Om vi bara ska prata om driftfordon så tror jag museet gjort sig en otjänst även där. Jag tror att X5 hade potential att bli "ett av deras mest lönsamma fordon" om den driftsatts med ETCS. Går i alla fall i 120, är en motorvagn så den funkar i dagens infrastruktur, kan gå långa sträckor och har en "high-end"-potential för charter och dyra biljetter till exklusiva utfärder. Den hade kunnat säkra/underlätta utfärder med veteranfordon i en framtid där anpassningen för loktåg försvinner alltmer på det svenska nätet. Så länge inte mellanvagnen skrotas så är möjligheten kvar, på lång sikt.Hugo K skrev: ↑16 mar 2024, 11:44 För övrigt så förstår jag inte varför man hela tiden ska köra med alla fordon. Visst, det är ju jätteballt att kunna använda gamla grejer. Men ett statiskt föremål har ju också sina fördelar. Då kan man ju faktiskt renovera fordonet till hur det såg ut en gång i tiden utan att behöva tänka på saker som driftsäkerhet, slitage eller risk för skador i trafiken.
Vi kan väl konstatera att alla "inställda räddningar" av fordon som L19p, NVHJ tunntenderlok, YBo4t osv svider och i eftertankens kranka blekhet alla anses vara "fel beslut" eller åtminstone misslyckanden...
Fler chanser? Nej, inte inom överskådlig tid. Finns inte plats för X5 så finns knappast plats för X2, den får nog antas vara färdigbevarad med Kina-vagnen.
X40-X50-ER1 osv? Det är ett tag kvar innan de är aktuella. Och de är skruffiga regionaltåg, inte flaggskepp som X5 var.