Äldsta Stålbron i Drift
Postat: 20 jan 2024, 15:34
Ja ... vilken stålbro för järnväg i Sverige kan vara den äldsta och som används fortfarande för järnvägstrafik (frågan gäller ej museibanor ) ?
Ett diskussionsforum om järnväg
https://jvmv2.se/phpbb/
Om med "balkbron i Motala" avses huvudspårets bro är den utbytt. Om det däremot handlar om svängbron för industrispår är jag tveksam till om den kan påstås vara i drift.Christer Hammare skrev: ↑21 jan 2024, 17:25 Inget fullständigt svar men bron över Dysån vid Oxberg på Älvdalsbanan är den äldsta trafikerade fackverksbron på det svenska järnvägsnätet, byggd år 1900, enligt boken Våra broar utgiven 2001. Om det finns någon annan typ av stålbro som är äldre har jag dålig koll på men boken tar upp balkbron över Motala ström i Motala som också är byggd 1900 men om den är utbytt efter bokens utgivning känner jag inte till.
Enligt boken Våra broar är det en bro med fem spann på "Stambanan Krylbo-Mjölby" och om uppgiften ovan stämmer är den alltså utbytt.Göran Kannerby skrev: ↑22 jan 2024, 07:07Om med "balkbron i Motala" avses huvudspårets bro är den utbytt. Om det däremot handlar om svängbron för industrispår är jag tveksam till om den kan påstås vara i drift.Christer Hammare skrev: ↑21 jan 2024, 17:25 Inget fullständigt svar men bron över Dysån vid Oxberg på Älvdalsbanan är den äldsta trafikerade fackverksbron på det svenska järnvägsnätet, byggd år 1900, enligt boken Våra broar utgiven 2001. Om det finns någon annan typ av stålbro som är äldre har jag dålig koll på men boken tar upp balkbron över Motala ström i Motala som också är byggd 1900 men om den är utbytt efter bokens utgivning känner jag inte till.