Åstorp gamla bangård

mormorsgruvan
Inlägg: 178
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av mormorsgruvan »

Anders.k. skrev: 13 feb 2024, 09:50
Nu hade ju stationen visserligen en Hg för växlingen , och dom fick aldrig ett Ub/Ud så den växlingen måste varit rimligt tung för att motivera ett Hg.

M.V.H Anders.k.
Visst har Åstorp haft en Ub. År 1958 hade Åstorp en Ub. Bytet till Hg berodde nog på att det gick snabbare att köra till Klippan med en Hg.
mormorsgruvan
Inlägg: 178
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av mormorsgruvan »

Anders.k. skrev: 13 feb 2024, 09:50 Jo, man kan ju anta så.
Det är en väldigt konstig lösning för godstrafiken i Åstorp var ju stor i många , många år med omfattande växling där .
Den omfattande godsvagnsväxlingen i Åstorp försvann år 1958, då godsbangården i Hälsingborg var färdig och 14 man försvann från Åstorp.
Anders.k.
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 dec 2023, 09:47

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av Anders.k. »

Hg var inga vanliga växellok , Åstorp sticker ut vad jag har fått fram.
Användningen av loket har ju så klart ändrats genom åren , tidtabellen 1972 så är det enbart växellok i Åstorp från 05:30 till 21:30, rör sig inte ur fläcken från Åstorp förutom lördagar då det kör en liten sväng.
1985 är växlingstiden nerkortad till 06:30 till 13:30 , från det ankommer med ett godståg från Helsingborg Gbg till det kör ett lokalgodståg till Ödåkra eller Hasslarp beroende på dag.
Drar även Posttåget från Helsingborg till Hässleholm på kvällen och ett godståg tillbaka till Helsingborg under natten.

Andra vanliga platser genom åren där Hg har varit tursatta i längre växling är Storlien och Charlottenberg där loken också varit fast placerade , kortare turer med växling är i Vännäs och Gävle , liknande platser som Åstorp har varit Frövi och Skövde .
Sedan så är det ju många stationer som fått besök av ett Hg för kortare växling i lokalgodståget som gjort uppehåll där.

Så om man ska jämföra så kan man ta Mellerud som fick en Ub men inte Åstorp , vilket jag tycker är konstigt och det kanske jag är den enda att tycka .

Angående bangårdens utseende så är jag klar över att Hässleholm och Nässjö har samma problem liksom många andra tex Malmö Gbg , och det finns ju en ganska naturlig anledning till att det ser ut så .
Problemet i Åstorp hade ju löst med en(två) växel bara , och ja jag är klar att vissa projekt få stå tillbaka.
Det var det jag reflekterade över i ganska enkel skrift, det tarvar ju växlingstimmar och det är ju sådant man försöker hålla till ett minimum.

Bangården i Åstorp byggdes ju om för några år sedan så man får fortfarande hålla på att saxa sig fram , nu är det ju inte så mycket kvar utan det är väl stort sett bara Td-loket som får gå runt sina vagnar mellan Helsingborg Gbg och Billesholm, som hänger sig envetet kvar.

M.V.H Anders.k.
Anders.k.
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 dec 2023, 09:47

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av Anders.k. »

mormorsgruvan skrev: 15 feb 2024, 11:43
Anders.k. skrev: 13 feb 2024, 09:50 Jo, man kan ju anta så.
Det är en väldigt konstig lösning för godstrafiken i Åstorp var ju stor i många , många år med omfattande växling där .
Den omfattande godsvagnsväxlingen i Åstorp försvann år 1958, då godsbangården i Hälsingborg var färdig och 14 man försvann från Åstorp.
Det var en intressant uppgift .
Tack för den .

M.V.H Anders.k.
Jim Hansson
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:55

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av Jim Hansson »

el_vikingo skrev: 14 feb 2024, 21:24 Vill minnas att Hg även tog en sväng till Klippan under dagen.

// Håkan
Det har varierat med åren. Även t/f Ängelholm/Grevie har körts med Hg'n. Och jag vill minnas även Billesholm efter att den oelektrifierade "linjen" till Skromberga lades ned. Det är väl bara Stidsvig man inte körde till, av naturliga skäl.
Jim
K Lemming
Inlägg: 58
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av K Lemming »

Jim Hansson skrev: 15 feb 2024, 18:59
el_vikingo skrev: 14 feb 2024, 21:24 Vill minnas att Hg även tog en sväng till Klippan under dagen.

// Håkan
Det har varierat med åren. Även t/f Ängelholm/Grevie har körts med Hg'n. Och jag vill minnas även Billesholm efter att den oelektrifierade "linjen" till Skromberga lades ned. Det är väl bara Stidsvig man inte körde till, av naturliga skäl.
Jim
Vad använde man till Stidsvig? Z66?

Förekom det någon växling i Kattarp på den tiden när Höganäsbanan fortfarande trafikerades eller dom tågen sattes samman i Helsingborg och kördes direkt till Höganäs?
Lennart Fransson
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 feb 2024, 10:26

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av Lennart Fransson »

K Lemming skrev: 16 feb 2024, 02:59
Jim Hansson skrev: 15 feb 2024, 18:59
el_vikingo skrev: 14 feb 2024, 21:24 Vill minnas att Hg även tog en sväng till Klippan under dagen.

// Håkan
Det har varierat med åren. Även t/f Ängelholm/Grevie har körts med Hg'n. Och jag vill minnas även Billesholm efter att den oelektrifierade "linjen" till Skromberga lades ned. Det är väl bara Stidsvig man inte körde till, av naturliga skäl.
Jim
Vad använde man till Stidsvig? Z66?

Förekom det någon växling i Kattarp på den tiden när Höganäsbanan fortfarande trafikerades eller dom tågen sattes samman i Helsingborg och kördes direkt till Höganäs?
Kattarp med linjen till Höganäs är ju lite intressant, särskilt om vi pratar de c:a 10 åren före 1991. Vid fjb-utbyggnaden (tidigt 1980-tal) blev ju Kattarp "ersatt" av lastplatsen Signestorp mellan Hasslarp och Ödåkra, lastplatsens huvudspår var väl det tidigare triangelspåret i Kattarp. Men fanns båda anslutningarna kvar? Och vad hände med resten av Kattarp? Någon som kan utveckla? Jim?
Göran Kannerby
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av Göran Kannerby »

Lennart Fransson skrev: 16 feb 2024, 05:46
Kattarp med linjen till Höganäs är ju lite intressant, särskilt om vi pratar de c:a 10 åren före 1991. Vid fjb-utbyggnaden (tidigt 1980-tal) blev ju Kattarp "ersatt" av lastplatsen Signestorp mellan Hasslarp och Ödåkra, lastplatsens huvudspår var väl det tidigare triangelspåret i Kattarp. Men fanns båda anslutningarna kvar? Och vad hände med resten av Kattarp? Någon som kan utveckla? Jim?
Kattarp/Signestorp var en komplett triangel åtminstone så länge som trafiken till Höganäs fanns kvar, troligen något längre. Under några år var Ängelholm-Kattarp övningsspår för Banskolan, men även då tror jag att triangeln var orörd. Mer osäker på exakt när förbindelsen från Åstorp mot Kattarp bröts.

Mötesmöjlighet i Kattarp (i relationen Ängelholm-Helsingborg) har funnits hela tiden. Möjligen har det slopats enskilda spår.
K Lemming
Inlägg: 58
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av K Lemming »

Göran Kannerby skrev: 16 feb 2024, 08:38
Lennart Fransson skrev: 16 feb 2024, 05:46
Kattarp med linjen till Höganäs är ju lite intressant, särskilt om vi pratar de c:a 10 åren före 1991. Vid fjb-utbyggnaden (tidigt 1980-tal) blev ju Kattarp "ersatt" av lastplatsen Signestorp mellan Hasslarp och Ödåkra, lastplatsens huvudspår var väl det tidigare triangelspåret i Kattarp. Men fanns båda anslutningarna kvar? Och vad hände med resten av Kattarp? Någon som kan utveckla? Jim?
Kattarp/Signestorp var en komplett triangel åtminstone så länge som trafiken till Höganäs fanns kvar, troligen något längre. Under några år var Ängelholm-Kattarp övningsspår för Banskolan, men även då tror jag att triangeln var orörd. Mer osäker på exakt när förbindelsen från Åstorp mot Kattarp bröts.

Mötesmöjlighet i Kattarp (i relationen Ängelholm-Helsingborg) har funnits hela tiden. Möjligen har det slopats enskilda spår.
Har triangeln i Kattarp varit (upp)bruten under en period alltså? När var detta? Efter att Höganäsbanan lagts ner alltså, var det pga att sträckan Kattarp - Ängelholm var utan trafik efter att sträckan även upphört som övningsspår?
Björn Fura
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jan 2024, 16:25

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av Björn Fura »

Vi hade både Hg och Ub i Stockholmstrakten på 1980-talet.
Som jag minns det var Ub mer "direkta" än Hg i växlingstjänst. Bromstryckvakten var inte lika känslig.
Dessutom hade Ub inga slirningsreläer som avbröt dragkraften om man drog på för mycket.
Ub hade också direktbromsventiler på båda insidor av hyttdörren.
Då var det enkelt att luta sig ut genom sidofönstret och köra med höger hand och bromsa med vänster hand.
De Hg-lok som fanns i Stor-Stockholm hade bara direktbromshandtag vid respektive förarplats.
Skriv svar