Sida 1 av 1

Rb3 1005 i Sundsvall - 1970 -

Postat: 25 jan 2024, 22:34
av lars moberg
x695   Rb3 1005   Sundsvall   10-7-70   17.JPG
x695 Rb3 1005 Sundsvall 10-7-70 17.JPG (181.28 KiB) Visad 1704 gånger

Re: Rb3 1005 i Sundsvall - 1970 -

Postat: 26 jan 2024, 21:05
av johanw
Tack Lars, inte nytvättad direkt kan man säga, men fin ändå! Man kan se 60-talets formspråk i loket, typ Volvo 140 :) VH /J

Re: Rb3 1005 i Sundsvall - 1970 -

Postat: 27 jan 2024, 10:27
av Anders Sandgren
Även en Volvo kan ju vara lika skitig, dessutom.
Varför kallas gärna alla loken diodlok trots att de enda diodloken, dvs med likströmsmotorer, var Rb1, Rb2-3 hade väl uppsidesreglerat växelströmssystem typ F-loken.
Hade inte tyristorförsöken med Rb1T-loket varit så framgångsrika så hade vi nog haft fler Rb1-lok.

Re: Rb3 1005 i Sundsvall - 1970 -

Postat: 27 jan 2024, 10:44
av Peter Lidskog
Verkar kopplad till godståg. Blev det vanligare när nu Rc loken börjat levereras i större mängder?

Re: Rb3 1005 i Sundsvall - 1970 -

Postat: 27 jan 2024, 11:22
av Anders Sandgren
De olika varianterna hade olika axelavstånd i boggierna, 2,7, 3,0 resp 2,9m. Var det någon variant som hade sämre gångegenskaper? Vilket blev axelavstånden på exportloken?