Sida 3 av 3
Re: SS linje 10 1964
Postat: 22 sep 2024, 15:05
av Anders Sandgren
Gunnar D skrev: ↑22 sep 2024, 13:10
Jag har inte listat ut om A1/A3 användes något i trafik efter att linje 5/5E lades ned i nov 1962. Efter att Norrhallen lades ned i apr 1963 utgick kvarvarande buggtåg från Söderhallen. Här lämnar sista? kopplings-/rangervagnen Brännkyrka på em 3 apr 1964:
Mvh Gunnar
Det var väl denna som hamnade hos Spårvägssällskapet men befanns vara i alltför dåligt skick även om den såg bra ut exteriört (penselrenoverad). Skrotades av SSS men användbara delar omhändertogs och inredningen är väl idag i A1 76 som inte hade någon dylik kvar efter tiden som snöblåsningsvagn.
Re: SS linje 10 1964
Postat: 22 sep 2024, 19:30
av Richard Loe
Tack Gunnar för bilderna. Första bilden är väl tagen på Lidingövägen just där Tegeluddsvägen börjar, med Kungliga Tennishallen ur bild till vänster bakom träden. Hjorthagskyrkan syns på höjden i bakgrunden till vänster, gamla kraftverket bakom spårvagnarna. Vi ser även där Lidingövägen går över Värtabanan i bakgrunden. Andra bilden tagen från andra sidan Lidingövägen, med då nya tunnelbanebron i bakgrunden.
Re: SS linje 10 1964
Postat: 23 sep 2024, 09:41
av Gunnar D
Leif B skrev: ↑22 sep 2024, 13:13
Fanns det någonsin buggar eller andra tvåaxliga vagnar stationerade i Brännkyrkahallen? (Förutom kopplingsvagnar och liknande.)
Enligt uppgift var linje 18 stationerad en del i Brännkyrkahallen i slutet av 40-talet. Den hade väl tvåaxliga motorvagnar även då.
/Gunnar