Anonymitet?

Ola Ahlström
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jan 2024, 18:09

Anonymitet?

Inlägg av Ola Ahlström »

När "nya" Järnvägshistoriskt forum startades upp krävdes en nyregistrering. I anvisningarna går det att läsa; "Använd helst ditt namn eller ett begripligt alias". Denna anmodan tycker jag är rimlig inte minst som att det alltid är trevligt att veta med vem man diskuterar och/eller debatterar mot. Med en "nyregistrering" hade jag sett fram emot att alla hade följt denna anmodan men, även om det faktiskt är valfritt, finns det flera som istället valt att fortsätta med sitt tidigare alias (hur obegripligt det än är) eller registrerat sig med ett nytt obegripligt dito. Tråkigt tycker jag även om jag ibland kan förstå att personer vill vara anonyma men då kanske de bör undvika att göra eller delta med vissa inlägg.

Ola Ahlström
Malmö
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Anonymitet?

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Nu har jag valt att registrera mig med mitt riktiga namn, men allt man skriver här blir ju sökbart för alla, inte bara här utan även i exempelvis Google. Nu är kanske skriverier i detta forum mindre kontroversiella än i exempelvis Postvagnen som i betydligt högre grad handlar om dagens järnväg och där bidrag faktiskt kan få konsekvenser för skribenterna.
Olof W
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Anonymitet?

Inlägg av Olof W »

Gunnar Lilienberg skrev: 13 jan 2024, 21:52 Nu är kanske skriverier i detta forum mindre kontroversiella än i exempelvis Postvagnen som i betydligt högre grad handlar om dagens järnväg och där bidrag faktiskt kan få konsekvenser för skribenterna.
Det kan finns goda skäl att använda samma signatur i alla forum man medverkar i så att läsarna får en fullständigare bild skribenten. Då spelar det mindre roll hur kontroversiellt just detta forum är.

Ett annat argument för en signatur är att signaturen är skribentens personliga varumärke. Något som i dagens av blog-ekonomi eventuellt kan ha en ekonomiskt värde. I dag är många människor mer kända under den signatur de använder i sociala medier än under sitt eget namn.

Så jag tycker att det får vara upp till var och en att göra som den vill även om det är kul veta vem man talar med ifall man skulle mötas IRL.

Just my 5c
/Olof
Per K
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 jan 2024, 22:29

Re: Anonymitet?

Inlägg av Per K »

Det är också viktigt att skilja på Anonymitet och att använda Signatur. Även om man har signatur bör övriga registrerade användare kunna klicka på den och se det verkliga namnet och man ska kunna vara känd inom kretsen. Med signatur förhindrar man sökbarhet med div sökmotorer och att div mindre seriösa personer, som då inte är registrerade, söker upp personen i fråga då man vet att denne sitter på någon funktion inom järnvägen. Sådant har hänt. Annars har jag full förståelse för att många nu tycker att man bara ska använda sitt egna namn, men det innebär i praktiken att ett begränsat antal personer ej anser att att de kan registrera sig på ett forum som ej tillåter signaturer, av goda skäl.
Baloo
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 dec 2023, 08:51

Re: Anonymitet?

Inlägg av Baloo »

Förlåt om jag frågar vad jag kan tycka är en rimlig fråga:

Hur säker kan jag vara på att låt oss säga "Sture Ahlmark" är ett riktigt namn jämfört med hur helt säkra alla andra kan vara på att "Baloo" definitivt är just ett alias?

Vem som helst kan ju anföra en källa för att underbygga sitt påstående, skrivet under alias eller ej, det kan nog alla hålla med om. Att man däremot skulle ha större trovärdighet bara av att ha ett verklighetstroget namn registrerat (som på inget vis är verifierat som det verkliga namnet) är ju bara en illusion krasst sett. Jag tycker folk ska få skriva under vad de vill. Den som skriver något som är direkt olagligt är ju oavsett vad ansvarig vare sig denne kallat sig Sture Ahlmark, sitt verkliga namn eller Godzilla.
mormorsgruvan
Inlägg: 178
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Anonymitet?

Inlägg av mormorsgruvan »

Ola Ahlström skrev: 13 jan 2024, 18:32 "Använd helst ditt namn eller ett begripligt alias". Denna anmodan tycker jag är rimlig inte minst som att det alltid är trevligt att veta med vem man diskuterar och/eller debatterar mot.
Ola Ahlström
Malmö
Jag håller inte med dig, såg nyligen kommentarer till en Youtube-film. Av de 35 använde (förmodligen) ingen sitt riktiga namn.
Du märker väl själv vem du debatterar mot, om det är en nybörjare eller en garvad järnvägsentusiast.
Anders Östlund
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:49

Re: Anonymitet?

Inlägg av Anders Östlund »

Jag håller med Ola, i en värld av signaturer och alias känns det bra att ha ett forum där jag pratar med tills synes riktiga personer och inga Blog-alias eller obegripliga signaturer.

Man kan vända på det, jag har varit på flera träffar och pratat med folk utan att inse att jag faktiskt har interagerat med dom på olika forum under många år eftersom de presenterar sig med namn och jag har inte en aning om deras on-line alias.

Alla mynt har en baksida, men att ha ett forum där folk faktiskt vågar stå för sina åsikter med sitt namn tycker jag är mycket värdefullt. OK, de kan ha plockat ett fusknamn, men det hjälper ju inte, hur vet jag att den som agerar under ett alias alltid är samma person som reggat ett visst alias? OM man har ett alias på en plattform och sen dyker samma alias upp på en ny, hur vet man att det är samma person? Det kan ju vara någon helt annat som stulit ett alias...

Att man blir spårad på sitt namn... Här tror jag inte att forum på nätet är det stora problemet när man se var folk vräker ut på sociala medier som FB och Instagram. En riskanalys kommer sannolikt inte peka ut ett internetfourm där man diskuterar kring ett specifik intresse, Flashback undantaget, utan snarare peka på individers agerande på Facebook, Instagram, TicTok och allt annat som finns...

Jag gillar detta forum men också smalspårsfrämjandets forum för där agerar många under riktiga namn vilket jag värderar avsevärt högre än ett alias.

Hälsar,
/Anders Ö(stlund)
Hans Larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24

Re: Anonymitet?

Inlägg av Hans Larsson »

Instämmer i allt det ovan sagda. Riktiga namn är ett bra val.
Tänkte bara tillägga en sak som öppnade mina ögon, häromdagen.
Deltog med ett inpass i en tråd på ett MJ forum, där jag nämnde en lackprodukt jag använt. Intressant nog dök reklam för sagda produkt upp i "mellanannonserna" på Expressens hemsida då jag loggade in dagen därpå. Det förefaller som om en roBOT lyckats vaska ut min identitet ur forumet och koppla annonser till mig som person. Hur BOTen lyckades plantera en kaka hos mig när jag deltog på det där forumet skulle vara intressant att få veta.
Nämner inte produkten eller forumets namn här, av ovan angivna skäl.
Anders Östlund
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:49

Re: Anonymitet?

Inlägg av Anders Östlund »

Hans Larsson skrev: 15 mar 2024, 11:41 ... Intressant nog dök reklam för sagda produkt upp i "mellanannonserna" på Expressens hemsida då jag loggade in dagen därpå. Det förefaller som om en roBOT lyckats vaska ut min identitet ur forumet och koppla annonser till mig som person. ...
Det där upplever jag dagligen tycker jag. Ofta, och rätt naturligt, efter att man googlat på något, då reagerar deras "annons-AI" direkt och bombar mig med reklam för det jag sökte på. Ibland räcker det att man stannar till vid en annons på FB för att AI:t ska triggas...

Det riktigt obehagliga är när jag får reklam om saker där ett namn har nämnts i en konversation utan att man har varit på internet och googlat, bara pratat om något...

Lite så jag tänker när det gäller att ha sitt namn på ett forum, de avancerade formerna av "datainsamling" som finns idag gör att man i princip är chanslös främst om man använder appar i mobilen...

/Anders
Hans Larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24

Re: Anonymitet?

Inlägg av Hans Larsson »

Stämmer, har hänt mig också. "Siri" är aldrig avstängd, och man kan undra vart röstinspelningarna tar vägen, och vem som kan köpa kopior.
Jag har letat på nätet för att se ifall man kan avinstallera Siri men det verkar inte fungera så. Det går att stänga av Siri, men enligt texten på Apple Support måste hon slås av individuellt i varje applikation där hon kan vara aktiv. Jobbigt. När man tar nästa IOs uppdatering så är hon påslagen igen.
Allt läst på Apple Support, inte min egen tolkning.

På mitt förra jobb parkerade vi telefonerna utanför konferensrummet när vi diskuterade viktiga saker. I ett plåtskåp! IT-säkerhetsfolket menade att vissa funktioner i Iphone kan vara påslagna även ifall man stängt av den. Hm.

I fallet med annonsen så hade jag inte googlat utan nämnt produkten vid namn på forumet. Så Google är inte huvudmisstänkt denna gång. Det här är andra, mer dolda krafter.

/Hans
Skriv svar