlig genomlysning av fordonet innan något skrotas.
Hm bevara så att framtida generationer får ta ställning. Menar du med det att inte ett enda fordon ska få skrotas varken hos JVM eller föreningarna? Blir trångt på bangårdar och gnäll från omgivningen att det ser skräpigt ut.
Ola Ahlström
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jan 2024, 18:09

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Ola Ahlström »

Björn Arvidsson skrev: 05 jan 2024, 19:45 Har själv inte läst artikeln i Sidospår där museichefen skriver om bakgrunden till skrotbeslutet. Men har inte upplevt att JVM skrotar ut något bara för att de fått städiver. Utan det verkar som att de verkligen gör en ordentlig genomlysning av fordonet innan något skrotas.
Hm bevara så att framtida generationer får ta ställning. Menar du med det att inte ett enda fordon ska få skrotas varken hos JVM eller föreningarna? Blir trångt på bangårdar och gnäll från omgivningen att det ser skräpigt ut.
Nä givetvis menar jag inte att allt skall bevaras men att ett statligt museum har ett större ansvar än privata aktörer. I den så omtalade bevarandeplanen från 2004 benämndes just Xoa5an som att vara av Riksintressa och benämndes; "Xoa5/X5 representerar ett viktigt nytänkande som ligger till grund för dagens satsningar på motorvagnståg och dess tekniska värde måste anses som betydande". Visserligen framgår det av förordet att Bevarandeplane inte skall uppfatats som ett statiskt instrument men uppenbart var det så viktigt att det togs senare hand om av JvM.

Med det slarvigt uttrycket "städiver" syftar jag på den snabba avveckling som skett de senaste år och inte minst skrotningen av Bo5a 2287 som hämtades upp från föreningen i Brösarp för att senare skrotas med motivet om det dåliga skicket. Även här menar jag att motivet i bevarandeplanen skulle beaktats och vagnen bevarats i befintligt skick inför framtiden.

Det har här i tråden framfört förslag, allt ifrån nybyggnad till förvaring under pressning på ett stickspår. Jag är väl medveten om kostnaden vid nybyggnation men i statsförvaltningen kan byggnationer finansieras inom myndigheternas låneramar och handlar därmed om argumentering och motivering mot/hos berört departement. Är detta något som man övervägt göra av Statens maritima och transporthistoriska museer hos Kulturdepartementet?

Ola Ahlström
Malmö
Björn Arvidsson
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Björn Arvidsson »

Ola Ahlström skrev: 05 jan 2024, 20:43
Björn Arvidsson skrev: 05 jan 2024, 19:45 Har själv inte läst artikeln i Sidospår där museichefen skriver om bakgrunden till skrotbeslutet. Men har inte upplevt att JVM skrotar ut något bara för att de fått städiver. Utan det verkar som att de verkligen gör en ordentlig genomlysning av fordonet innan något skrotas.
Hm bevara så att framtida generationer får ta ställning. Menar du med det att inte ett enda fordon ska få skrotas varken hos JVM eller föreningarna? Blir trångt på bangårdar och gnäll från omgivningen att det ser skräpigt ut.
Nä givetvis menar jag inte att allt skall bevaras men att ett statligt museum har ett större ansvar än privata aktörer. I den så omtalade bevarandeplanen från 2004 benämndes just Xoa5an som att vara av Riksintressa och benämndes; "Xoa5/X5 representerar ett viktigt nytänkande som ligger till grund för dagens satsningar på motorvagnståg och dess tekniska värde måste anses som betydande". Visserligen framgår det av förordet att Bevarandeplane inte skall uppfatats som ett statiskt instrument men uppenbart var det så viktigt att det togs senare hand om av JvM.

Med det slarvigt uttrycket "städiver" syftar jag på den snabba avveckling som skett de senaste år och inte minst skrotningen av Bo5a 2287 som hämtades upp från föreningen i Brösarp för att senare skrotas med motivet om det dåliga skicket. Även här menar jag att motivet i bevarandeplanen skulle beaktats och vagnen bevarats i befintligt skick inför framtiden.

Det har här i tråden framfört förslag, allt ifrån nybyggnad till förvaring under pressning på ett stickspår. Jag är väl medveten om kostnaden vid nybyggnation men i statsförvaltningen kan byggnationer finansieras inom myndigheternas låneramar och handlar därmed om argumentering och motivering mot/hos berört departement. Är detta något som man övervägt göra av Statens maritima och transporthistoriska museer hos Kulturdepartementet?

Ola Ahlström
Malmö
Den bevarandeplanen var ganska bra genomarbetad och en bra idé men med tanke på att den inte hållits levande mer än att ett antal fordon i den har skrotats av en eller annan anledning, både föreningsägda och ägda av JVM.

Såg du hur Bo5 2287 såg ut på slutet? Jag gjorde det och förstår verkligen JVM i det fallet
Johan Vinberg
Inlägg: 25
Blev medlem: 05 jan 2024, 11:09

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Johan Vinberg »

Huvdet på spiken Richard.
Ditt beskrivning på den kraftiga ombyggnationen av ett brittiskt elmotorvagnsätt påminner mycket om MRO-mötet i våras. Där var ämnet uppe för allmän diskussion (inspirerande och tankeväckande, inte förmanande).
Vi frågade oss hur mycket ska man bygga om ett historiskt järnvägsfordon innan dess historiskaa korrekthe är borta? Eller i rekonstruktionsfall göra en helt anorlunda inre lösning av fordonet, där bara "skalet" liknar fordonet man anser sig rekonstruera?

Det finns inga givna och självklara svar. En del museiföreningar tillämpar en varsam ombyggnad med så mycket origanlitet som möjligt (t,ex, är ju inte teak möjligt att få tag på längre utan här får man ha en panel på vagnen/motorvagnenmed ett liknande träslag). Andra "gör helt nytt" bakom motorhuven som exempelvis PLC-stödd förarkontroll - utom synhåll för museibesökaren.
,
Vi står möjligen inför det faktum att stenkol till dagens priser (eller snarare 2020 års) är borta om några och då kan kosta 6-7 ggr så mycket. Kanske också med restriktioner att importera annat än för stålindustrin och inte kraftvärmeverk och ångpannor.
Är då ett ånglok eldat med biodisel eller Ekopar en styggelse om inget annat fastbränsle (som finskt biokol) finnsatt tillgå?

Undrar
Johan
Johan Vinberg
Inlägg: 25
Blev medlem: 05 jan 2024, 11:09

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Johan Vinberg »

Micke Carlsson skrev: 02 jan 2024, 12:52
Men man ska komma ihåg att dessa vagnar är oerhört välbyggda, i cortenstål.
Johan Vinberg
Inlägg: 25
Blev medlem: 05 jan 2024, 11:09

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Johan Vinberg »

Nyfiken fråga: (ej ifrågasättande) Jag visste inte att cortenstål också var fuktbestänidgt? Endast värmebeständigt (som exempel på alla rostrbuna skorstenar på värmeverk).
På ULJ anvönds cortenstål i sotskåpen och asklådorna på de åmglok som är i drift - och på den under revision SRJ 28 Stortysken.
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Cortenstål används även i fuktig miljö. Stålet får ett ytskikt av rost som skyddar mot ytterligare angrepp. Cortenstål används bland annat som fasadbeklädnad. Ett annat, järnvägsrelaterat exempel är de danska kontaktledningsstolparna.
HenrikR
Inlägg: 31
Blev medlem: 02 jan 2024, 12:48

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av HenrikR »

Micke Carlsson skrev: 02 jan 2024, 12:52 Jag befarar att uppställningen av ändvagnarna kan sluta i tårar. Man har kanske beslutat sig för detta utifrån erfarenheter av den 60-tals restaurangvagn som länge stått uppställd på liknande sätt. Men man ska komma ihåg att dessa vagnar är oerhört välbyggda, i cortenstål. Xoa5 är inte det. Den kan tänkas vittra bort mer likt en gammal amazon som stått stilla utomhus för länge. Jag tror på 10-15 år max innan ändvagnarna är så sunkiga att de går på skroten de också. De kommer att drabbas av kondensation mellan varmt/kallt i väggar, tak och golv på ett sätt som de inte utsatts för under den tid de stått i dvala hos SKÅJ. De kommer inte att stå på 1000V värmepost med "obegränsad effekt" som värmer inte bara interiören utan ända ut i plåten.
Vad det gäller X5, plåt och utomhusuppställning som har jag i ett annat inlägg kommenterat hur den gjorts iordning, men vill också kommentera att den stått uppställd mer eller mindre utomhus sedan en R4 1981, hade tågvärme fram till 1987 vid parkering, men efter det har den stått kallställd i Albano/Lindarängen/Sala/Krylbo fram till 2020 = 33 år. Den rosten som fanns var i taket, klaversdörrarna, samt lite runt dörrbrunnar, kring multipeldosorna, men mycket lite i själva korgen (konstigt nog). Så jag hoppas jag har rätt när jag tror att en uppvärmd uppställning, där all rost i korgen är sanerad och åtgärdad, och en lack som jag vill tro är mer proffsig än den SJ lade på 1981, så vill jag nog säga att jag inte är så orolig för just rosten i korgen.

Mvh Henrik R
Micke Carlsson
Inlägg: 61
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Micke Carlsson »

Jag hoppas ju naturligtvis också på att det går bra i längden. Det jag "flaggar för" är att vagnskorgarna nu utsätts för en annan slags "klimatsituation" än vad de någonsin har varit med om och vad som kan inträffa i värsta fall är att kondens bildas på helt andra sätt än någonsin tidigare.
Låst