Re: Vad väntar man på?
Postat: 15 jul 2024, 11:44
Jeg synes dette er en veldig viktig diskusjon og med mange gode innlegg. Man har godt av å tenke i gjennom hvorfor man engasjerer seg i noe og hva man oppnår
Jeg betrakter "gammeltågsbranchen" i Sverige fra nabolandet i vest og er meget imponert over hvor mye man har klart å skape i Sverige. Hvis man tar utgangspunkt i oppslagene i "Tågsommar" er det 10 ganger så mange virksomheter i Sverige i forhold til Norge. Det har vært og er mye mer jernbane i Sverige enn i Norge, men likevel. Så jeg har mange ganger undret meg over hvordan det har vært mulig og om det er mulig i fremtiden.
I Norge har vi disse banene hvor det foregår trafikk:
- Setesdalsbanen (8 km - 1067 mm)
- Urskog-Hølandbanen (3 km - 750 mm)
- Norsk Jernbanemuseum - Hamar (350 m - 750 mm på museet og 1435 mm på det nasjonale jernbanenettet)
- Gamle Vossebanen (18 km - 1435 mm)
- Krøderbanen (16 km - 1435 mm)
- Thamshavnbanen (18 km - 1000 mm, elektrisk drift)
I tillegg til disse finnes det miljøer som arbeider for å bevare disse banestrekningene
- Valdresbanen
- Numedalsbanen (deler av strekningen er fredet)
- Flekkefjordbanen (16 km - 1435 mm). Strekningen er fredet og er istandsatt
- Vestfold privatbaner (200 m - 1067 mm). Ingen trafikk, men samling av bygninger, vognkasser fra personvogner og andre minner
Jeg er usikker på om det er mulig å etablere noe mer virksomhet utover de vi har. Flekkefjordbanen er vel de nærmeste til å få til noe.
I Norge bevilger Stortinget over egen post i statsbudsjettet til museumsbanene. De siste årene var denne posten på vel 23 mill NOK, men økte med 60 % til 39,8 mill NOK fra og med 2024. Det er meningen at denne posten skal økes ytterligere. I regjeringserklæringen til nåværende regjering fremgår det at det skal arbeides for å sikre historisk rullende materiell, hvor mye i dag oppbevares ute. Dette gjelder særlig for normalsporet materiell. Det er blitt enklere å få tilskudd til magasinhaller for rullende materiell enn det var tidligere
Jeg beskrev situasjonen i Norge for noen år siden i en diskusjonstråd på dette forumet. Det var en som svarte at slike forhold skulle man gjerne hatt i Sverige også. Til det var det en annen som svarte at da måtte man først ta en diskusjon om hvilke museumsbaner som har livets rett. Så var den diskusjonen død. Det var ikke min mening da jeg beskrev situasjonen i Norge ...
Om man ikke kan bevare en museumsbane med trafikk, synes jeg forslaget til HenrikR om dressinbaner der all infrastruktur i tillegg til sporet er intakt og man kan oppleve strekningen slik den var da den var i trafikk. Da er banen med alt tillegg bevart og kan formidles. Man trenger kanskje ikke kunne kjøre tog på alle bevarte strekninger?
Jeg håper ikke jeg slukker engasjementet og diskusjonen denne gangen. Problemstillingene som reises her er viktige og er like aktuelt i nabolandet i vest. Når jeg engasjerer meg her, er det like mye for å lære av det man har fått til og får til i Sverige, for det er imponerende!
Beste hilsen Henrik B.
Jeg betrakter "gammeltågsbranchen" i Sverige fra nabolandet i vest og er meget imponert over hvor mye man har klart å skape i Sverige. Hvis man tar utgangspunkt i oppslagene i "Tågsommar" er det 10 ganger så mange virksomheter i Sverige i forhold til Norge. Det har vært og er mye mer jernbane i Sverige enn i Norge, men likevel. Så jeg har mange ganger undret meg over hvordan det har vært mulig og om det er mulig i fremtiden.
I Norge har vi disse banene hvor det foregår trafikk:
- Setesdalsbanen (8 km - 1067 mm)
- Urskog-Hølandbanen (3 km - 750 mm)
- Norsk Jernbanemuseum - Hamar (350 m - 750 mm på museet og 1435 mm på det nasjonale jernbanenettet)
- Gamle Vossebanen (18 km - 1435 mm)
- Krøderbanen (16 km - 1435 mm)
- Thamshavnbanen (18 km - 1000 mm, elektrisk drift)
I tillegg til disse finnes det miljøer som arbeider for å bevare disse banestrekningene
- Valdresbanen
- Numedalsbanen (deler av strekningen er fredet)
- Flekkefjordbanen (16 km - 1435 mm). Strekningen er fredet og er istandsatt
- Vestfold privatbaner (200 m - 1067 mm). Ingen trafikk, men samling av bygninger, vognkasser fra personvogner og andre minner
Jeg er usikker på om det er mulig å etablere noe mer virksomhet utover de vi har. Flekkefjordbanen er vel de nærmeste til å få til noe.
I Norge bevilger Stortinget over egen post i statsbudsjettet til museumsbanene. De siste årene var denne posten på vel 23 mill NOK, men økte med 60 % til 39,8 mill NOK fra og med 2024. Det er meningen at denne posten skal økes ytterligere. I regjeringserklæringen til nåværende regjering fremgår det at det skal arbeides for å sikre historisk rullende materiell, hvor mye i dag oppbevares ute. Dette gjelder særlig for normalsporet materiell. Det er blitt enklere å få tilskudd til magasinhaller for rullende materiell enn det var tidligere
Jeg beskrev situasjonen i Norge for noen år siden i en diskusjonstråd på dette forumet. Det var en som svarte at slike forhold skulle man gjerne hatt i Sverige også. Til det var det en annen som svarte at da måtte man først ta en diskusjon om hvilke museumsbaner som har livets rett. Så var den diskusjonen død. Det var ikke min mening da jeg beskrev situasjonen i Norge ...
Om man ikke kan bevare en museumsbane med trafikk, synes jeg forslaget til HenrikR om dressinbaner der all infrastruktur i tillegg til sporet er intakt og man kan oppleve strekningen slik den var da den var i trafikk. Da er banen med alt tillegg bevart og kan formidles. Man trenger kanskje ikke kunne kjøre tog på alle bevarte strekninger?
Jeg håper ikke jeg slukker engasjementet og diskusjonen denne gangen. Problemstillingene som reises her er viktige og er like aktuelt i nabolandet i vest. Når jeg engasjerer meg her, er det like mye for å lære av det man har fått til og får til i Sverige, for det er imponerende!
Beste hilsen Henrik B.