Sida 1 av 1
Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?
Postat: 14 jan 2024, 21:11
av Jan_Murberger
Med risk för missförstånd ställer jag frågan. Har observerat att det är en liten kort bit räls på motsatt sida av till exempel rälsen som går in i lokstallet. Är det för att kunna ”köra för långt” eller för låsningen av skivan eller kanske annan anledning? Har sett det i Järpen och på några andra ställen. Ser nästan ut som en vändskiva i modell, färdig från valfri tillverkare. En massa insticksspår som blivit kvar. Om det är skydd mot genomkörning borde det finnas något stopp, men det ser man inte. När det gäller underhållet har jag sett bilder på när man tinar is under skivan med hjälp av ånga. Vilka andra underhållsmoment fanns förutom skottning och rengöring?
Man ser ”stumparna” i bild här:
https://digitaltmuseum.se/021018080804/ ... vna-anglok
Re: Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?
Postat: 15 jan 2024, 18:44
av Erik Andersson
Många lok får precis plats på skivan, med kanske 1 dm marginal. Beroende på hur mycket kol och vatten loket har i förråden när det kör ut på skivan behöver man köra olika långt för att den ska vippa över och balansera så att det går att vända loket. Därför kan man komma i situationer där man bara har någon enstaka centimeter till "kanten". Då är det trevligt med en liten spårstump utanför skivan så att man inte riskerar att rulla över kanten när man försöker precisionsflytta loket så att skivan vippar över.
Re: Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?
Postat: 15 jan 2024, 19:24
av Olof W
Jan_Murberger skrev: ↑14 jan 2024, 21:11
Vilka andra underhållsmoment fanns förutom skottning och rengöring?
Smörjning
Re: Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?
Postat: 15 jan 2024, 20:00
av Jan_Murberger
Ja, smörjning glömde jag. Fettspruta eller smörjkoppar?
Re: Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?
Postat: 16 jan 2024, 18:57
av Anders Sandgren
Sedan är det ju bra att olja trädäcket då och då.
Re: Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?
Postat: 16 jan 2024, 20:36
av Jim Hansson
Jan_Murberger skrev: ↑14 jan 2024, 21:11
Med risk för missförstånd ställer jag frågan. Har observerat att det är en liten kort bit räls på motsatt sida av till exempel rälsen som går in i lokstallet. Är det för att kunna ”köra för långt” eller för låsningen av skivan eller kanske annan anledning? Har sett det i Järpen och på några andra ställen. Ser nästan ut som en vändskiva i modell, färdig från valfri tillverkare. En massa insticksspår som blivit kvar. Om det är skydd mot genomkörning borde det finnas något stopp, men det ser man inte. När det gäller underhållet har jag sett bilder på när man tinar is under skivan med hjälp av ånga. Vilka andra underhållsmoment fanns förutom skottning och rengöring?
Man ser ”stumparna” i bild här:
https://digitaltmuseum.se/021018080804/ ... vna-anglok
Om du ska ha ut ett icke fungerande lok från lokstallet behövs ett fungerande litet lok som drar ut det. Detta lilla lok får ju inte plats på skivan och kan då köras ut på den lilla spårstumpen. Motsvarande naturligtvis när man ska ha in loket i stallet. Kan det vara en sådan rälsstump du menar?
Jim
Re: Vändskivor. Underhåll och-rälsstumpar på motsatt sida stalldörren?
Postat: 16 jan 2024, 22:42
av Anders Sandgren
De på bilden är mycket kortare, mindre än en meter så det handlar nog mer om spår för att Erik A skrev för att det skall finnas litet marginal. Inte ens en Breuer får plats på de korta spåren på bilden.
Äldre lokomotorer överlevde ganska länge på grund av att de var korta och med en 20m-skiva fick de plats tillsammans med el- eller diesel-lok eller 2-axlig vagn. Z3 189 användes för detta i Nässjö.