Försäljning av GM/EMD G12 7707 till SJ

Bertil Bengtsson
Inlägg: 77
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Försäljning av GM/EMD G12 7707 till SJ

Inlägg av Bertil Bengtsson »

I anledning av diskussioner om G12 7707:s provkörningar i Halmstad, om vilka nästan ingenting är känt, startar jag en ny tråd.

Den som 1954 i Halmstad hade hand om loket var Stig Winbladh (foto i T42-boken på sida 30). Han omkom i en trafikolycka 1966 men jag är gammal nog att ha träffat honom i Boden 1954 - och minnas det! Jag antar att även Olle Lindgren (foto i T41-boken på sida 42) var involverad i dessa provkörningar. Jag har via SJK Halmstad för många år sedan försökt få kontakt med efterlevande till dessa, men utan resultat. Det som krävs är måhända ren släktforskning?

Nog om det.

I nämnd tråd diskuteras reservboggin.
Här därför några dokument som jag hittade i SJK:s "NoHAB-arkiv" för många år sedan. Har jag förstått saken rätt, var det sign. "BD" som personligen hämtade dessa dokument hos NoHAB inför firmans nedläggning.

Först är det sidorna 1 och 5 av "GMOO:s Proposal Nr. 111" om försäljning till SJ. GM ville bli av med loket! Det var inte EMD som sålde loket till SJ - det var GMOO: General Motors Overseas Operations i New York! Jag hoppar över sidorna 2,3 och 4.
Brevet är daterat 15 June 1956.
Det är undertecknat av SJ:s GD Erik Upmark och Axel Ahlström (chef för Maskintekniska byrån?) 21 juli 1956. Det är alltså det datum som gäller för SJ:s köp av loket.
Där nämns under punkt III en reservboggi. Det nämns inte var den fanns.
Men, den fanns hos Henschel; det var bara det att de två boggierna (som ursprungligen satt just under 7707) hade blivit skrotade av Henschel. Skulle vara intressant få ta del av konversationen mellan GM och Henschel, sedan GM blivit varse att Henschel skrotat GM tillhöriga boggier!

Sedan är det ett brev från NoHAB, sedan man beslutat att tillverka en ny boggi, på GM:s bekostnad. Anledningen till att EMD inte själva tillverkade den var att man 1956 gått över till gjutna boggier även på exportloken. De två G12-orna hos Nordvaranger i Kirkenes i Nordnorge har olika boggier (och olika förarhytter).

Sedan är det ett brev som handlar om leveransen av denna boggi. Det tog några år innan SJ fick sin efterlängtade reservboggi. Då fanns där även två av de fyra traktionsmotorer som ursprungligen satt under loket.
Det finns också ett brev, där NoHAB beklagar försening pga. överbeläggning i plåtslageriet. Jag avstår från det här.

01 GMOO Proposal 111 page 1.jpg
01 GMOO Proposal 111 page 1.jpg (121.56 KiB) Visad 754 gånger
02 GMOO Proposal 111 page 5.jpg
02 GMOO Proposal 111 page 5.jpg (157.26 KiB) Visad 754 gånger
03 Ang reservboggin.jpg
03 Ang reservboggin.jpg (142.03 KiB) Visad 754 gånger
04 Reservboggin levererad.jpg
04 Reservboggin levererad.jpg (144.58 KiB) Visad 754 gånger
Berra