Sida 1 av 1

Äldsta Stålbron i Drift

Postat: 20 jan 2024, 15:34
av Littera JS
Ja ... vilken stålbro för järnväg i Sverige kan vara den äldsta och som används fortfarande för järnvägstrafik (frågan gäller ej museibanor ) ?

Re: Äldsta Stålbron i Drift

Postat: 21 jan 2024, 17:25
av Christer Hammare
Inget fullständigt svar men bron över Dysån vid Oxberg på Älvdalsbanan är den äldsta trafikerade fackverksbron på det svenska järnvägsnätet, byggd år 1900, enligt boken Våra broar utgiven 2001. Om det finns någon annan typ av stålbro som är äldre har jag dålig koll på men boken tar upp balkbron över Motala ström i Motala som också är byggd 1900 men om den är utbytt efter bokens utgivning känner jag inte till.

Re: Äldsta Stålbron i Drift

Postat: 21 jan 2024, 21:53
av Littera JS
Intressant! Som lekman har man ju inte längre tillgång till TRVs broregister "Batman" där ju en del av svaret finns. Jag känner ju till bron vid Storstupet som är byggd 1902 och fram till 1988 tror jag bron vid infarten till Dannemora var äldst ( och användes då) med byggåret 1873.

Re: Äldsta Stålbron i Drift

Postat: 22 jan 2024, 07:07
av Göran Kannerby
Christer Hammare skrev: 21 jan 2024, 17:25 Inget fullständigt svar men bron över Dysån vid Oxberg på Älvdalsbanan är den äldsta trafikerade fackverksbron på det svenska järnvägsnätet, byggd år 1900, enligt boken Våra broar utgiven 2001. Om det finns någon annan typ av stålbro som är äldre har jag dålig koll på men boken tar upp balkbron över Motala ström i Motala som också är byggd 1900 men om den är utbytt efter bokens utgivning känner jag inte till.
Om med "balkbron i Motala" avses huvudspårets bro är den utbytt. Om det däremot handlar om svängbron för industrispår är jag tveksam till om den kan påstås vara i drift.

Re: Äldsta Stålbron i Drift

Postat: 22 jan 2024, 20:45
av Christer Hammare
Göran Kannerby skrev: 22 jan 2024, 07:07
Christer Hammare skrev: 21 jan 2024, 17:25 Inget fullständigt svar men bron över Dysån vid Oxberg på Älvdalsbanan är den äldsta trafikerade fackverksbron på det svenska järnvägsnätet, byggd år 1900, enligt boken Våra broar utgiven 2001. Om det finns någon annan typ av stålbro som är äldre har jag dålig koll på men boken tar upp balkbron över Motala ström i Motala som också är byggd 1900 men om den är utbytt efter bokens utgivning känner jag inte till.
Om med "balkbron i Motala" avses huvudspårets bro är den utbytt. Om det däremot handlar om svängbron för industrispår är jag tveksam till om den kan påstås vara i drift.
Enligt boken Våra broar är det en bro med fem spann på "Stambanan Krylbo-Mjölby" och om uppgiften ovan stämmer är den alltså utbytt.

Re: Äldsta Stålbron i Drift

Postat: 22 jan 2024, 21:39
av johanmmolin
Har det överhuvud taget förekommit någon trafik på svängbron sedan Electrolux lade ned sin spisfabrik? Slutade inte Holms industrier utnyttja tågtransporter redan tidigare?

Re: Äldsta Stålbron i Drift

Postat: 11 apr 2024, 20:19
av Jan_Murberger
Vi åkte idag förbi svängbron i Motala. En del av viadukten har kapats bort för att öka den fria höjden så bron är inte trafikerad längre.