Äldsta Stålbron i Drift

Littera JS
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:50

Äldsta Stålbron i Drift

Inlägg av Littera JS »

Ja ... vilken stålbro för järnväg i Sverige kan vara den äldsta och som används fortfarande för järnvägstrafik (frågan gäller ej museibanor ) ?
Christer Hammare
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 dec 2023, 21:34

Re: Äldsta Stålbron i Drift

Inlägg av Christer Hammare »

Inget fullständigt svar men bron över Dysån vid Oxberg på Älvdalsbanan är den äldsta trafikerade fackverksbron på det svenska järnvägsnätet, byggd år 1900, enligt boken Våra broar utgiven 2001. Om det finns någon annan typ av stålbro som är äldre har jag dålig koll på men boken tar upp balkbron över Motala ström i Motala som också är byggd 1900 men om den är utbytt efter bokens utgivning känner jag inte till.
Littera JS
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:50

Re: Äldsta Stålbron i Drift

Inlägg av Littera JS »

Intressant! Som lekman har man ju inte längre tillgång till TRVs broregister "Batman" där ju en del av svaret finns. Jag känner ju till bron vid Storstupet som är byggd 1902 och fram till 1988 tror jag bron vid infarten till Dannemora var äldst ( och användes då) med byggåret 1873.
Göran Kannerby
Inlägg: 61
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Äldsta Stålbron i Drift

Inlägg av Göran Kannerby »

Christer Hammare skrev: 21 jan 2024, 17:25 Inget fullständigt svar men bron över Dysån vid Oxberg på Älvdalsbanan är den äldsta trafikerade fackverksbron på det svenska järnvägsnätet, byggd år 1900, enligt boken Våra broar utgiven 2001. Om det finns någon annan typ av stålbro som är äldre har jag dålig koll på men boken tar upp balkbron över Motala ström i Motala som också är byggd 1900 men om den är utbytt efter bokens utgivning känner jag inte till.
Om med "balkbron i Motala" avses huvudspårets bro är den utbytt. Om det däremot handlar om svängbron för industrispår är jag tveksam till om den kan påstås vara i drift.
Christer Hammare
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 dec 2023, 21:34

Re: Äldsta Stålbron i Drift

Inlägg av Christer Hammare »

Göran Kannerby skrev: 22 jan 2024, 07:07
Christer Hammare skrev: 21 jan 2024, 17:25 Inget fullständigt svar men bron över Dysån vid Oxberg på Älvdalsbanan är den äldsta trafikerade fackverksbron på det svenska järnvägsnätet, byggd år 1900, enligt boken Våra broar utgiven 2001. Om det finns någon annan typ av stålbro som är äldre har jag dålig koll på men boken tar upp balkbron över Motala ström i Motala som också är byggd 1900 men om den är utbytt efter bokens utgivning känner jag inte till.
Om med "balkbron i Motala" avses huvudspårets bro är den utbytt. Om det däremot handlar om svängbron för industrispår är jag tveksam till om den kan påstås vara i drift.
Enligt boken Våra broar är det en bro med fem spann på "Stambanan Krylbo-Mjölby" och om uppgiften ovan stämmer är den alltså utbytt.
johanmmolin
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: Äldsta Stålbron i Drift

Inlägg av johanmmolin »

Har det överhuvud taget förekommit någon trafik på svängbron sedan Electrolux lade ned sin spisfabrik? Slutade inte Holms industrier utnyttja tågtransporter redan tidigare?
Jan_Murberger
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Äldsta Stålbron i Drift

Inlägg av Jan_Murberger »

Vi åkte idag förbi svängbron i Motala. En del av viadukten har kapats bort för att öka den fria höjden så bron är inte trafikerad längre.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se
Skriv svar