Åstorp gamla bangård

Gunnar Lilienberg
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

K Lemming skrev: 16 feb 2024, 11:43
Göran Kannerby skrev: 16 feb 2024, 08:38
Lennart Fransson skrev: 16 feb 2024, 05:46
Kattarp med linjen till Höganäs är ju lite intressant, särskilt om vi pratar de c:a 10 åren före 1991. Vid fjb-utbyggnaden (tidigt 1980-tal) blev ju Kattarp "ersatt" av lastplatsen Signestorp mellan Hasslarp och Ödåkra, lastplatsens huvudspår var väl det tidigare triangelspåret i Kattarp. Men fanns båda anslutningarna kvar? Och vad hände med resten av Kattarp? Någon som kan utveckla? Jim?
Kattarp/Signestorp var en komplett triangel åtminstone så länge som trafiken till Höganäs fanns kvar, troligen något längre. Under några år var Ängelholm-Kattarp övningsspår för Banskolan, men även då tror jag att triangeln var orörd. Mer osäker på exakt när förbindelsen från Åstorp mot Kattarp bröts.

Mötesmöjlighet i Kattarp (i relationen Ängelholm-Helsingborg) har funnits hela tiden. Möjligen har det slopats enskilda spår.
Har triangeln i Kattarp varit (upp)bruten under en period alltså? När var detta? Efter att Höganäsbanan lagts ner alltså, var det pga att sträckan Kattarp - Ängelholm var utan trafik efter att sträckan även upphört som övningsspår?
Mitt minne, som är förrädiskt, säger mig att växeln mot Ödåkra plockades bort efter att sträckan Kattarp-Ängelholm lades ner. Inför återöppnandet lades det triangelbenet om i en mindre snäv kurva för att tillåta högre hastighet. I samband därmed återuppstod Kattarp som station och växeln Signestorp inkluderades åter igen i Kattarp. Det var först ett antal år därefter som banan till Höganäs lades ner.
Jim Hansson
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:55

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av Jim Hansson »

Nu blev det mycket på en gång:

1. När Kattarp-Ängelholm lades ned i början på 80-talet, och blev övningsspår för SJ-skolan i Ängelholm, ersattes stationen Kattarp med stationen Signestorp och triangelbenet för färd Ängelhom-Helsingborg togs bort. Sträckan Signestorp-Höganäs blev då vut-bana (dagens system S) klarerad av tkl Åstorp. Spåret i benet från Hasslarpshållet mot Höganäs var tågspår till efter den stora plankorsning efter vilken den motriktade infartssignalen till Signestorp stod. I Kattarp fanns en förbindelseväxel så man kunde ta sig till SJ-skolans övningsspår. Möjligen gjordes inte allt samma dag, men i samma veva. När resten av bangården i Kattarp revs upp minns jag inte.

2. Någon undrade över dragkraft i vutarna Åstorp-Stidsvig. På 80-talet fram till nedläggningen var det Z66 stationerad i Åstorp.

Jag tror detta var allt.

Jim
Lennart Fransson
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 feb 2024, 10:26

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av Lennart Fransson »

Jim Hansson skrev: 16 feb 2024, 20:26 Nu blev det mycket på en gång:

1. När Kattarp-Ängelholm lades ned i början på 80-talet, och blev övningsspår för SJ-skolan i Ängelholm, ersattes stationen Kattarp med stationen Signestorp och triangelbenet för färd Ängelhom-Helsingborg togs bort. Sträckan Signestorp-Höganäs blev då vut-bana (dagens system S) klarerad av tkl Åstorp. Spåret i benet från Hasslarpshållet mot Höganäs var tågspår till efter den stora plankorsning efter vilken den motriktade infartssignalen till Signestorp stod. I Kattarp fanns en förbindelseväxel så man kunde ta sig till SJ-skolans övningsspår. Möjligen gjordes inte allt samma dag, men i samma veva. När resten av bangården i Kattarp revs upp minns jag inte.

2. Någon undrade över dragkraft i vutarna Åstorp-Stidsvig. På 80-talet fram till nedläggningen var det Z66 stationerad i Åstorp.

Jag tror detta var allt.

Jim
Tack.

Nu har jag dessutom hittat en linjebok inrättad oktober -88, och den stödjer helt det du skriver gällande det som intresserade mig mest: Vid gång från Åstorp kunde man i Signestorp (Sis) endera köra mot Ödåkra eller "mot Kattarp (lp)", och då slutade tågvägen i en S-tavla. Någon utfart från "Kattarp (lp)" beskrivs ej i denna riktning. Vid gång från Ödåkra finns inget alternativ vid infart utöver att köra mot Hasslarp, däremot finns för avgående tåg även "från Kattarp (lp)". Däremot var det naturligtvis fel när jag påstod att Sis var en linjeplats, det var "rest-Kattarp" som blev en linjeplats.
mormorsgruvan
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av mormorsgruvan »

mormorsgruvan skrev: 15 feb 2024, 11:41
Visst har Åstorp haft en Ub. År 1958 hade Åstorp en Ub. Bytet till Hg berodde nog på att det gick snabbare att köra till Klippan med en Hg.
[/quote]
Ub-maskinen gick även till Klippan, Hasslarp och Nyvång, medan Z4-lokomotorn skötte växlingen i Billesholm, Kågeröd, Ekeby samt Skrombergaverken.
K Lemming
Inlägg: 59
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av K Lemming »

Tack för intressant info Jim och Lennart. Det var alltså det västra benet i triangeln som under en tid var borta. Alltså det som var och idag återigen är linjen Helsingborg - Ängelholm?

Var låg Signestorp?
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Signestorp var skiljeväxeln mellan östra triangelbenet och linjen till Ödåkra. Jag vill dessutom förtydliga att västra triangelbenet idag ligger i ett annat läge, längre västerut, än det gjorde innan Kattarp upphörde att vara station.
K Lemming
Inlägg: 59
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av K Lemming »

Gunnar Lilienberg skrev: 17 feb 2024, 13:57 Signestorp var skiljeväxeln mellan östra triangelbenet och linjen till Ödåkra. Jag vill dessutom förtydliga att västra triangelbenet idag ligger i ett annat läge, längre västerut, än det gjorde innan Kattarp upphörde att vara station.
Tack.

Nu är det ju nyligen ombyggt där så menar du att det nuvarande läget med dubbelspår ligger längre västerut än det ursprungliga eller var även läget för spåret innan senaste ombyggnaden längre västerut än ursprungsläget?

Tillägg: Svarar mig själv. Kom på att ttta på Eniros historiska flygbilder och ser att läget för spåret innan senaste ombyggnaden även då låg lägre västerut än ursprungliga linjedragningen.

Det ser ut att stå två fordon ur Y6 generationen vid plattformen i Kattarp på flygbilden.
mormorsgruvan
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av mormorsgruvan »

Vill moderatorerna flytta Kattarpsinläggen i denna tråd till en ny tråd "Kattarp". Eftersom de inte har med Åstorps gamla bangård att göra.
Björn Arvidsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av Björn Arvidsson »

mormorsgruvan skrev: 18 feb 2024, 10:45 Vill moderatorerna flytta Kattarpsinläggen i denna tråd till en ny tråd "Kattarp". Eftersom de inte har med Åstorps gamla bangård att göra.
De har väll med tråden att göra, efter som de beskriver trafiken från och till Åstorp, även om det inte gör det så är det ju inga större utsvävningar från ämnet.

Mormorsgruvan brukar själv va duktig på att sväva ut från ämnet i en del trådar.
Anders.k.
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 dec 2023, 09:47

Re: Åstorp gamla bangård

Inlägg av Anders.k. »

K Lemming skrev: 17 feb 2024, 17:28
Gunnar Lilienberg skrev: 17 feb 2024, 13:57 Signestorp var skiljeväxeln mellan östra triangelbenet och linjen till Ödåkra. Jag vill dessutom förtydliga att västra triangelbenet idag ligger i ett annat läge, längre västerut, än det gjorde innan Kattarp upphörde att vara station.
Tack.

Nu är det ju nyligen ombyggt där så menar du att det nuvarande läget med dubbelspår ligger längre västerut än det ursprungliga eller var även läget för spåret innan senaste ombyggnaden längre västerut än ursprungsläget?

Tillägg: Svarar mig själv. Kom på att ttta på Eniros historiska flygbilder och ser att läget för spåret innan senaste ombyggnaden även då låg lägre västerut än ursprungliga linjedragningen.

Det ser ut att stå två fordon ur Y6 generationen vid plattformen i Kattarp på flygbilden.
Rekommenderar verkligen denna karttjänst när man ska jämföra järnvägsnätets utveckling.
Och så slipper man en massa kakor på datorn också.
https://kartbild.com/#17/56.13913/12.78385

Det blåa strecket visar var Signestorp låg

Alla inläggen är intressanta.

M.V.H Anders.k.
Skriv svar