Sida 3 av 3

Re: Malmtrafik på KURJ

Postat: 18 nov 2024, 12:25
av Anders.k.
Swempa_ÖTV skrev: 16 nov 2024, 16:13 Nu blev jag lite nyfiken på en sak som kanske ligger utanför ämnet men en då faller inom det. Vilken anläggning inom Uddeholm gick malmen till eftersom den inte passade in i Uddeholms portfölj om vi säger så.
Uddeholm AB fick ett erbjudande av Skandinaviska Banken att köpa Riddarhyttan AB.
Stort skogsbestånd på 18 000 ha som har växt till sig mer än man tagit ut , och ett betydande reservlager av Fosfor och Svavelhaltigt malm lockade bolaget så man köpte 1962.
Uddeholm skulle bruka det i framtiden så all malm , förutom en liten del kopparslig gick på export.

Det man då inte viste var att framförallt stålkonjukturen fort skulle gå neråt , så redan 1970 arrenderade man ut gruvan till Fagersta AB på ett 10-årigt kontrakt som snabbt bröts då den såldes till Fagersta AB.
Brytningen pågick fram till 1982 .
Så vart malmen gick mellan 1970 och 1982 vet jag ej.

1974 lades sågen i Riddarhyttan ner , 1978 bildades Billerud och skogen följde med in i det bolaget och är kvar där misstänker jag.

Läst ur "Uddeholms Aktiebolag 1870-1985" av Klas-Erik Jakenberg.

M.V.H Anders.k.

Re: Malmtrafik på KURJ

Postat: 19 nov 2024, 01:23
av Anders Nordebring
1978 gick hälften av sligen till Fagersta, en fjärdedel till Sandviken. Även om verksamheten i Bäckegruvan pågick till 1982 ägnades de tre sista åren bara åt prospektering med kraftigt reducerad personalstyrka.

På 1960-talet gick betydande mängder på export. Även Oxelösund var mottagare av Riddarhytteslig, men hur länge den trafiken pågick står mig oklart.

Re: Malmtrafik på KURJ

Postat: 20 nov 2024, 10:50
av Anders.k.
Anders Nordebring skrev: 19 nov 2024, 01:23 1978 gick hälften av sligen till Fagersta, en fjärdedel till Sandviken. Även om verksamheten i Bäckegruvan pågick till 1982 ägnades de tre sista åren bara åt prospektering med kraftigt reducerad personalstyrka.

På 1960-talet gick betydande mängder på export. Även Oxelösund var mottagare av Riddarhytteslig, men hur länge den trafiken pågick står mig oklart.
Tack för det svaret , det var intressant.

Sandviken upphörde med malmbaserad tillverkning 1981 , då hade omstruktureringen i bolaget pågått i många år.
Sandviken försörjde Munkfors med band i många år efter att den malmbaserade tillverkningen i Hagfors upphört 1977, det togs fram speciella godsvagnar för den trafiken som hette Lhm .

Uddeholm ägde ju Degerfors järnverk och det verket omstrukturerades helt , så när det sålde till Avesta AB 1984 så var det ett skrotbaserat verk som tillverkade enbart rostfritt stål, även Nyby bruk som Uddeholm hade köpt ingick i köpet och då hade Degerfors försett dom med ämnen i många år.
Fagersta AB hamnade också i Avesta AB det året , och då stod man med ett stålverk för mycket så det var Fagersta som förlorade , vet dock ej om det var malmbaserat ända till slutet .

Det hände mycket i stålindustrin från det att varvskrisen slog till i mitten av 60-talet och ungefär två årtionden framåt, många slogs ut och andra specialiserade sig för att överleva.

M.V.H Anders.k.