Sida 1 av 1
Växelloksanvändning på II dd 1896
Postat: 02 feb 2024, 09:50
av Peter Lidskog
Från Landsarkivet i Göteborg
- 14059 B2AA Vol 18 1896 DNo 075 18960506.jpeg (242.23 KiB) Visad 1542 gånger
Re: Växelloksanvändning på II dd 1896
Postat: 02 feb 2024, 10:05
av Thomas Tell
Här växlar ett I-lok i Göteborgs hamn drygt 10 år senare. Vykort i min samling.
- I-lok vid Lilla Bommen.
- Göteborg Hamnen I-lok 875.jpg (231.86 KiB) Visad 1532 gånger
Re: Växelloksanvändning på II dd 1896
Postat: 02 feb 2024, 10:53
av Anders Sandgren
I-loken i skrivelsen från 1896 torde varit 115 & 116 som då tillhörde IID och redan under 1895 fått B-tendrar (2 resp 12) och fick under 1896 hävstångsbroms. Övriga I-lok hade vid denna tid alltjämt I-tendrar och saknade lokbroms. De övriga I-loken fick under 1897 A-tendrar och 1898 även ångbroms, något som även 116 fick då. 115 fick ångbroms först under 1903.
Vilken individ som är vid Lilla Bommen är svårare att se då alla I-loken fanns inom IID periodvis.
Re: Växelloksanvändning på II dd 1896
Postat: 02 feb 2024, 16:38
av Ulf Diehl
I-loken har väl alltid varit stationerade på IID frånsett tre lok som kring sekelskiftet provades på malmväxlingen i Luleå. Övriga J-lok användes i långsamma godståg. Erik Sundström angav att loken dåliga gångegenskaper med eldstaden bakom tredje axeln var orsaken till att Beyer Peacock övergavs som leverantör av ånglok till SJ. Mitt intryck är en pålitlig lokalgodstågsdragare och växelmaskin, som användes fullt ut tills man fått tillgång till mer praktiska Ke-lok 1914. Bilden från växlingen i Göteborg är intressant och bekräftande.
Ulf Diehl
Re: Växelloksanvändning på II dd 1896
Postat: 03 feb 2024, 10:22
av Anders Sandgren
Långboilerloken togs fram för långsamma malm- och koltåg i England/Wales. I Sverige blev de inte populära, GDJ och SJ hade dylika. GDJ-loken blev utmönstrade relativt tidigt och I-loken på SJ drog godståg fram till 1890-talet när Kd-loken tog över varefter de blev växellok.
Det har påståtts att de var avsedda för Köln-Minden men pga tysk-franska kriget levererades de inte. Samma typ fanns där. Dock var de högerkörda medan SJ-loken var vänsterkörda varför de nog inte var klara för leverans när destinationen ändrades varför loken kunde göras vänsterkörda. H-loken däremot var nog avsedda för högerkörd bana, troligen i Tyskland, varför de kom att vara det även som SJ-lok. Litet märkligt att man inte byggde om dem, de båda E/De-loken byggdes om.
Den ursprungliga tjänstgöringen var väl Göteborg-Skövde eller så, och de blev kvar inom IID förutom de som gick på malmbanan ett tag.
Re: Växelloksanvändning på II dd 1896
Postat: 03 feb 2024, 14:15
av Ulf Diehl
Såå? En del GDJ longboilerlok fanns kvar till förstatligandet 1948 och tre övertogs av SJ som KA9.
Ulf Diehl
Re: Växelloksanvändning på II dd 1896
Postat: 03 feb 2024, 16:45
av Anders Sandgren
Den typ jag avsåg var de yttercylindrade med kort hjulbas som inte gick så bra i högre hastigheter och därför var avsedda för långsamgående tunga tåg. I GDJ-fallet var det de tre Sharp-loken 1-3, för SJ de sex I-loken. Beyer-loken på GDJ torde betett sig bättre i spåret, både pga invändiga cylindrar men även hjulbasen var längre då främre axeln kunde sitta längre fram.
Re: Växelloksanvändning på II dd 1896
Postat: 04 feb 2024, 18:11
av johanmmolin
... och för den som är intresserad så ligger de klassiska göta kanalångarna JUNO och PALLAS vid hitre kajen i Lilla bommens hamn. På kortsidan NORDRE ELF + färja (som någon annan gärna får fylla i!).
Och på kortsidan till slut lastångarna ODEN och bakom henne HELGE, båda klassiker på Göta Kanal till Vätterns hamnar. Lite osäker på deras destinationer vid tiden för fotograferingen, men gissningsvis ODEN till Askersund och HELGE till Jönköping.